Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Fuso Canter to ciężarówka wszechstronnie uzdolniona. W wersji o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t może prowadzić ją każdy, kto ma ważne prawo jazdy na samochód osobowy. Jako model 6-tonowy Canter oferuje wąską kabinę, a w wariancie 7,49-tonowym jest zwolniony z opłat drogowych w Niemczech. Jest też Canter o dopuszczalnej masie całkowitej 8,55 t - imponujący ładownością, która w innych wypadkach dostępna jest wyłącznie w wyższych klasach wagowych: zależnie od wersji jego podwozie ma nośność do 6 t. Przykładami dużej różnorodności oferty Cantera są warianty z napędem na wszystkie koła oraz hybrydowym.
Rama podłużnicowa i osie tworzą solidną podstawę


Silny kręgosłup Cantera tworzy wytrzymała rama podłużnicowa. Jej szerokość i długość dopasowano do różnych kategorii wagowych. Dzięki stałemu układowi otworów rama zapewnia szczególnie dobre warunki do zabudowy.
Także osie są „szyte na miarę”. Przykładowo, wariant 3,5-tonowy ma komfortowe zawieszenie niezależne przedniej osi . Charakterystyczne dla Cantera są również wysokie dopuszczalne obciążenia osi. Nie tylko dowodzą one jego wytrzymałości, ale przy okazji tworzą one niezbędne rezerwy dla nierównego rozkładu ładunku lub specjalnych rodzajów zabudowy i nadwozi. Kolejnym widocznym potwierdzeniem ładowności Cantera jest podwójne ogumienie tylnej osi. Przy sześciu rozstawach osi do wyboru - od 2500 mm przez 2800, 3400, 3850 i 4300 mm aż do ekstradługiego wariantu z rozstawem 4750 mm - każdy znajdzie model dopasowany do swoich potrzeb.

 

Kompaktowy silnik Diesla z ultranowoczesną technologią


Układ napędowy Cantera wykorzystuje 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 3 l - równie mocny, co solidny. Wyróżniają go najnowocześniejsze rozwiązania: dwa napędzane łańcuchem wałki rozrządu w głowicy, wtrysk common rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, cztery zawory na cylinder i układ doładowania z turbosprężarką VTG (o zmiennej geometrii łopatek). Do wyboru są trzy wersje tej jednostki:

- 96 kW (130 KM), 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego;
- 110 kW (150 KM), 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego;
- 129 kW (175 KM), 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Gama ta pokrywa wszystkie standardowe wymagania w klasach wagowych Cantera. W modelach o DMC równej 3,5 t i 6 t za oczyszczanie spalin odpowiada połączenie układu recyrkulacji spalin i filtra cząstek stałych. W wyższych kategoriach wagowych wykorzystywany jest silnik o mocy 110 KW (150 KM) lub 129 kW (175 KM), dodatkowo wyposażony w technologię SCR i wtrysk AdBlue.

Niezależnie od wersji, dzięki stromo narastającej krzywej mocy, maksymalny moment obrotowy dostępny jest bardzo wcześnie i w szerokim zakresie. To samo dotyczy maksymalnej mocy, co przekłada się na duży przedział użytecznych obrotów silnika. W rezultacie Canter pozwala na komfortową jazdę i wczesną zmianę biegów. Interwały serwisowe dla wymiany oleju wynoszą 40 000 km.


Standardowo za przeniesienie siły napędowej odpowiada pięciobiegowa skrzynia manualna z dźwignią zamontowaną na tablicy rozdzielczej, w sposób oszczędzający przestrzeń w kabinie. Alternatywnie do wyboru jest zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa Duonic. To pierwsza taka przekładnia wśród lekkich ciężarówek, dostępna na życzenie dla prawie wszystkich modeli i bazowo montowana w Canterze o DMC równej 8,55 t.

