Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Bronco Raptor, najnowszy członek rodziny Bronco debiutuje jako najmocniejszy w historii Bronco dopuszczony do ruchu ulicznego i pierwszy na świecie SUV inspirowany wyścigami Ultra4. Dział Ford Performance – ten sam, który odpowiada za możliwości F-150 Raptor – zaprojektował i skonstruował Bronco w wersji Raptor jako samochód dla miłośników jazdy w terenie.

Nadwozie Raptora to zamknięta rama ze stali o wysokiej wytrzymałości z nowymi, wyczynowymi amortyzatorami, które zwiększają skok kół. Wytrzymałe osłony i płyty poślizgowe zapewniają ochronę układu napędowego od przedniego zderzaka, przez silnik, aż po skrzynię biegów i przekładnię rozdzielczą. W górnej części nadwozia, poprzeczka między słupkami B i wzmocnienie słupków C gwarantują ponad 50-procentowy wzrost sztywności nadwozia na skręcanie w stosunku do sztywności nadwozia seryjnego czterodrzwiowego Bronco.

W Raptorze zastosowano wyczynowe osie. Tylną oś zastąpiono półpływającą osią Dana 50 Heavy-Duty AdvanTEK z kołem koronowym o średnicy 235 milimetrów. Z przodu znajduje się oś Dana 44 AdvanTEK, w skład której wchodzą wzmocnione półosie z kołem koronowym o średnicy 210 milimetrów. Wzmocnione osie z przodu i z tyłu zwiększają rozstaw kół o niemal 22 cm (do 187 cm) w porównaniu z rozstawem kół seryjnego Bronco, co zapewnia doskonałą stabilność nadwozia. Wzmocnione przednie i tylne półosie napędowe przenoszą większy moment obrotowy. Prześwit Bronco w wersji Raptor wynosi aż 33 cm, o 12 cm więcej niż podstawowego czterodrzwiowego modelu.

Zaawansowany układ przeniesienia napędu na cztery koła z trzema trybami pracy wyposażono w sprzęgło o większej wydajności, które potrafi sprostać wymaganiom zawodów na pustyni. Ulepszona skrzynia rozdzielcza ma przełożenie 3,06 4x4 LO ze współczynnikiem pełzania wynoszącym do 67,7:1.

Podobnie jak w przypadku modelu F-150 Raptor, zawieszenie Raptor HOSS 4.0 obejmuje półaktywne amortyzatory FOX 3.1 (o średnicy 3,1 cala, czyli niemal 8 cm), które zostały dostrojone do modelu Bronco Raptor oraz mają zintegrowane zbiorniki oleju z przodu i osobne zbiorniki oleju z tyłu. Czujniki wysokości zawieszenia oraz inne, rozmieszczone na każdym rogu nadwozia setki razy na sekundę monitorują warunki na drodze i odpowiednio dostosowują pracę amortyzatorów. Specjalne, zaprojektowane przez Ford Performance, przednie i tylne wahacze zapewniają maksymalny skok kół, który z przodu wynosi 33 cm, a z tyłu 35,5 cm.

Na koła założono 37-calowe terenowe opony BFGoodrich KO2 (37x12,50 R17 LT).

Auto napędza trzylitrowy silnik EcoBoost z dwoma turbosprężarkami stuningowany przez dział Ford Performance o mocy ponad 400 KM. Silnik współpracuje z 10-stopniową automatyczną przekładnią SelectShift, zestrojoną przez dział Ford Performance.

Bronco Raptor oferuje aż siedem trybów jazdy G.O.A.T. (Goes Over Any Type of Terrain), które ułatwiają poruszanie się w trudnym terenie. Wśród nich są m.in. unikalnie dostrojony tryb Baja, który zmniejsza tzw. turbodziurę, co zapewnia autu maksymalne osiągi podczas szybkiej jazdy po pustyni. Nowością w Bronco jest tryb Tow/Haul, który umożliwia holowanie przyczepy o masie własnej wynoszącej nawet ponad dwie tony (2040 kg), czyli o 450 kg cięższej niż w przypadku modelu podstawowego. Dostępne są również tryby jazdy Trail Control, Trail Turn Assist i Trail One-Pedal Driving.