Nowa generacja Forda Serii F Super Duty potężne samochody do pracy. Gama modeli obejmuje pick-upa F-250 po użytkową ciężarówkę F-600.
Na amerykańskim rynku Fordy Super Duty to nie tylko pojazdy wybierane przez firmy budowlane. Auta te odgrywają również znaczącą rolę gospodarczą. Według raportu agencji S&P Global Mobility modele Super Duty są preferowane przez kluczowe branże takie jak górnictwo, budownictwo oraz służby ratunkowe i mają w sumie ponad 50-procentowy udział w rynku pojazdów użytkowych.
Modele Super Duty są definiowane przez ich moc i możliwości. Nowa Seria F Super Duty oferuje najszerszą gamę silników w swojej klasie:
• Nowy podstawowy silnik benzynowy V8 o pojemności 6,8 l, który uzyskuje wysoki moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych, aby ułatwić ruszanie na stromych wzniesieniach i włączanie się do ruchu na autostradach.
• 7,3-litrowy benzynowy silnik V8, który generuje najwyższe moc i moment obrotowy w swojej klasie dzięki ulepszonemu wlotowi powietrza i tuningowi.
• 6,7-litrowy wysokoprężny silnik V8 Power Stroke, w którym wydłużono przebieg między wymianami oleju.
• Nowy wysokoprężny silnik V8 Power Stroke o pojemności 6,7 litra, z większą turbosprężarką, zmodernizowanymi kolektorami wydechowymi i tuningiem oprogramowania, które zapewniają najwyższe moc i moment obrotowy w swojej klasie.
Każdy model Super Duty jest wyposażony w 10-stopniową przekładnię automatyczną TorqShift konstrukcji Forda, a każde podwozie z kabiną jest standardowo wyposażone w przyłącze do napędu dodatkowego wyposażenia, takiego jak podnośnik czy pług. Napęd na cztery koła jest teraz seryjny w modelach od XLT wzwyż.
Nowy Ford Pro Upfit Integration System2) (UIS) oznacza przełom dla klientów w dostępie do dodatkowego wyposażenia, jak żurawie czy pługi. Rozwiązanie to zapewnia producentom sprzętu na rynku wtórnym łatwiejszy dostęp do układu elektrycznego w modelach Super Duty, co pozwala bezproblemowo integrować i obsługiwać ich sprzęt za pomocą wyświetlacza w samochodzie2). Oprogramowanie oparte na chmurze łączy się z UIS, dzięki czemu można dodawać cyfrowe przyciski w menu, które następnie umożliwiają kierowcom sterowanie sprzętem z kabiny.
System Pro Power Onboard jest teraz dostępny dla modeli Super Duty i oferuje większą moc niż w jakimkolwiek innym dużym pick-upie lub w podwoziu z kabiną. Dzięki mocy 2 kW bez problemu można zasilić miejsce pracy lub nagłośnić imprezę na pikniku. Gniazda zasilania są dostępne zarówno w kabinie, jak i na skrzyni ładunkowej. Można je też zamontować na podwoziu z kabiną za pomocą zestawu do montażu gniazd.
Około 96% właścicieli pick-upów o dużej ładowności używa ich do holowania przyczep, a dzięki największej w klasie ładowności i zdolności holowania dla każdego rodzaju naczepy, Super Duty gwarantuje, że klienci mogą przewozić towary bez obaw.
Nowe dostępne technologie wspomagania kierowcy zaprojektowane w celu zwiększenia łatwości w prowadzeniu samochodu z przyczepą obejmują:
• Wagę pokładową z funkcją Smart Hitch, która w czasie rzeczywistym szacuje masę ładunku i bezpośrednio na centralnym ekranie dotykowym, w aplikacji FordPass lub przy pomocy tylnych świateł daje wskazówki dotyczące rozkładu masy ładunku na przyczepie.
• 360-stopniowy widok kamer obejmujących przyczepę2), który zapewnia widok przyczepy z lotu ptaka, co ułatwia manewrowanie i eliminuje martwe punkty.
• System monitorowania martwego pola stacji dokującej i naczepy2) (odpowiednią kamerę można przymocować do naczepy), informujący w lusterkach bocznych o zbliżającym się od tyłu pojeździe.
• Pierwsza dostępna na rynku kamera opuszczenia tylnej klapy i system ułatwiający cofanie z opuszczoną tylną klapą2), który obejmuje nową kamerę i czujniki cofania w górnej części tylnej klapy, zapewniające wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, gdy klapa jest opuszczona, aby cofanie do stacji dokującej lub zaczepienie naczepy były łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
• Pro Trailer Hitch Assist2) automatycznie cofa samochód i wyrównuje stację dokującą do kuli zaczepu w naczepie.
• Trailer Navigation wyznacza trasę, którą można bezpiecznie poruszać się przy danych wymiarach i masie własnej przyczepy, aby uniknąć problemów z przejazdem przez za niskie wiadukty i przez zbyt ciasne zakręty.
Dostępne są również nowe technologie zabezpieczeń, które wykraczają poza obraz z kamery:
• Inteligentny tempomat adaptacyjny z funkcją Stop-and-Go i centrowaniem na pasie ruchu automatycznie hamuje i przyspiesza do ustalonej prędkości oraz pomaga utrzymać pojazd na pasie ruchu.
• Alert o kradzieży naczepy wyśle powiadomienie za pośrednictwem aplikacji FordPass, jeśli ktoś spróbuje odłączyć naczepę, gdy samochód jest zamknięty.
• System zabezpieczenia auta, dostępny w ramach subskrypcji Ford Pro Telematics, wykorzystuje czujniki do monitorowania zdarzeń związanych z uderzeniami i holowaniem oraz wysyła ostrzeżenia, nawet gdy samochód jest wyłączony3).
• Funkcja Fleet Start Inhibit umożliwia klientom Ford Pro planowanie przedziałów czasowych, w których auto można uruchomić, aby zwiększyć kontrolę nad użytkowaniem go we flocie.
• System wykrywania przeszkód z przodu/z tyłu pomaga kierowcom, pokazując obiekty znajdujące się bezpośrednio przed i za autem oraz ostrzega, gdy są one zbyt blisko3).
• System Break Assist w wypadku hamulców z przodu i z tyłu pomaga zapobiegać kolizjom przy małej prędkości, automatycznie chroniąc przed uderzeniami w przedmioty, które są słabo widoczne3).
• Kolorowy wyświetlacz head-up pomaga utrzymać wzrok na drodze, wyświetlając informacje bezpośrednio na linii wzroku kierowcy.
Nowy wygląd nadwozia obejmuje siedem nowych wlotów powietrza zaprojektowanych w celu zmaksymalizowania wydajności chłodzenia w czasie pracy pod dużym obciążeniem. Charakterystyczne światła do jazdy dziennej „C-clamp”, znajdujące się po bokach potężnej osłony chłodnicy, poszerzają optycznie i taki bardzo szeroki przód. Reflektory LED są od teraz dostępne we wszystkich wersjach wyposażenia. Długie otwory wentylacyjne z boku zmniejszają ciśnienie powietrza pod maską i poprawiają aerodynamikę.
Nowy pakiet XL Off-Road, dostępny w modelach F-250 i F-350 z napędem na cztery koła i pojedynczymi kołami z tyłu, obejmuje również 33-calowe opony o agresywnym bieżniku, wysoko umieszczony wlot powietrza, układ chłodzenia osi, osłony silnika i progów oraz elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego z tyłu.
Pakiet Tremor Off-Road zawiera wyciągarkę z przodu i specjalnie dostrojone zawieszenie, przednią oś Dana z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, układ chłodzenia osi, 35-calowe opony Goodyear, 18-calowe obręcze kół oraz system Trail Control. Do wyboru są również tryby jazdy, w tym tryb rock-crawl i tegoroczna nowość – Trail Turn Assist.
W kabinie wrażenia podczas jazdy dodatkowo potęgują:
• 8-calowy wyświetlacz centralny, który należy do wyposażenia seryjnego w wersji XL lub 12-calowy, oferowany w standardzie do wyższych wersji wyposażenia.
• Konfigurowalny, 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników.
• Cztery porty USB i ładowarka bezprzewodowa.
• Uchwyt na konsoli środkowej, który utrzymuje tablet pionowo, aby ułatwić korzystanie z niego.
• Fotele Max Recline, które można rozłożyć niemal poziomo, aby uzyskać prawie płaską powierzchnię.
• 640-watowy B&O Sound System z 8 głośnikami lub opcjonalny 1080-watowy B&O Unleashed Sound System firmy Bang&Olufsen z 18 głośnikami, które zapewniają doskonałe brzmienie.
• Wbudowany zestaw do jazdy autonomicznej Alexa, z bezpłatnym abonamentem na okres do 3 lat.
Ford Serii F Super Duty jest produkowany w zakładach Kentucky Truck Plant w Louisville, w stanie Kentucky oraz w Ohio Assembly Plant w Avon Lake, w stanie Ohio. Ford Serii F Super Duty trafi do sprzedaży na początku 2023 roku, a niektóre funkcje i wersje wyposażenia będą dostępne od wiosny 2023 roku.