Przekładnia dwusprzęgłowa Duonic jest odpowiednia do zastosowań w trudnym terenie, np. na budowach, gdzie kierowca musi być szczególnie skupiony na otoczeniu pojazdu. Ponadto wyposażono ją w funkcję pełzania, znaną z konwencjonalnych skrzyń automatycznych. To rozwiązanie przydatne podczas jazdy w korkach i manewrowania przy niewielkich prędkościach - wystarczy zwolnić pedał hamulca.

Canter 4x4: imponuje prowadzeniem w terenowych warunkach


 

Układ napędowy to jedna z wielu mocnych zalet Fuso Cantera - również w przypadku wersji 4x4 z dołączanym napędem przednich kół. Jego standardowe wyposażenie obejmuje samoblokującą blokadę dyferencjału tylnej osi i przekładnię redukcyjną dla uzyskania maksymalnej siły ciągu. W porównaniu z modelami 4x2 zwiększono też prześwit, maksymalnie do 320 mm. Aby sprostać trudnym warunkom użytkowania, Canter 4x4 został wyposażony w hamulce bębnowe wszystkich kół, podczas gdy „cywilny” Canter dysponuje kompletem tarcz.

Standardowo do napędu Cantera 4x4 służy topowa jednostka o mocy 129 kW (175 KM). Dzięki dopuszczalnej masie całkowitej 6,5 t nośność podwozia wynosi do 3685 kg.


Canter Eco Hybrid - pierwsza seryjna ciężarówka hybrydowa w Europie

Kolejnym szczególnym wariantem w ofercie jest wysokoprężno-elektryczny Fuso Canter Eco Hybrid - pierwsza produkowana seryjnie ciężarówka w Europie z napędem hybrydowym. Przy ruszaniu i podczas jazdy z prędkościami do 10 km/h do jej napędu wykorzystywana jest wyłącznie jednostka elektryczna. Później do akcji wkracza silnik Diesla. Poza tym jednostka elektryczna zapewnia dodatkową siłę napędową podczas przyspieszania, np. w trakcie wjazdu na wzniesienie.

Równoległy układ hybrydowy składa się ze znanego, 4-cylindrowego silnika wysokoprężnego o pojemności 3 litrów i mocy 110 kW (150 KM) oraz jednostki elektrycznej rozwijającej moc 40 kW. Do jej zasilania służy energia pochodząca z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 2,0 kWh. Cały zespół hybrydowy waży zaledwie 150 kg. Główną zaletą w stosunku do „zwykłego” Cantera jest nawet o 23% niższe zużycie paliwa.

W Europie Canter Eco Hybrid jest oferowany w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 7,49 t, co przekłada się na nośność podwozia w wysokości do 4,8 t.

 

Canter E-Cell: bezemisyjna i cicha jazda przez miasta i parki


Całkowicie elektryczny Canter E-Cell nie emituje żadnych spalin, a swoją wysoką formę zaprezentował już podczas intensywnych testów praktycznych, m.in. w firmach zajmujących się ogrodnictwem i utrzymaniem terenów zielonych. Elektryczny silnik 6-tonowej ciężarówki generuje moc 110 kW (150 KM) i imponujący moment obrotowy 650 Nm, zapewniający podstawę dla bardzo dobrego przyspieszenia. Litowo-jonowe akumulatory mają pojemność 48,4 kWh. Canter E-Cell oferuje zasięg przekraczający 100 km. Nośność podwozia wynosi 3 t.


Kabina: krótka, długa, wąska lub szeroka - zależnie od indywidualnych preferencji

Kolejnym atutem Cantera jest bogaty wybór kabin. Kabina komfortowa mierzy 2 m szerokości i oferuje przestrzeń dla 3 osób. W ofercie jest też długa kabina z dwiema parami drzwi. Gdy szczególne znaczenie ma łatwość manewrowania, dobrym wyborem będzie standardowa, pojedyncza kabina o szerokości jedynie 1,7 m. Można ją nabyć w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 lub 6 t. W połączeniu z odpowiednio wąskim nadwoziem Canter może wjechać do miejsc, które pozostają poza zasięgiem innych lekkich ciężarówek.