Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

 

Mierzące 5,02 m. Audi Q8 concept,  wkracza do segmentu luksusowych pojazdów klasy premium. Trzy metry rozstawu osi gwarantują dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Mimo opadającej ku tyłowi - jak w coupé - linii dachu,  pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczająco dużo miejsca dla głowy i ramion.  W kokpicie zastosowano nową koncepcję obsługi z dużymi ekranami dotykowymi, której integralnym elementem jest rozbudowana wersja Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality), dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

Przód Audi Q8 concept, o szerokości 2,04 m, sprawia imponujące wrażenie. Jego najbardziej rzucającym się w oczy elementem, jest ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o strukturze plastra miodu. Wygląda niczym rzeźbiona i jest znacznie szersza niż w obecnych modelach marki Audi. Sześć pionowych,  podwójnych żeber wyraźnie strukturyzuje grill Singleframe i podkreśla jego wysokość. Osłonę okala maska w kontrastowym dla lakieru nadwozia kolorze. Umieszczone na krańcach przedniego zderzaka wloty powietrza, mają wygląd głębokich i bardzo dynamicznych, niczym wloty turbin. Wyrazista aluminiowa krawędź, tzw. blade, od dołu wykańcza stylistycznie zderzak.

W płaskich reflektorachi w kształcie klinazastosowano cyfrową technikę laserowego oświetlenia Matrix. Podzielony na miliony pikseli promień światła oświetla drogę z wysoką rozdzielczością i dokładnością. Wnętrze Audi Q8 concept oferuje dużo miejsca dla czterech osób i ich bagażu. Pojemność bagażnika wynosi 630 litrów.

Wnętrze to kolejna dawka luksusu. Nad tunelem środkowym zdaje się unosić konsola, w której umieszczono dźwignię zmiany biegów - shift-by-wire, przy pomocy której kierowca steruje pracą ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Sygnały biegnące z dźwigni do skrzyni, są sygnałami czysto elektronicznymi.

Okalająca całe wnętrze linia wrap around, rozpoczyna swój bieg w przednich drzwiach. Poziomy, stylistyczny łuk przebiega przy dolnej krawędzi przedniej szyby, okalając miejsce kierowcy i pasażera z przodu, bez umniejszania przestrzeni wokół nich. Sportowe fotele przednie oraz oba pojedyncze fotele z tyłu, począwszy od wyraźnie zaakcentowanych bocznych profili, aż po zagłówki, składają się z segmentów sprawiających wrażenie osobnych brył geometrycznych. Pozioma aluminiowa klamra dzieli oparcia foteli na wysokości linii okien.

Pozioma tablica rozdzielcza stopniowo pochyla się ku wnętrzu. Centralne wskaźniki i wyświetlacze są zintegrowane w tzw. black panel – czarną powierzchnię o wysokim połysku, ujętą w aluminiową klamrę. Wyłączony wyświetlacz tak stapia się z powierzchnią, że jest niewidoczny, zapewniając w ten sposób harmonijny przebieg linii. Gdy wyświetlacz jest używany, doskonale wpisuje się w stylistykę wnętrza. W strefie przedniego pasażera, black panel zdobi dopasowany graficznie emblemat quattro. Dekoracyjny panel tapicerki drzwi w kształcie klina, to kontynuacja pełnej ekspresji stylistyki. Filigranowe uchwyty z aluminium służą do otwierania drzwi od wewnątrz. W ciemnościach, diodowe pasma świetlne wypełniają wnętrze białym światłem.

Elegancka architektura wnętrza Audi Q8 concept ściśle się łączy z pionierską koncepcją obsługi, wskaźników i wyświetlaczy. Informacje i polecenia wyświetlane są przede wszystkim na dotykowych ekranach, a także w Audi virtual cockpit future i na analogowym wyświetlaczu danych na szybie na wprost wzroku kierowcy Audi head-up display. Wszystkie wyświetlacze i ekrany mają nową, cyfrową stylistykę, konsekwentnie koncentrującą się na najważniejszych kwestiach.

Wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy Audi head-up display, wyświetla ważne informacje na przedniej szybie, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, pozornie umiejscawiając je w rzeczywistym otoczeniu pojazdu. Dla przykładu: strzałka nawigacji znajduje się w tej samej pozycji, co prawdziwa strzałka na drodze – to przykład inteligentnej aplikacji w tzw. rozszerzonej rzeczywistości.

Audi Q8 ma napęd hybrydowy typu plug-in łączący sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Silnik spalinowy pojazdu to jednostka 3.0 TFSI, generująca moc 245 kW (333 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Silnik elektryczny natomiast, ma moc 100 kW i moment obrotowy 330 Nm. Cały system generuje łączną moc 330 kW i moment obrotowy 700 Nm. Audi Q8 concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i rozpędza się dalej do 250 km/h, co stanowi jego prędkość maksymalną.

Montowany z tyłu akumulator litowo-jonowy zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych. Jego pojemność - 17,9 kWh, umożliwia pokonanie maksymalnie 60 km w trybie jazdy elektrycznej, a łączny zasięg, z pracującym silnikiem TFSI wynosi nawet 1000 km. Pełne ładowanie mocą wyjściową 7,2 kW, trwa około dwóch i pół godziny.