Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Syntetyczne paliwo wolne od emisji CO2  jest ciekawą alternatywą dla elektromobilności. Okazuje się, że to co dla wielu osób wydaje się fikcją jest całkiem realną rzeczywistością. Porsche i międzynarodowi partnerzy we współpracy z chilijską firmą wykonawczą Highly Innovative Fuels (HIF) rozpoczęli przemysłową produkcję paliw syntetycznych. 20 grudnia, w obecności chilijskiego ministra energii Diego Pardowa, w Punta Arenas (Chile) oficjalnie otwarto pilotażową fabrykę „Haru Oni”. Barbara Frenkel i Michael Steiner, członkowie zarządu Porsche, uroczyście zatankowali Porsche 911 pierwszym wyprodukowanym tam paliwem syntetycznym. E-paliwa, wytwarzane z wody i dwutlenku węgla przy wykorzystaniu energii wiatru, umożliwiają niemal neutralną pod względem emisji CO2 pracę silników benzynowych.


W fazie pilotażowej planuje się produkcję e-paliw na poziomie około 130 tys. litrów rocznie. Początkowo paliwo ma być wykorzystywane w projektach demonstracyjnych, takich jak Porsche Mobil 1 Supercup, oraz w ośrodkach Porsche Experience Center. Po fazie pilotażowej nastąpi pierwsze skalowanie projektu, w ramach którego – do połowy dekady – przewidywana produkcja w Chile wzrośnie 55 milionów litrów rocznie. Około dwa lata później moce produkcyjne mają wynieść już 550 mln litrów.



Południe Chile oferuje idealne warunki do produkcji e-paliw – wiatr wieje tam przez około 270 dni w roku i umożliwia pracę turbin wiatrowych z pełną mocą. Co więcej, Punta Arenas znajduje się w pobliżu Cieśniny Magellana. Syntetyczne e-paliwo może być transportowane z portu Cabo Negro na cały świat, tak jak tradycyjne paliwa, i dystrybuowane z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.