Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Flagowy model Audi A8 przeszedł kurację odmładzającą. Wymiary nie uległy istotnej zmianie. . Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, jego długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. S8 jest o około centymetr dłuższe. Karoserię A8 zbudowano zgodnie z zasadą Audi Space Frame (ASF): w 58 procentach składa się ona z części aluminiowych. Przedział pasażerski jest zbudowany z formowanych na gorąco komponentów stalowych. Uzupełnieniem tej konstrukcji jest wyjątkowo odporny na siły skrętne, wykonany z polimeru wzmacnianego włóknem węglowym, panel tylny o ultra wysokiej wytrzymałości. Koncepcję lekkiej konstrukcji uzupełniają wykonane z magnezu wzmocnienia mocowań amortyzatorów. Sztywna karoseria jest podstawą precyzyjnego prowadzenia, doskonałego komfortu i akustycznego spokoju na pokładzie.

Zmiany zewnętrznego wyglądu skoncentrowano na podniesieniu prestiżu auta. Podstawa grilla osłony chłodnicy Singleframe jest szersza, a jego kratownicę zdobi chromowana rama rozszerzająca się od dołu ku górze. Boczne wloty powietrza są teraz bardziej pionowe i podobnie jak reflektory zaprojektowane zupełnie od nowa. Dolna krawędź reflektorów, po zewnętrznej ich stronie tworzy charakterystyczny kontur. Podsumowując, nowo zaprojektowane i precyzyjnie zaaranżowane elementy stylistyczne w przedniej części nadwozia znacząco wpływają na jeszcze lepszą prezencję i autorytet A8.

Widok z boku jeszcze bardziej uwidacznia progresywny charakter tej luksusowej limuzyny. Kopuła dachu biegnie płasko. Rozciągnięte linie karoserii podkreślają długość pojazdu, szerokie nadkola nawiązują do montowanego tu standardowo układu napędowego quattro. We wszystkich wariantach modelu dolna partia drzwi jest wklęsła i zakończona krawędzią skierowaną w stronę drogi. W części tylnej dominują szerokie chromowane klamry, personalizowana sygnatura świateł z cyfrowymi elementami OLED i ciągły, złożony z segmentów pas świateł. Dyfuzor w zderzaku tylnym został zaprojektowany na nowo, a jego nowa stylistyka podkreślona została delikatnymi, poziomymi przetłoczeniami. Nowe Audi A8 wyposażono w cztery zoptymalizowane pod kątem przepływu gazów rury wydechowe w okrągłych osłonach — to element charakterystyczny dla modeli Audi typu S, rozpoznawalny jako detal sportowej stylistyki.

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix wykorzystują technologię DMD (ang. digital micromirror device — cyfrowe urządzenie mikrolustrzane) podobną do tej, która stosowana jest w projektorach video.

Tylne światła wykonano wykonano w technologii OLED. Cyfrowe światła tylne OLED, w powiązaniu z systemami wsparcia kierowcy, dysponują funkcją sygnalizowania zbliżającego się obiektu: jeżeli inny pojazd pojawi się w odległości do dwóch metrów od zaparkowanego A8, aktywowane są wszystkie segmenty świateł OLED.

Wnętrze oferuje otwartą, przyjazną przestrzeń. Jego architektura jest konsekwentnie utrzymana w liniach poziomych. Gama foteli i ich wyposażenia w odmłodzonym A8 jest zróżnicowana. Topową wersją wyposażenia jest fotel relaksacyjny w modelu A8 L. Oferuje wiele możliwości regulacji oraz podnóżek opuszczany z fotela przedniego. Pasażerowie mogą ogrzewać na nim stopy lub skorzystać z masażu o różnej intensywności. Pakiet fotela relaksacyjnego obejmuje również masaż pleców za pomocą 18 poduszek pneumatycznych, elektrycznie regulowane komfortowe zagłówki i opcjonalnie przedłużoną konsolę środkową dostępną również z opcjonalnym rozkładanym stolikiem, czterostrefową luksusową klimatyzację automatyczną oraz nowe ekrany. Lodówka z barkiem dostępna w programie Audi exclusive jeszcze bardziej podkreśla luksus wnętrza Audi A8.

Koncepcja obsługi MMI touch response w Audi A8 bazuje na dwóch wyświetlaczach (10,1" i 8,6") oraz na funkcji głosowej. Dialog z systemem rozpoczyna się od wywołania słowami „Hej, Audi!”. W pełni cyfrowy kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit, z opcjonalnym wyświetlaczem danych na szybie w zasięgu wzroku kierowcy head-up display, uzupełnia koncepcję obsługi oraz podkreśla nastawienie na wygodę kierowcy. W odmłodzonym Audi A8 dostępnych jest około 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich — w tym systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front — są elementami wyposażenia standardowego. Opcje pogrupowano w pakiety Park, City i Tour. Pakiet Plus łączy w sobie wszystkie trzy powyższe. Funkcje takie jak asystent jazdy nocą i kamery 360° dostępne są oddzielnie.

Elementem pakietu Park jest asystent parkowania plus: może on automatycznie pokierować tą dużą limuzyną i wprowadzić ją na równoległe do ulicy miejsce parkowania lub z niego wyprowadzić. Kierowcy nawet nie musi być w pojeździe.

Pakiet City obejmuje asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu poprzecznego z tyłu, asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegania przy wysiadaniu oraz system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense 360˚, który w połączeniu z aktywnym zawieszeniem inicjuje działania ochronne w razie kolizji.

Pakiet Tour jest najbardziej wszechstronny ze wszystkich. Jego podstawą jest adaptacyjny asystent jazdy, który reguluje wzdłużne i poprzeczne panowanie nad pojazdem w całym zakresie prędkości. Za systemami wspomagania w Audi A8 stoi centralny sterownik wsparcia kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza model otoczenia pojazdu.

Audi A8 oferowany jest z silnikami 3,0 TDI, 3,0 TFSI, oraz 4,0 TFSI.

Jednostka 3.0 TDI montowana jest w Audi A8 50 TDI quattro i w A8 L 50 TDI quattro. Gwarantuje moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy rzędu 600 Nm, dostępny już przy 1750 obr./min i niezmienne do 3250 obr./min. Ten wysokoprężny silnik pozwala rozpędzić A8 50 TDI i A8 L TDI 50 od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.

Silnik 3.0 TFSI o mocy 250 kW (340 KM) napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI.
W Chinach dostępny jest wariant o mocy 210 kW (286 KM). Zapewnia on moment obrotowy rzędu 500 Nm w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Rozpędza się od 0 do 100 km/godz.
w 5,6 sekundy (wersja L: 5,7 sekundy).

4.0 TFSI generuje moc 338 kW (460 KM) oraz moment obrotowy 660 Nm, dostępne
w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. Pozwala to na sportową jazdę: A8 60 TSFI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy. Cechą charakterystyczną tego silnika V8 jest system „cylinder on demand” (COD), który przy umiarkowanej jeździe tymczasowo dezaktywuje cztery cylindry.

Audi S8 TSFI quattro to topowa, sportowa wersja tej linii modelowej. Silnik biturbo V8 generuje moc 420 kW (571 KM) i moment obrotowy 800 Nm w zakresie od 2050 do 4500 obr./min. Standardowy sprint realizuje w 3,8 sekundy.

Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). Silnik 3.0 TFSI jest tu wspierany przez kompaktowy silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy zamontowany z tyłu może magazynować energię 14,4 kWh netto (brutto: 17,9 kWh) — czyli znacznie więcej niż wcześniej. Dzięki mocy systemowej 340 kW (462 KM)
i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy.