Auto w Pracy

Slideshow Image

43. Grand Prix Oldtimerów - wydarzenie organizowane przez niemiecki automobilklub AvD (Automobilclub von Deutschland) w dniach od 7 do 9 sierpnia na Nürburgring - jest okazją do przypomnienia tradycji firmy Opel w sporcie samochodowym.

Producent z Rüsselsheim zaprezentuje samochody rajdowe z ostatniego półwiecza, a także samochody wyścigowe wyprodukowane jeszcze przed I wojną światową oraz zabytkowe i współczesne samochody turystyczne. Podczas sportowego weekendu na legendarnym torze w górach Eifel obok Kadetta A, Ascony A, Kadetta C GT/E oraz Kadetta E GSi pojawi się także nowy GTC OPC z długodystansowych mistrzostw Nürburgring (VLN). Nie zabraknie również dwudrzwiowego Opla Rekorda C ze 150‑konnym silnikiem, czyli specjalnego samochodu turystycznego Grupy 5 z 1968 roku, któremu nadano niezapomniany przydomek „Czarna wdowa”.



Rajdową historię marki rozpoczyna Opel Kadetta A. Na początku lat 60. kierowcy zespołów prywatnych jako pierwsi dostrzegli potencjał sportowy 40‑konnego Kadetta A, startując nim w rajdach i zawodach wytrzymałościowych. Druga generacja Kadetta wzmocniła solidną pozycję Opla w rywalizacji amatorskiej, a jednocześnie otworzyła marce drogę na wielką scenę sportu samochodowego. Bohaterami tamtych czasów byli słynny szwedzki kierowca Anders Kulläng oraz jego Opel Kadett B Rallye Coupé, który również pojawi się na torze. Jego następcą w rajdach był Kadett C GT/E. Walter Röhrl z pilotem Jochenem Bergerem uczestniczyli w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1976 roku żółto-czarnym Kadettem. W 1986 roku wprowadzono przednionapędowego Kadetta E w prototypowej specyfikacji Grupy A. W 1989 roku Sepp Haider i Ferdi Hinterleitner wygrali Rajdowe Mistrzostwa Niemiec 220‑konnym Kadettem GSi, który także wchodzi w skład kolekcji Opel Classic.

Powyżej klasy kompaktowej w historii zapisała się Ascona A. W 1974 roku Walter Röhrl i Jochen Berger wygrali nią mistrzostwa Europy, a w 1975 roku zwyciężyli w Rajdzie Akropolu. Było to jednocześnie pierwsze zwycięstwo Opla w rundzie nowo powstałych Rajdowych Mistrzostw Świata. Oryginalna zwycięska Ascona A Röhrla także pojawi się na tegorocznej GP Oldtimerów i będzie ją można obejrzeć na ekspozycji przygotowanej przez firmę Opel. Dziś, 40 lat po zwycięstwie w Rajdzie Akropolu, ADAM R2 kontynuuje tradycję jako europejski mistrz asfaltu i szutru, a GTC święci triumfy na legendarnej Północnej Pętli w walce o puchar OPC.

Długa tradycja udziału w wyścigach: Opel na torze już od 1903 roku



Pomost między współczesnym GTC OPC a pierwszymi krokami firmy z Rüsselsheim w sporcie samochodowym stanowią trzy samochody wyścigowe. Opel Motorwagen 9/10 PS „System Darracq” ścigał się po torze już w 1903 roku. Fritz Opel zwyciężył nim w wyścigu zorganizowanym na hipodromie Niederrad we Frankfurcie w kategorii pojazdów „lekkich” II klasy (do 10 KM). Prezentowany pojazd jest kopią zrekonstruowaną przez Opel Classic. Oryginalny Opel Grand Prix pochodzi natomiast z 1913 roku. Przodek dzisiejszych bolidów Formuły 1 był w swoich czasach szczytem techniki. Pod maską samochodu pracował 4‑litrowy czterocylindrowy silnik z 16 zaworami (w odwróconym układzie V) i umieszczonym w głowicy wałkiem rozrządu napędzanym pionowym wałkiem królewskim. Zielony wyścigowy Opel z 1914 roku z silnikiem o pojemności 12,3 litra rozwijającym moc 260 KM był w swoim czasie flagowym samochodem Grand Prix Rüsselsheim. Grand Prix Oldtimerów 2015 na Nürburgring to okazja, by znów w pełnym blasku zobaczyć samochody, które były kamieniami milowymi w rozwoju sportu samochodowego.