Auto w Pracy

Slideshow Image

Będzie on produkowany od sierpnia 2023 roku w zakładach BMW Group w Spartanburgu w USA. Powstanie również ekskluzywna, limitowana do 500 sztuk edycja topowego modelu w lakierze metalizowanym w kolorze mroźnego czarnego karbonu BMW Individual.

System M HYBRID w BMW XM Label Red to połączenie dwóch silników. Silnika elektrycznego z silnikiem spalinowym V8. Dzięki mocy systemowej zwiększonej do 550 kW (748 KM) nowa topowa wersja przewyższa produkowane od grudnia 2022 roku BMW XM o 70 kW (95 KM). Systemowy moment obrotowy został zwiększony o 200 Nm i osiąga teraz maksymalną wartość 1000 Nm. Moc przenoszona jest na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive.

Silnik V8 ma jeszcze większy udział w mocy generowanej wspólnie z silnikiem elektrycznym. Przy 5600 obr/min osiąga maksymalną moc 430 kW (585 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 750 Nm, co stanowi wzrost o 100 Nm w porównaniu z silnikiem spalinowym BMW XM, i jest dostępny w bardzo szerokim zakresie od 1800 do 5400 obr/min.

Dzięki dwóm elektrycznie sterowanym i płynnie regulowanym klapom, sportowy układ wydechowy BMW XM Label Red gwarantuje emocjonujące, wyjątkowo żywe i pełne energii tło dźwiękowe dla ośmiocylindrowego silnika. Brzmienie napędu jest więc równie charakterystyczne co wygląd dwóch par ułożonych pionowo końcówek rur wydechowych.

Silnik elektryczny generuje do 145 kW (197 KM) całkowitej mocy systemowej napędu BMW XM Label Red. Jego znamionowy moment obrotowy to 280 Nm. Opatentowane przez BMW przełożenie wstępne zwiększa moment obrotowy do efektywnego momentu wynoszącego do 450 Nm na wejściu skrzyni biegów. W ten sposób kompaktowy silnik elektryczny może rozwinąć dodatkowy moment napędowy, który normalnie byłby możliwy tylko przy użyciu znacznie większego i cięższego silnika elektrycznego.

Optymalne oddawanie mocy uzyskane dzięki wstępnemu przełożeniu pomiędzy wirnikiem silnika elektrycznego a wałkiem wejściowym skrzyni biegów jest wyraźnie odczuwalne przy szybkim ruszaniu z miejsca i nagłym przyspieszaniu. W połączeniu ze zoptymalizowanym oddawaniem mocy przez silnik V8 i jego wysokoobrotową charakterystyką dają wyjątkowe osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW XM Label Red jedynie 3,8 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z opcjonalnym pakietem M Driver prędkość ograniczona jest do 290 km/h.

Oprócz elektrycznego „boostu” podczas przyspieszania, silnik elektryczny pełni również funkcję wspomagającą podczas stałej jazdy, zwiększając wydajność silnika spalinowego. W cyklu testowym WLPT daje to BMW XM Label Red średnie zużycie paliwa na poziomie 1,7 – 1,6 l/100 km i zużycie energii w cyklu mieszanym wynoszące 34,5 – 33,0 kWh/100 km. Emisja CO2 wynosi 39 – 35 g/km.

Silnik elektryczny czerpie energię z wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego umieszczonego pod podłogą, który jest elementem technologii BMW eDrive piątej generacji. Akumulator litowo-jonowy charakteryzuje się wysoką gęstością energii na poziomie ogniw i całego zasobnika energii oraz oferuje stałą wydajność w szerokim zakresie temperatur, również przy dużych obciążeniach podczas sportowej jazdy. Użyteczna pojemność energetyczna wynosi 25,7 kWh. W połączeniu z wysoką sprawnością silnika elektrycznego i inteligentnym zarządzaniem energią można osiągnąć zasięg elektryczny od 75 do 83 kilometrów według WLTP. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to 140 km/h.