Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Od premiery rynkowej w 2012 roku Opel Mokka znalazł w Europie ponad 500 000 nabywców.

Nowy Opel Mokka X prawdopodobnie przyczyni się do dalszego wzrostu tej popularności. Samochód, którego światowa premiera odbędzie się w trakcie najbliższego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie (3–13 marca 2016 r.), pojawi się na rynku jesienią. Pojazd będzie wyróżniał się świeżą stylistyką nadwozia, nowym wnętrzem i znakomitymi systemami multimedialnymi nowej generacji. Oprócz dostępnych od niedawna „supercichych” silników Diesla 1.6 pod maskę nowej Mokki X trafi także silnik benzynowy nowej generacji 1.4 Direct Injection Turbo, który wzbogaci ofertę jednostek napędowych i będzie współpracować z automatyczną skrzynią biegów, systemem Start/Stop oraz napędem na wszystkie koła.



Nowa Mokka X zwraca uwagę odważną sylwetką. Nowe wzornictwo przodu harmonizuje z nową stylistyką Opla wyróżniającą się takimi detalami, jak poziomy wlot powietrza w kształcie skrzydła oraz podwójny motyw skrzydła w charakterystycznych, ostro zarysowanych diodowych światłach do jazdy dziennej. Przedni pas składa się teraz z bardziej precyzyjnie i elegancko wyprofilowanych płaszczyzn, z mniejszą liczbą elementów z tworzywa sztucznego. W ten sposób przód Mokki X został optycznie poszerzony, zyskując bardziej solidną i muskularną estetykę. Koncepcja ta jest kontynuowana także z tyłu, gdzie ponownie można zauważyć motyw podwójnego skrzydła — w tylnych światłach dostępnych opcjonalnie w wersji diodowej. Z boku samochód zachował sportową elegancję podkreśloną muskularnymi konturami w dolnej części. Nie zabrakło także dynamizującego sylwetkę przetłoczenia wznoszącego się ku tylnej części auta, charakterystycznego dla pojazdów marki Opel. Wprowadzono też nowe kolory, w tym „Amber Orange” (pomarańczowy) i „Absolute Red” (czerwony), które mają wzmocnić pragnienie zakupu u przyszłych nabywców Mokki X.

Wnętrze samochodu zostało gruntownie przeprojektowane. Debiutuje w nim zupełnie nowa deska rozdzielcza inspirowana nową Astrą. Nowy zestaw wskaźników ma więcej poziomo ukształtowanych elementów. W całkowicie zmodyfikowanej konsoli centralnej umieszczono 7- lub 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego nowej generacji. Konsola zyskała w ten sposób bardziej elegancką i oszczędną stylistykę — zmniejszono liczbę przycisków, a sterowanie wieloma funkcjami przeniesiono na pojemnościowy wyświetlacz.



Po wprowadzeniu „supercichych diesli” 1.6 o mocy 81 kW/110 KM i 100 kW/136 KM ofertę silników rozszerzono teraz o nową jednostkę benzynową. Silnik 1.4 Direct Injection Turbo nowej generacji, o mocy 112 kW/152 KM, zadebiutował niedawno w nowej Astrze. W modelu Mokka X będzie współpracował z sześciobiegową przekładnią automatyczną, systemem Start/Stop i adaptacyjnym napędem na wszystkie koła (według wstępnych danych emisja CO2 i zużycie paliwa w cyklu mieszanym wyniosą odpowiednio: 154 g/km i 6,6 l/100 km). Technologia napędu na wszystkie koła z elektromagnetycznym sprzęgłem wielopłytkowym jest inteligentna i wydajna. Na suchej nawierzchni moment obrotowy trafia tylko na koła przednie (wyjątkiem jest ruszanie w trybie AWD), co pozwala utrzymać niskie zużycie paliwa. W zależności od warunków na drodze rozdział napędu zmienia się płynnie i automatycznie od 100 proc. na koła przednie na suchej jezdni do maksymalnie po 50 proc. na przednią i tylną oś, na przykład na nawierzchni pokrytej warstwą wody.

Obok napędu na wszystkie koła diodowe reflektory adaptacyjne (AFL LED) stanowią kolejny przykład realizacji strategii firmy Opel, zakładającej udostępnianie innowacyjnych technologii jak najszerszej grupie nabywców. Nowy system AFL LED automatycznie dostosowuje tryb świecenia reflektorów do sytuacji na drodze, zapewniając optymalne oświetlenie bez oślepiania innych kierowców. Oferuje on aż 9 różnych funkcji i trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie, tryb turystyczny, doświetlanie zakrętów, oświetlenie wspomagające cofanie i manewrowanie oraz tryb oszczędny po zatrzymaniu pojazdu. System reflektorów diodowych zastępuje stosowane poprzednio adaptacyjne oświetlenie biksenonowe. Reflektory LED emitują światło pozwalające zobaczyć prawdziwe kolory oświetlanych obiektów, co sprzyja komfortowi widzenia. Ponadto brak elementów mechanicznych w konstrukcji reflektora sprawia, że szybciej i precyzyjniej kieruje on światło w odpowiednim kierunku, a także jest bardzo niezawodny mimo upływu czasu.

Przednia kamera Opel Eye nowej generacji o wyższej rozdzielczości i wyposażona w bardziej wydajny moduł przetwarzania obrazu pozytywnie wpływa na działanie wszystkich korzystających z niej funkcji, takich jak asystent świateł drogowych czy reflektory AFL LED. Dzięki ulepszeniu kamery z opcjonalnym systemem nawigacji system rozpoznawania znaków drogowych w modelu Mokka X charakteryzuje się większym zakresem rozpoznawalności. System monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu wykorzystuje przednią kamerę do wykrywania ruchu przed pojazdem, a alarm przedkolizyjny został rozbudowany o diodowy wyświetlacz refleksyjny. Kiedy odległość między samochodem a pojazdem poprzedzającym zmniejsza się zbyt szybko, światło czerwonych diod odbija się w przedniej szybie. O konieczności hamowania kierowcę ostrzega także sygnał dźwiękowy. Asystent pasa ruchu aktywuje się automatycznie po przekroczeniu prędkości 60 km/h. Kontrolka w zestawie wskaźników i sygnał dźwiękowy ostrzegają kierowcę o ryzyku niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu.