Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Ford w swojej historii zapisał się kilkoma modelami w pamięci fanów sportowych samochodów. Do dzisiaj słowo Mustang wywołuje dreszczyk emocji. Focus RS to już kultowy model w kategorii hot hatchy, niestety tej wersji  już nie ma w ofercie Forda. W miejsce kultowego RS, Ford proponuje wersje ST i to w kilku modelach.

Ford Puma ST, kompaktowy crossover w usportowionej wersji. Pierwsze opinie o tym modelu są bardzo pozytywne, dlatego warto mu się przyjrzeć bliżej. Sercem samochodu jest 3-cylindrowy benzynowy silnik Ford EcoBoost o pojemności 1,5 litra, który zaskoczy nawet najbardziej wymagających. Motor o mocy 200 KM został zaczerpnięty z Fiesty ST, a więc prawdziwej ikony hot hatchy.

Moc maksymalną silnik uwalnia przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy (320 Nm) jest dostępny w zakresie 2500-3500 obr./min. Dzięki temu reakcje są szybkie, a przyspieszenie rozwijane liniowo.

Jednostka zapewnia szybszy przyrost momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, co jest możliwe dzięki turbosprężarce z radialno-osiowym wlotem i zintegrowanemu kolektorowi wydechowemu. Poprawia on sprawność, bowiem pomaga szybciej osiągnąć właściwą temperaturę dzięki krótszej drodze, jaką muszą pokonać spaliny między cylindrami i turbosprężarką.

Puma ST jest wyposażona w wysokociśnieniowy wtrysk paliwa i podwójny, całkowicie niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu. Zapewnia to doskonałe osiągi modelu przy rozsądnym zużyciu paliwa. Model przyspiesza bowiem od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 220km/h

Ponieważ Puma ST z założenia ma być samochodem który służy do codziennej jazdy, trzeba było zadbać też o komfort podróży. model otrzymał specjalne zawieszenie silnika ograniczające przechyły i minimalizujące niepożądane ruchy. Jako opcja, dostępny jest także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD, poprawiający przyczepność przednich kół i zapewniający wyjątkowe reakcje na zakrętach. Całość polega na hamowaniu wewnętrznego przedniego koła, podczas pokonywania zakrętów, a optymalną użyteczność tej funkcji w każdych warunkach zapewnił Ford Performance. Sprawną jazdę ułatwia także system, który automatycznie przekazuje moment obrotowy na koła o najwyższej przyczepności. Rzecz jasna umożliwia to kierowcy pełne wykorzystanie mocy silnika.

Udoskonalone zawieszenie otrzymało opracowaną dla tego modelu belkę skrętną, stabilizator poprzeczny i nastawy amortyzatorów. Z uwagi na inne parametry Pumy ST w porównaniu do Fiesty ST, Ford zmodyfikował także kilka innych, istotnych aspektów. Jednym z najważniejszych jest zwiększona o 40% sztywność belki skrętnej w porównaniu z Fiestą ST i o 50% w porównaniu z zawieszeniem standardowej Pumy. O stabilność dbają stabilizator przechyłów o przekroju 28 mm i przedni stabilizator o przekroju 24 mm.

Większą stabilność i precyzyjne reakcje samochodu zapewniają sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania. To autorskie rozwiązanie Forda, w którym model może uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu. Przekazywanie sił bocznych pozwala zwiększać sztywność poprzeczną zawieszenia.

Całości dopełniają dwururowe amortyzatory Hitachi, które precyzyjnie dozują siłę tłumienia zależnie od sytuacji. Regulują tym samym sztywność i umożliwiają lepszą kontrolę ruchów nadwozia. Całość pozwala na optymalne czucie tego, co dzieje się z kołami.

Puma ST jest samochodem łączącym cechy rasowego hot hatcha z funkcjonalnością i wyposażeniem miejskiego crossovera. W przestronnym wnętrzu mamy do czynienia z wieloma sportowymi akcentami. To spłaszczona u dołu kierownica z logo ST, sportowe i niezwykle wygodne fotele Recaro, przeszycia szarą nicią, czy listwy progowe z logotypem Ford Performance. Na zewnątrz zastosowano elementy poprawiające właściwości aerodynamiczne m.in. splitter z napisem Ford Performance, zwiększający siłę docisku przedniej części pojazdu o blisko 80%.

Wyposażenie modelu obejmuje szereg najnowszych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa z układem monitorowania martwego pola czy ruchu poprzecznego przy cofaniu. Nie zabrakło tempomatu, czujników parkowania (z przodu i z tyłu), kamery cofania, podgrzewanych foteli i kierownicy oraz elektrycznie podgrzewanej przedniej szyby czy elektrycznie otwieranej klapy bagażnika.

System informacyjno-rozrywkowy zapewnia 8-calowy dotykowy ekran, a sportowym elementem pozostają przyciemniane tylne szyby. Doskonałą jakość muzyki zapewnia natomiast system audio Bang&Olufsen. Na zmianie charakterystyki samochodu nie ucierpiał także bagażnik z innowacyjnym MegaBoxem, który ma pojemność aż 456 litrów.

Ceny Forda Puma ST zaczynają się od 131700zł.