Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Peugeot 301 był od początku projektowany z przeznaczeniem na rynki, gdzie sedan uchodzi za bardziej prestiżowy pojazd od innych wersji nadwozia. Nawet jeżeli jest to sedan segmentu B. 

Nadwozie nowego sedana uwzględnia kanony stylistyczne marki. Dobrze dobrane proporcje, wyraźnie poprowadzone linie, wzbudzają zaufanie do auta.  Boczna linia nadwozia biegnąca od reflektorów podkreśla dużą ilość miejsca w środku samochodu, jaką zapewnia rozstaw osi sięgający 2,65 m. Następnie przechodzi nad tylnymi nadkolami z dwukolorowymi diamentowanymi aluminiowymi obręczami kół 16” i biegnie do tylnych świateł tworząc eleganckie załamanie. Opalizujące tylne światła, przypominające kształtem potrójny ślad pazura, dają efekt wyjątkowej głębi.

W górnej części pionowej osłony chłodnicy pojawia się nazwa marki z logo lwa w samym środku. Wykonane z trzech materiałów reflektory przednie są starannie wpasowane w nadwozie. Kształt opalizujących tylnych świateł przypomina potrójny ślad pazurów.

Olbrzymim atutem Peugeota 301 jest jego funkcjonalność. Pięcioosobowe nadwozie z olbrzymim bagażnikiem. Wnętrze pojazdu zbudowane na platformie o rozstawie osi 2,65 m, zapewnia dość miejsca w kabinie pięciu dorosłym pasażerom. Szerokość nad podłokietnikami wynosi 1,41 m z przodu i 1,40 m z tyłu. Pasażer siedzący na tylnej kanapie dysponuje, w zależności od położenia przedniego fotela, od 12 do 26 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan, co jest rekordowym wynikiem w tym segmencie aut. Codzienne użytkowanie auta ułatwiają rozmieszczone w całej kabinie liczne schowki: kieszenie w przednich drzwiach, schowek wbudowany w przedni podłokietnik, wnęka u podstawy środkowej konsoli i zamykany schowek w desce rozdzielczej.

Pojemność bagażnika wynosi 640 litrów. Mierzony zgodnie z normą VDA 210 sięga 506 dm3 i można go jednym ruchem ręki zwiększyć poprzez złożenie tylnych oparć, dzielonych w proporcji 1/3-2/3, do 1332 dm3 (wg normy VDA 214).

Szeroko otwierające się drzwi zapewniają łatwy dostęp do nowoczesnego wnętrza kabiny. W jej konstrukcji uwagę zwraca solidna deska rozdzielcza. Tuż obok, na środkowej konsoli, znajduje się duży ekran pojemnościowy o przekątnej 7’’, podkreślony srebrnym obramowaniem. Na czołowym panelu są również umieszczone przełączniki klimatyzacji. Panele sterujące czterema elektrycznie podnoszonymi szybami znajdują się na środkowej konsoli, po obu stronach dźwigni zmiany biegów.

PEUGEOT 301 oferuje gamę siedmiu  kolorów nadwozia, w tym trzy zupełnie nowe: Szary Artense, Szary Moka i Niebieski Deep. Kabina jest dostępna w dwóch tonacjach do wyboru: jasnej i ciemnej. W wersji Allure z wnętrzem utrzymanym w ciemnej kolorystyce pojawia się nowa tekstylna tapicerka Cran Adamantium. W wersji tej dostępne są również częściowo skórzana tapicerka oraz dywaniki.

W Polsce oferta obejmuje następujące silniki.

Benzynowe:

o   1,2 PureTech 82 KM z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach,

o   1,6 VTi 115 KM z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach,

o   1,6 VTi 115 KM z automatyczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów EAT6.

Wysokoprężne:

o   1,6 BlueHDi 100 KM z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach,

Dane techniczne 

W całości zaprojektowany przez Grupę PSA silnik 1,2 PureTech 82 KM zapewnia dużą przyjemność prowadzenia w połączeniu z niewielkim zużyciem paliwa dzięki mocy jednostkowej wynoszącej aż 50 kW/l.  Straty spowodowane oporami tarcia, stanowiące 1/5 mocy zużywanej przez silnik, zostały w przypadku tej jednostki zmniejszone o 30%. W tym celu powierzchnie sworzni tłoków, pierścieni i popychaczy zostały pokryte powłoką DLC (Diamond-like Carbon). Zamknięty w specjalnej obudowie „mokry” pasek rozrządu przyczynia się do obniżenia głośności pracy silnika.

Proces spalania został zoptymalizowany poprzez dopracowanie aerodynamiki w obrębie komory spalania (kanały dolotowe, grzybki zaworów, kształt komory) oraz dostosowanie układu zapłonowego do pracy przy zwiększonej proporcji niespalonych węglowodorów (IGR).

Wykonana ze stopu aluminium głowica posiada 4 zawory na cylinder, wielopunktowy pośredni wtrysk paliwa oraz układ zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych (VVT). Ponadto głowica ta jest produkowana metodą traconego wosku. Ta przemysłowa metoda pozwala zmniejszyć liczbę części i wymiary całości. W rezultacie kolektor wydechowy, blok wylotowy układu chłodzenia i wspornik silnika tworzą jedną całość z głowicą. Silnik PureTech został także wyposażony w pompę oleju o zmiennej pojemności z układem sterowania zapewniającym stałe utrzymywanie optymalnego ciśnienia.

Silnik z układem wtrysku pośredniego rozwija maksymalną moc 60 kW (82 KM) przy 5750 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 118 Nm przy 2 750 obr./min. Emisja CO2 w cyklu mieszanym wynosi 110 g/km.

Silnik 1,6 VTi 115 KM jest 4-cylindrową, 16-zaworową benzynową jednostką z lekkich stopów. Od strony układu dolotowego jest on wyposażony w wałek z układem zmiennych faz rozrządu (VVT) i może być zasilany paliwem o liczbie oktanowej do 95. Podobnie jak w silniku PureTech, wiele wysiłku włożono w zmniejszenie oporów tarcia (dokładne docieranie płaszczy cylindrów, tłoki ze zoptymalizowanym układem pierścieni, itp.). W efekcie uzyskano obniżenie poziomu emisji CO2, dodatkowo wzmocnione przez zastosowanie pompy olejowej o zmiennej wydajności.

Maksymalna moc silnika wynosi 85 kW (115 KM) przy 6050 obr./min a maksymalny moment obrotowy 150 Nm jest osiągany przy 4 000 obr./min.