Auto w Pracy

Slideshow Image

 

 

Sport Coupe Concept GTE fascynuje jedyną w swoim rodzaju sportową stylistyką

Równie przyszłościowe jak nadwozie Sport Coupe Concept GTE jest jego wnętrze. Nadzwyczaj ascetyczna stylistyka, perfekcyjna ergonomia i nowe interaktywne urządzenia pozwalające na komunikowanie się człowieka z pojazdem – m.in. wykorzystanie danych biometrycznych kierowcy i nowy ekran Active Info z trójwymiarowym obrazem – stwarzają na pokładzie coupe atmosferę nowoczesności, idealnie współgrającą z ekspresyjną stylistyką nadwozia.

GTE – hybryda typu plug-in od Volkswagena. Nie tylko stylistyka, także rozwiązania techniczne wyznaczają nowe standardy. Już sam skrót „GTE” wskazuje na rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie techniki napędowej. Te trzy litery oznaczają w Volkswagenie – od debiutu Golfa GTE oraz planowanego na ten rok debiutu Passata GTE – samochody z hybrydowym napędem typu plug-in. Pojazdy te przejeżdżają w trybie czysto elektrycznym 50 km, a jednocześnie są w stanie pokonywać samodzielnie dużo większe dystanse. Wszystko to przy zachowaniu najwyższej dynamiki. Prezentując w Genewie model Sport Coupe Concept GTE Volkswagen wzbogaca tę rodzinę aut o wyjątkowo awangardowy model. Samochód ten ma zespół napędowy o mocy 279 kW/380 KM, który zapewnia mu osiągi takie, jakie mają auta typu Gran Turismo, a jednocześnie – dzięki dwóm silnikom elektrycznym i ładowanemu także z zewnątrz akumulatorowi – może poruszać się nie emitując żadnych szkodliwych substancji. Średnie zużycie paliwa (w trybie mieszanym) auta rozwijającego 250 km/h wynosi 2,0 l/100 km.

Samochód ma długość 4.870 mm, rozstaw osi to z kolei 2.841 mm. Dzięki temu długość wnętrza wynosi 1.871 mm, a zwisy nadwozia są krótkie, co sprawia, że wygląd auta stał się tym bardziej atrakcyjny. Volkswagen  jest przy tym bardzo niski (1.407 mm) i szeroki (1.865 mm), a porusza się na 21-calowych kołach. Dzięki platformie MQB idealnie rozplanowano wnętrze – chociaż wyposażone w panoramiczny dach Sport Coupe Concept GTE  ma tak dynamiczne proporcje, zarówno pasażerowie zasiadający z przodu, jak i ci z tyłu nie będą narzekać na brak przestrzeni nad głowami. Pod wielką pokrywą bagażnika, która z zewnątrz wcale nie wydaje się tak duża, kryje się 480-litrowy bagażnik.

Napęd

Hybryda typu plug-in. Hybrydowy zespół napędowy typu plug-in w Sport Coupe Concept GTE pozwala na oszczędną jazdę i zapewnia autu sportowe osiągi. Zastosowany w nim silnik spalinowy to doładowana  trzylitrowa sześciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem (TSI), osiągająca moc 220 kW/299 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm. Elektrycznymi komponentami układu napędowego są litowo-jonowe akumulatory (umieszczone w tunelu środkowym) oraz dwa silniki elektryczne. Ten z przodu umieszczono w obudowie 6-biegowej przekładni DSG (DQ400E), generuje on moc 40 kW. Drugi silnik elektryczny, umieszczony z tyłu, wytwarza moc 85 kW. Moc systemowa całego układu wynosi 279 kW/380 KM. Dzięki silnikowi znajdującemu się z tyłu auta oraz dzięki „elektrycznemu wałowi Kardana” siła napędowa systemu może być w razie potrzeby przekazywana do każdego z czterech kół. Coupe osiągające prędkość 250 km/h, a w sportowym trybie „GTE-Mode” przyspiesza do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,0 s. Mimo że jest tak dynamiczny, studyjny Sport Coupe Concept GTE okazuje się bardzo oszczędny – średnie zużycie paliwa (w trybie mieszanym) wynosi tylko 2,0 l/100 km. W trybie „E-Mode” samochód może pokonać 50 km wyłącznie jako auto elektryczne, a więc nie emitujące żadnych szkodliwych substancji. Korzystając z możliwości całego zespołu napędowego, po jednokrotnym zatankowaniu do pełna, coupe Volkswagena może pokonać ponad 1.200 km.

