Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Nowy Touran to pierwszy van skonstruowany w oparciu o stworzoną przez Volkswagena modułową platformę MQB. Ma ona wiele zalet dla konstrukcji samochodu oraz dla samej jego koncepcji. Na przykład, umożliwia zmianę proporcji samochodu, który ma teraz znacząco większy rozstaw osi i bardzo krótkie zwisy nadwozia, przez co wzrosła pojemność wnętrza. Tak jak w innych modelach korzystających z platformy MQB, Volkswagen zmniejszył masę własną nowego Tourana. Nadwozie wydłużono o 130 mm, a pomimo tego masa pojazdu spadła o  62 kg.

Mniejsza masa własna wpływa bezpośrednio na ograniczenie spalania. Taki sam efekt ma dobra aerodynamika

W nowym Touranie przewidziano  trzy jednostki benzynowe (81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 132 kW/180 KM)

oraz trzy diesle (81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 140 kW/190 KM)

Najtańszy model z  dieslem – Touran 1.6 TDI o mocy 110 KM z 7-biegową przekładnią DSG – zużywa jedynie 4,1 l/100 km*. Najoszczędniejszy model z silnikiem benzynowym to 150-konny Touran 1.4 TSI, zużywający średnio 5,4 l/100 km* z opcjonalną 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się systemy Start-Stop oraz odzyskiwania energii.

Przestronne wnętrze, nawet przy pięciu pasażerach zapewnia 1040l pojemności przestrzeni bagażowej (liczone po sufit). Istotnym udogodnieniem jest to, że fotele w drugim rzędzie, po złożeniu całkowicie chowają się w podłodze tworząc równą powierzchnię. Funkcjonalność auta zwiększa 47 schowków rozmieszczonych we wnętrzu, wśród nich np. duży przenośny pojemnik ukryty w podłokietniku między przednimi fotelami. Z kolei, oświetlenie bagażnika zaprojektowano tak, że może pełnić też rolę latarki, którą kierowca może po prostu zabrać ze sobą z auta.                              Nowy van będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia „Trendline”, „Comfortline” i „Highline”.

Do sprzedaży trafi we wrześniu

Wybrane systemy asystujące w Nowym Touranie: 

Trailer Assist. Volkswagen wprowadza do sprzedaży Tourana z systemem asystującym, dzięki któremu manewrowanie autem ciągnącym przyczepę okazuje się wyjątkowo łatwe. Aby tyłem wjechać autem z przyczepą na oznaczone stanowisko, kierowca zatrzymuje pojazd w dogodnym miejscu i załącza wsteczny bieg. Przyciskiem uruchamia system. Na ekranie komputera pojawia się grafika przedstawiająca kąt pod jakim stoi pojazd oraz kąt pod jakim auto powinno wjechać w wyznaczone miejsce. Obraz powstaje na podstawie algorytmów wykorzystujących informacje pochodzące z kamery umieszczonej z tyłu. Kamera obserwuje kąt ustawienia przyczepy, na jego podstawie są dokonywane obliczenia. Za pomocą przełącznika służącego do regulacji lusterek, który działa jak dżojstik, kierowca może płynnie wybrać żądany kierunek jazdy samochodu z przyczepą. Kierownica będzie obracała się sama, według schematu zaprogramowanego przez kierowcę, on zaś operuje jedynie pedałami gazu i hamulca. Skierowanie Tourana we właściwym kierunku jest możliwe dzięki automatycznej pracy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.

Side Assist z funkcją rozpoznawania pojazdów nadjeżdżających z boku. Side Assist przyczynia się do uniknięcia ciężkich wypadków w dwóch sytuacjach. Po pierwsze – na autostradzie, ponieważ rozpoznaje szybko oraz powoli wyprzedzające samochody, które znajdują się w martwym polu lusterek. System informuje o tym kierowcę poprzez zapalenie ostrzegawczej diody w obudowie zewnętrznego lusterka. Dzięki temu zmiana pasa w celu wyprzedzenia innych staje się bezpieczniejsza. Jeśli oprócz Side Assist na pokładzie jest system wykorzystujący kamerę Lane Assist, ostrzeżenie pojawia się także podczas skrętu kierownicy w stronę, z której grozi niebezpieczeństwo (nawet gdy kierunkowskaz nie został włączony). Gdy auto zacznie zmieniać pas ruchu kierownica będzie sama „odkręcać się” w bezpieczną stronę. Drugi przypadek zastosowania Side Assist – podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc parkingowych usytuowanych prostopadle do jezdni czujnik wykorzystujący radar rozpoznaje pojazdy, które nadjeżdżają z boku. Jeśli wystąpi zagrożenie kolizją, najpierw pojawi się graficzne ostrzeżenie, a potem akustyczne. Jeżeli kierowca nie zareaguje i kolizja stanie się bardzo prawdopodobna, system uruchomi automatycznie hamowanie pojazdu.

Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Front Assist ostrzega oraz automatycznie przyhamowuje samochód w razie zagrożenia kolizją. Częścią tego systemu jest funkcja hamowania w mieście. Front Assist działa też przy większych prędkościach i ostrzega przed zbyt dużym zbliżeniem się do pojazdu poprzedzającego i przed niebezpieczeństwem najechania na ten pojazd. Jeśli okaże się to konieczne, automatycznie zmniejszy prędkości samochodu. Z kolei system awaryjnego hamowania (City) spełnia to samo zadanie w mieście, przy mniejszych prędkościach.

