Auto w Pracy

Slideshow Image

W tym roku do klientów w Europie trafią pierwsze egzemplarze Kia Sorento Plug-in Hybrid. Samochód jest wyposażony w mocny 1,6-litrowy silnik T-GDI (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny), który osiąga maksymalną moc 180 KM i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 265 Nm. W połączeniu z silnikiem elektrycznym o mocy 67 kW (91 KM), który wytwarza moment obrotowy wynoszący 304 Nm, Sorento z hybrydowym układem napędowym typu plug-in dysponuje mocą systemową 265 KM i łącznym momentem obrotowym o wartości 350 Nm, co czyni go najmocniejszym Sorento, które kiedykolwiek było oferowane w Europie.

Spalinowa jednostka napędowa i silnik elektryczny są połączone z akumulatorem litowo-jonowo-polimerowym o pojemności energetycznej 13,8 kWh, dzięki czemu Sorento Plug-in Hybrid dysponuje dużym zasięgiem w trybie elektrycznym. Na dłuższych trasach układ napędowy łączy moc silnika elektrycznego i spalinowego. W zależności od warunków na drodze napęd jest przenoszony na przednie lub na cztery koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej, która zapewnia szybką i płynną zmianę przełożeń.

Za pomocą 12,3-calowego cyfrowego zestawu wskaźników kierowcy Sorento łatwo mogą  kontrolować stan naładowania akumulatora, aktualny przepływ energii w układzie napędowym oraz wiele innych parametrów. Korzystając z systemu multimedialnego z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala szybko mogą również zlokalizować pobliskie punkty ładowania. Ułatwia to stały dostęp do internetu i funkcje systemu UVO Connect.

 

Elementy układu napędowego w Kia Sorento Plug-in Hybrid zostały tak rozmieszczone, aby zapewnić dużą pojemność i pełną funkcjonalność bagażnika oraz przestronną kabinę z miejscem dla maksymalnie siedmiu osób. Silnik elektryczny mieści się między spalinową jednostką napędową a skrzynią biegów, co umożliwia ich bezproblemowe zmieszczenie w komorze silnika. Akumulator znajduje się pod fotelami kierowcy i pasażera z przodu. W Sorento Plug-in Hybrid z napędem na cztery koła część akumulatora jest umieszczona również w tunelu nad wałem napędowym.

Zbiornik paliwa umieszczony pod drugim rzędem siedzeń ma, niezmienioną w stosunku do pozostałych wersji, pojemność 67 l. W praktyce oznacza to duży zasięg bez konieczności częstych wizyt na stacji benzynowej. Pokładowa ładowarka o mocy 3,3 kW znajduje się pod podłogą bagażnika.

Pomimo zastosowania niemal dziesięciokrotnie większej baterii i mocniejszego motoru elektrycznego, przestronność Sorento Plug-in Hybrid w stosunku do Sorento Hybrid się nie zmieniła. Rozmieszczenie elementów hybrydowego układu napędowego sprawia, że wszyscy pasażerowie – łącznie z osobami w trzecim rzędzie siedzeń – dysponują dużą ilością miejsca na nogi i zajmują wygodną pozycję siedzącą. Akumulator nie ogranicza przestronności kabiny i bagażnika, oraz nie wpływa na kształt przestrzeni ładunkowej, co w wypadku wielu hybrydowych konkurentów Sorento Plug-in Hybrid nie jest takie oczywiste.

Na jednym pełnym ładowaniu akumulatora, którego pojemność energetyczna wynosi 13,8 kWh, przestronny i siedmioosobowy SUV zapewnia zasięg w trybie elektrycznym do 57 kilometrów w cyklu mieszanym (wg WLTP*). W ruchu miejskim na energii elektrycznej Sorento Plug-in Hybrid jest w stanie przejechać do 70 kilometrów na w pełni naładowanym akumulatorze zanim uruchomi się jego turbodoładowany silnik benzynowy. Dzięki temu większość codziennych tras kierowcy mogą przejechać korzystając wyłącznie z energii elektrycznej i przy zerowej emisji.