Jak napisać zapytanie w trybie dostępu do informacji publicznej.
Najprostszym sposobem jest napisanie maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. podając w tytule wiadomości „zapytanie w trybie dostępu do informacji publicznej.”
Następnie wiadomość redagujemy według wzoru (przykładowy wzór pisma do wykorzystania)
UWAGA. W zapytaniu nie musimy podawać dlaczego chcemy uzyskać określone informacje. Każdy obywatel ma prawo do informacji, a urzędnik ma obowiązek takiej informacji udzielić.
Po napisaniu obowiązkowej formułki z paragrafami piszemy to, o co chcemy się zapytać.
Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy.
Praktycznie możemy więc zapytać o wszystkie informacje jakimi dysponuje dana instytucja. Jeżeli takich informacji nie posiadają, lub nie mogą udzielić to dostaniemy o tym informacje zwrotną.
Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy.
Nie ma jednej określonej formy jak ma wyglądać pytanie. Istotne, aby było precyzyjnie określone to, o co pytamy. Możemy zadać jedno lub wiele pytań, nie ma limitu. Możemy także wysłać zapytanie wielokrotnie z różnymi pytaniami.
Zadając pytanie można przy okazji wyrazić opinię. Pisząc np. tak:
W związku z planami wprowadzenia SCT, którą uważam za szkodliwą dla mieszkańców proszę o udzielenie mi odpowiedzi na pytania:
LISTA PYTAŃ. To tylko sugerowane propozycje, zachęcam do pisania własnych pytań. Im więcej zadamy pytań tym bardziej odczują, że istniejemy.
Finanse:
- jaki jest koszt poniesiony przez UM do dnia 21.02.2023r. na przygotowanie projektu, z wyszczególnieniem na poszczególne pozycje,
- czy eksperci biorący udział w konsultacjach otrzymują wynagrodzenie. Jeżeli tak to w jakiej kwocie,
- jaki jest przewidywany koszt całkowity wprowadzenia strefy czystego transportu,
- czy zostały podjęte badania jakie koszty będą musieli ponieść mieszkańcy Warszawy w związku z wprowadzeniem strefy czystego transportu,
- czy przewidziano dopłaty do wymiany samochodów na auta spełniające określone normy,
- jaki wpływ wprowadzenie SCT będzie miało na wpływy miasta z opłat za płatne parkowanie,
- czy przeprowadzono badania, jak wprowadzenie SCT wpłynie na czynsze lokali mieszkalnych
i usługowych,
Prawo:
- czy wprowadzenie strefy czystego transportu jest zgodne z konstytucją RP,
- na mocy jakich przepisów, mieszkańcy strefy czystego transportu nie będą mogli korzystać z legalnie zakupionych pojazdów, jeżeli nie będą one spełniały wymaganych norm.
- dlaczego prawo działa wstecz, zakupione pojazdy były dopuszczone do ruchu i teraz ich użytkowanie będzie niedozwolone,
- dlaczego nie dopuszcza się możliwości odwołanie planów wprowadzenia strefy czystego transportu,
- czy jest możliwe uchylenie uchwały Rady Miasta dotyczącej wprowadzenia SCT.
Normy i badania:
- na podstawie jakiej bazy danych wyliczono średnią wieku pojazdów mieszkańców,
- proszę o podanie ilościowe i procentowe samochodów zarejestrowanych w SCT z podziałem na normy emisji spalin,
- czy w wyliczeniach zostały uwzględnione wszystkie pojazdy, czy tylko te, które faktycznie są pojazdami mieszkańców,
- czy w badaniach są uwzględnione pojazdy nie zarejestrowane w strefie, a faktycznie w niej przebywające (osoby wynajmujące),
- kiedy były przeprowadzane badania jakości powietrza użyte w analizach opracowania projektu strefy,
- gdzie były przeprowadzane badania jakości powietrza użyte w analizach opracowania projektu strefy,
- jakie parametry czystości powietrza użyto w czasie badań i dlaczego,
- kto przeprowadzał badania czystości powietrza,
- czy można zapoznać się z wynikami badań powietrza, jeżeli tak to proszę o ich przesłanie w wersji elektronicznej,
- czy w miastach gdzie już wprowadzono SCT brano pod uwagę te same parametry jakości powietrza,
- czy przewidywana poprawa jakości powietrza jest obliczona średnio dla całej strefy, czy dla poszczególnych rejonów,
- jak zmieni się jakość powietrza wokół strefy, gdzie będzie zwiększony ruch spowodowany objeżdżaniem strefy,
- czym kierowano się podczas wyznaczania obszaru SCT,
- jaki wpływ na natężenie ruchu wokół SCT będzie miało wprowadzenie strefy. Czy przepustowość ulic jest przygotowany na jego wzrost,
- jaki jest średni wiek pojazdów poszczególnych grup społecznych według kategorii wieku,
- jaka jest częstotliwość korzystania z samochodów poszczególnych grup wiekowych mieszkańców,
- jaka jest częstotliwość użytkowania samochodów z uwzględnieniem ich norm spalin,
- z jakimi środowiskami społecznymi były prowadzone konsultacje i kiedy,
- jakie organizacje senioralne wypowiedziały się jak to wpłynie na jakość życia seniorów,
- ile jest warsztatów samochodowych na terenie planowanej strefy i jaki to będzie miało wpływ na ich działalność jeżeli ograniczona będzie możliwość dojechania do nich,
- czy przeprowadzono badania, jaki procent usługodawców jest przygotowanych na wprowadzenie SCT. Czy wykluczenie części z nich, przez brak możliwości dojechania do klientów nie wpłynie na cenę świadczonych usług,
Społeczne:
- czy planowane jest przeniesienie urzędów centralnych poza strefę, ponieważ zostanie ograniczony dostęp do nich dla osób mniej zamożnych,
- czy ograniczenia wjazdu będą obejmować również autobusy ? Jeżeli tak, to gdzie będą przewidziane miejsca postoju dla autokarów poza strefą? Jak będzie rozwiązany transport osób z tych parkingów w miejsce imprez masowych np. Stadion Narodowy,
Pisząc wniosek o udostępnienie informacji publiczne, możemy wnioskować o inną niż w formie elektronicznej odpowiedź, np. pisemnie na podany adres, czy o możliwość zapoznania się z dokumentami w urzędzie. Wniosek możemy także wysłać listownie lub złożyć osobiście w urzędzie.