Automatyczny system regulacji odstępu ACC. Także ten system – tak jak Front Assist – korzysta z radarowego czujnika umieszczonego z przodu nadwozia. Kierowca może zaprogramować żądaną prędkość samochodu w przedziale od 30 do 160 km/h. ACC działa w modelach z mechaniczną skrzynią biegów oraz z dwusprzęgłową przekładnią DSG. W każdym Touranie z DSG system ACC potrafi łagodnie spowolnić jazdę i zatrzymać samochód, gdy pojazd jadący z przodu zatrzymuje się. Jeśli kierowca tak zdecyduje, ACC w autach z DSG może spowodować automatyczne ruszenie pojazdu w dalszą drogę. ACC utrzymuje zadaną prędkość oraz zaprogramowaną odległość od poprzedzającego auta i, stosownie do potrzeb, powoduje automatyczne hamowanie lub przyspieszanie samochodu, gdy porusza się on w ruchu drogowym. Czułość działania systemu można regulować poprzez wybranie odpowiedniego dystansu od poprzedzającego pojazdu.

System automatycznego hamowania po kolizji. Technicznym wynalazkiem dużej klasy jest system automatycznego hamowania po kolizji oferowany seryjnie w modelach skonstruowanych na platformie MQB. System ten działa w sytuacjach, gdy dochodzi do zderzeń kilku pojazdów. Powoduje on wyhamowywanie samochodu, który uległ już zderzeniu tak, by zmniejszyć pozostałą energię kinetyczną. Działanie tego systemu rozpoczyna się po rozpoznaniu pierwszej kolizji przez czujniki poduszek powietrznych. Kierowca może w każdej chwili wpłynąć na jego działanie – jeśli np. doda gazu, system wyłączy się. Jego dezaktywacja nastąpi także, gdy kierowca naciśnie na hamulec tak mocno, że wystąpi opóźnienie większe niż to inicjowane przez system antykolizyjny. System ten potrafi przyhamować samochód do prędkości 10 km/h – jest ona potrzebna po to, by skierować auto w bezpieczne miejsce.

Aktywny system ochrony pasażerów Pre Crash. Gdy aktywny system ochrony pasażerów stwierdzi prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku – np. po zainicjowaniu pełnego hamowania przez asystenta hamowania – automatycznie powoduje wstępne napięcie pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, aby poduszki powietrzne i pasy mogły zadziałać w pełni efektywnie. Jeśli autu grozi gwałtowna utrata stabilności, np. mocny nad- lub podsterowny poślizg z ingerencją układu ESC, dodatkowo zamykane są boczne szyby (zostaje tylko wąska szczelina) oraz panoramiczny dach. Gdy szyby i okno dachowe są niemal całkowicie zamknięte, poduszki czołowe i boczne mogą zadziałać skuteczniej.

Systemy zwiększające komfort

Easy Open. Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczny system zamykania i uruchamiania auta – Keyless Access –  wystarczy, aby kierowca wykonał określony ruch stopą pod tylnym zderzakiem, a pokrywa bagażnika automatycznie się odblokuje i uniesie w górę. Zapewnia to system Easy Open, korzystający z czujnika zbliżeniowego. Jest on umieszczony w zderzaku i reaguje na ruch nogą wykonany przez człowieka. 

Wybór profilu jazdy. Kierowca Tourana może wybierać spośród czterech, a w wersjach z adaptacyjnym zawieszeniem DCC – spośród pięciu trybów jazdy: „Eco”, „Sport”, „Normal”, „Individual” oraz, w połączeniu z DCC, „Comfort”. W trybie „Eco” system sterowania silnikiem, klimatyzacja i pozostałe urządzenia działają w sposób pozwalający oszczędzać paliwo. Poza tym, w pojazdach ze skrzynią DSG w trybie „Eco” można skorzystać z funkcji tzw. żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu (np. zjeżdżając ze wzniesienia) nastąpi rozsprzęglenie jednostki napędowej i skrzyni biegów, i silnik rozpocznie pracę na biegu jałowym. Dzięki temu można w najlepszy sposób wykorzystać energię kinetyczną samochodu. W trybie „Sport” z kolei zwiększa się m.in. sztywność pracy amortyzatorów (przez to zmniejszają się wychylenia nadwozia), wyostrzają się reakcje silnika, a moment przełączania biegów przez przekładnię DSG zmienia się tak, aby jazda był bardziej dynamiczna (zmiana przełożenia na wyższe następuje przy wyższych prędkościach obrotowych silnika).

Elektryczny hamulec postojowy. Zamiast dźwigni hamulca ręcznego, jak w poprzednim modelu, w nowym Touranie zastosowano włącznik hamulca umieszczony na konsoli środkowej. Elektryczny hamulec ma wiele zalet – ponieważ zbędna jest dźwignia, zyskuje się miejsce na konsoli środkowej, poza tym podczas ruszania autem hamulec jest zwalniany automatycznie, co ułatwia ruszanie na wzniesieniu. Ponadto funkcja Auto Hold zapobiega niezamierzonemu toczeniu się samochodu po wyłączeniu silnika.

 

* – Wszelkie dane wymienione w tej informacji prasowej dotyczące zużycia paliwa i osiągów są danymi prognozowanymi; stan: luty 2015 r. Informacje dotyczące wyposażenia odnoszą się do modeli oferowanych na terenie Niemiec.

 

Inne artykuły

Samochody Volkswagen