Auto w Pracy

Slideshow Image

Dlaczego warto, a nawet trzeba wziąć w nich udział. Powód jest prosty, wprowadzenie strefy czystego transportu zmieni życie całego miasta. Czy będą to dobre zmiany, najlepiej przekonać się przed wprowadzeniem strefy. Wszystko wskazuje na to, że to jest tylko początek zmian jakie mają zmienić nasze życie.

Bez względu na to, czy jesteśmy za SCT, czy przeciw powinniśmy wziąć udział w konsultacjach. Dowiedzmy się wszystkiego co nas dotyczy, jak były prowadzone badania, co było badane, jakie konkretne parametry, jakimi metodami, kto przeprowadził badania i kto je opracował. Czy badający mieli stosowne uprawnienia, ich wiarygodność przecież będzie miała wpływ na naszą ocenę.
Jak zebrano opinię mieszkańców o SCT, jakie zadano pytania grupie sondażowej.  Jak wybrano tą grupę.
Wybrana grupa sondażowa liczyła 512 osób, jak opinia tak małej grupy może być wiarygodna do reprezentowania populacji dwumilionowego miasta. Według jakiego klucza wybrano te osoby, rzekomo reprezentujące wszystkie grupy społeczne, zawodowe, wiekowe i to z różnych dzielnic Warszawy ?

Zapytajmy jak będzie weryfikowany wjazd do strefy, czy nalepki identyfikacyjne będą musieli wykupić wszyscy posiadacze samochodów w całej Warszawie, województwie czy w całej Polsce. Czy nalepki wydane w Warszawie będą uprawniały do wjazdu do SCT w innych miastach? Czy samochody z innych miast będą mogły wjechać do warszawskiej strefy na podstawie wydanych uprawnień w innych miastach. Czy jednorazowe przepustki będą bezpłatne. Kto i gdzie będzie je wydawał. Jak szybko to będzie do załatwienia, bo jeśli trzeba będzie jechać pilnie do szpitala, a w planowanej strefie jest ich 20, to czas może decydować o życiu.

Zapytajmy o zgodność z konstytucją. Gdzie tu jest równe traktowanie obywateli. Dlaczego jedni będą mieli prawo wyboru samochodu jakim będą mogli jeździć, a inni tylko taki na jaki pozwolą urzędnicy. Co mają zrobić mieszkańcy SCT posiadający samochody nie spełniające norm, przecież te samochody zakupili legalnie i państwo poprzez wydanie homologacji gwarantowało ich dopuszczenie do ruchu. Czy w takim razie miasto odkupi takie samochody?   Pamiętajcie, że w grę nie wchodzi trzymanie takiego samochodu poza strefą, bo nie otrzymacie tam abonamentu mieszkańca, więc trzeba byłoby płacić kilkadziesiąt złotych dziennie za parkowanie.

Zapytajmy jak wprowadzenie strefy wpłynie na jakość życia wokół strefy, w jej bliskim sąsiedztwie. Tam zwiększy się ruch i to tych samochodów o niższych normach, co będzie uciążliwe dla mieszkańców. Szczególnie dotknie to tych, którzy mieszkają na obrzeżach SCT. Dotkną ich restrykcje w posiadaniu samochodu, a zyskają gorszą jakość powietrza które wyniknie ze zwiększonego ruchu.

Spytajmy się, dlaczego taki a nie inny kształt strefy. Co decyduje o tak olbrzymim jej obszarze?

Nie zapomnijmy o losie osób starszych. To często użytkownicy starszych pojazdów do których mają wartość sentymentalną. Czy warto pozbawić ich dorobku życia takimi urzędniczymi decyzjami.  Wymiana samochodów na nowszy może być barierą nie do przeskoczenia ze względów finansowych. Dla seniorów samochód często jest koniecznością, a nie wygodą. Dojazd do lekarza czy na działkę. Pamiętajmy, że ci ludzie pracowali całe życie i nie można ich pozbawić teraz możliwości do aktywnego korzystania ze społecznej przestrzeni. To nie jest tak liczna grupa, aby wpłynąć na jakość powietrza w mieście. Dlaczego nie uwzględniono tu społecznego aspektu wprowadzania strefy.

Dotyczy to także młodych ludzi, dla których priorytetem jest zapewnienie warunków mieszkaniowych, a nie kolejny kredyt na nowoczesny samochód.  Tu też samochód jest koniecznością, zajęcia dodatkowe, sportowe, kulturalne, a często i zabiegi medyczne wymagają transportu samochodem.

Pomyślmy o kosztach, jak SCT wpłynie na ceny w sklepach. Czy dostawcy będą mogli dojechać z towarami, czy w ceny zostanie wliczona wymiana floty na nowszą. Każdy powód do podwyżki jest dobry. Usługodawcy, też będą mieli problem z dojechaniem do klientów. Do tej pory do wożenia narzędzi i materiałów nie potrzeba było nowoczesnego samochodu, więc część fachowców wypadnie z tego rynku. Ci którzy zostaną, policzą odpowiednio więcej jak nie będzie konkurencji.

Pytań można zadać tysiące, ale konsultacje to nie tylko pytania, to też miejsce gdzie powinniśmy móc wyrazić swoją opinię. 

Nie dajcie się zbyć okrągłymi słówkami, że wszystko sprawdzone, będzie lepiej itd. Żądajmy konkretów, przedstawienia badań, analiz lub źródeł skąd uzyskano informacje. Pamiętajcie, nie ma zbędnych pytań, oni są po to, aby udzielić wszystkich informacji. Mają też wysłuchać wszystkich opinii jakie macie do przekazania. Dopilnujcie, aby wyrażane przez nas opinię zostały zapisane. Konsultacje, to nie spotkanie towarzyskie, więc powinien pozostać ślad z ich przebiegu.

Nie ulegajmy presji, że inni czekają w kolejce, jeśli tak będzie, to znaczy, że konsultacje są źle przeprowadzone. Róbmy zdjęcia i zapisujmy pytania na które nie dostaliśmy odpowiedzi.  Jeśli nie dostaniemy odpowiedzi, domagajmy się, aby zostały nam one przesłane listownie czy mailowo. Wyślijmy te pytania do Urzędu Miasta w trybie dostępu do informacji publicznej (jak to zrobić informacje tutaj - zapytanie w trybie dostępu do informacji publicznej)

Swoje uwagi, pytania na które nie dostaliśmy odpowiedzi, czy inne nieprawidłowości, wrzucajmy na nasze grupy, to może być cennym materiałem do dalszej walki o normalne życie w tym mieście.

Zakwestionujmy cały projekt Strefy Czystego Transportu. Nie dajmy sobie wmówić, że to nie podlega dyskusji. Jeśli tak to na jakiej podstawie. Pamiętajmy, że miasta mogą, a nie muszą wprowadzać SCT. Uchwała Rady Miasta to tylko dokument, który także można uchylić, a w wyborach powołać nowych radnych.  .

Konsultacje to tylko początek naszych działań, do kolejnych potrzeba naszej aktywności.

Terminy i miejsce stacjonarnych konsultacji społecznych:

  • 15 marca (środa), między 16 a 20 – Miejsce Aktywności Lokalnej, ulica Grójecka 109
  • 16 marca (czwartek), między 16 a 20, Centrum Aktywności Międzypokoleniowej przy alei Armii Ludowej 9 (wejście od podwórka)
  • 29 marca (środa), między 16 a 20, Centrum Kreatywności Targowa, ulica Targowa 56
  • 12 kwietnia (środa), między 16 a 20 – Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, ulica Podskarbińska 2

 

Dariusz Pastor