Tryb „Hybrid”. Standardowo samochód uruchamia się w trybie „Hybrid”. Sport Coupe Concept GTE jest tzw. pełną hybrydą, która odzyskuje energię hamowania wykorzystując ją do ładowania akumulatorów i zależnie od sytuacji drogowej, automatycznie korzysta z silnika spalinowego TSI i/lub z silników elektrycznych. Gdy tylko kierowca zdejmie stopę z pedału przyspieszenia, a akumulatory są dostatecznie naładowane, silniki zostają wyłączone i odłączone od reszty układu napędowego. Mamy wtedy do czynienia z tzw. żeglowaniem. Również podczas korzystania z tej funkcji auto nie emituje żadnych spalin. Gdy zaś kierowca zwalnia pedał przyspieszenia albo zaczyna hamować, a akumulatory nie są odpowiednio naładowane, pracę przejmują silniki elektryczne pełniące rolę generatorów i magazynują w litowo-jonowych akumulatorach energię powstającą podczas hamowania. Jednostka TSI także w tym przypadku nie pracuje. Gdy z kolei w aucie pracuje tylko spalinowy silnik V6, coupe staje się klasycznym samochodem przednionapędowym. Dzięki technice TSI Sport Coupe Concept GTE również w tym wypadku okazuje się pojazdem bardzo oszczędnym.

„E-Mode”. Tryb „E-Mode” kierowca uruchamia przyciskiem, pracuje wtedy wyłącznie elektryczny silnik o mocy 85 kW, znajdujący się na tylnej osi. Podczas jazdy w trybie elektrycznym spalinowa jednostka V6 TSI zostaje wyłączona oraz odłączona od zespołu napędowego poprzez otwarcie sprzęgła. Jeśli sześciocylindrowy TSI, z powodu rozładowania baterii lub za sprawą innych czynników, ma znowu podjąć pracę, w ciągu ułamka sekundy i bez najmniejszych szarpnięć zostaje ponownie włączony do pracy układu napędowego. Silniki elektryczne zaopatruje w energię akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej 10,7 kWh. Komputer znajdujący się z przodu w komorze silnika steruje przepływem energii z i do akumulatora albo do silników elektrycznych. W pokładowej sieci elektrycznej panuje napięcie 12 V. Akumulator można ładować z zewnętrznego źródła prądu, może on też być zaopatrywany w energię podczas jazdy.

„GTE”. Przyciskiem GTE kierowca uruchamia szczególnie dynamiczny tryb jazdy sportowego coupe. Charakterystyka pracy pedału przyspieszenia, skrzyni biegów i układu kierowniczego staje się w tym trybie bardziej sportowa. Ponadto, silnik TSI oraz jednostki elektryczne współpracują ze sobą w trybie „GTE”, by w pełni wykorzystać moc i moment obrotowy całego układu napędowego.

„Battery Charge/ Battery Hold”. Podwójny tryb „Battery Hold” (zawartość energetyczna akumulatora pozostaje na stałym poziomie) i „Battery Charge” (akumulator ładuje się podczas jazdy) uruchamia się w podmenu systemu multimedialnego. Tryb ten służy np. do tego, by po przybyciu do celu podróży znajdującego się w mieście auto poruszało się wyłącznie korzystając z prądu („E-Mode”), a więc bezemisyjnie.

Napęd 4x4 dzięki „elektrycznemu wałowi Kardana”. Jeśli wymaga tego sytuacja, Sport Coupe Concept GTE może mieć napęd na cztery koła. W tym przypadku (a także przy niskim stanie naładowania akumulatora), znajdujący się z przodu silnik elektryczny zaopatrywany w energię kinetyczną poprzez spalinowy V6 TSI, pełni rolę generatora, a tym samym staje się źródłem prądu dla drugiej jednostki elektrycznej znajdującej się na tylnej osi. Ponieważ energia potrzebna do napędu tylnej osi jest przekazywana w systemie „by wire”, a nie mechanicznie, można mówić o „elektrycznym wale Kardana”. Z tego powodu, że silnik TSI napędza (poprzez znajdujący się z przodu silnik elektryczny) elektryczną jednostkę napędową umieszczoną z tyłu, napęd na cztery koła może być realizowany także wtedy, gdy stan naładowania akumulatora jest niski.

Dane techniczne Sport Coupe Concept GTE 

Nadwozie/koła

Rodzaj nadwozia: 4-drzwiowe, 4-miejscowe coupe

Długość/szerokość/wysokość: 4.870 mm/1.865 mm/1.407 mm

Rozstaw osi: 2.841 mm

Pojemność bagażnika: 480 l

Wielkość kół/rozmiar opon: 9,5 J x 21, ET45/265/30 R21

Układ napędowy

Zespół napędowy: hybryda typu plug-in

Przeniesienie napędu: na cztery koła przy pomocy „elektrycznego wału Kardana”

Silnik benzynowy: 3.0 V6 TSI (turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa), 220 kW/299 KM, 500 Nm

Silniki elektryczne przód/tył: 40 kW/220 Nm i 85 kW/270 Nm

Moc zespołu napędowego: 279 kW/380 KM

Przekładnia: 6-biegowa DSG (DQ400E)

Rodzaj akumulatora: litowo-jonowy

Pojemność akumulatora: 10,7 kW