Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Do 25. edycji Tour Auto marka Peugeot zgłosiła dwa zabytkowe, popularne i kultowe modele.
W wyścigu,  w kategorii dokładność, udział wzięły z numerem 4 - Peugeot 203 oraz z numerem 5 Peugeot 403. Towarzyszyły im trzy samochody techniczne: Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport, 508 RHX i Peugeot  5008.

Od 18 do 23 kwietnia 2016 r. czterech kierowców i pilotów, tworzących Team Peugeot, przejechało trasę z Paryża do Cannes, pokonując dystans 2000 km.

 

W latach 1956-1959 samochody Peugeot 203 i 403 brały udział w Tour de France Automobile. Prawie 60 lat później, w 2016 r., Peugeot powraca do startów w tym wyścigu, zgłaszając nowy tandem modeli 203/403. Z Paryża do Cannes, poprzez Beaune, Valence i Marsylię dwa pojazdy Peugeot – tak bliskie sercom francuskich rodzin pokazały się znów swoim fanom.

Peugeot 203 – załoga: François de Gaillard i Guillaume de Gaillard

Peugeot 203 wróci do Grand Palais, gdzie po raz pierwszy został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w październiku 1948 r. Jego innowacyjna stylistyka
i nowoczesne technologie były punktem zwrotnym w historii motoryzacji. W okresie powojennym sedan Peugeot 203 pozwolił marce Peugeot odzyskać pozycję europejskiego lidera konstruktorów samochodów dzięki samonośnemu nadwoziu, silnikowi o pojemności 1290 cm3 z aluminiową głowicą oraz innowacyjnemu czwartemu nadbiegowi – przodkowi dzisiejszego piątego i szóstego biegu. Peugeot 203 jest pojazdem z napędem na tylną oś, jego silnik ma moc 42 KM przy 4500 obr./min. Model 203 produkowany pierwotnie w wersji sedan został następnie uzupełniony wersjami coupé, kabriolet, kombi i pick-up.

Wersja zgłoszona do Tour Auto 2016 przez markę Peugeot to sedan model „C” z 1959 r. wyposażony w zsynchronizowaną skrzynię biegów.

Peugeot 403 – załoga: Etienne Bruet i Laurent Picard

20 kwietnia 1955 r. odbyła się oficjalna prezentacja Peugeot 403, z wieżą Eiffla w tle, na Placu Trocadéro w Paryżu. Model ten, nawiązujący do modelu Peugeot 203, przejął jego zalety – solidność i niezawodność.

Nadwozie jest owocem pierwszej współpracy pomiędzy firmami Peugeot i Pininfarina. W latach 1955-1966 sprzedano ponad milion egzemplarzy tego eleganckiego sedana.

Podobnie jak jego poprzednik Peugeot 203, Peugeot 403 – sedan z otwieranym dachem – był produkowany w wielu wersjach: kabriolet, kombi i pick-up. Wersja zgłoszona do Tour Auto 2016 to sedan 403/7 z 1964 r., o mocy 54 KM, wyposażony w ten sam silnik benzynowy o pojemności 1290 cm3, co Peugeot 203.

Peugeot 203 i 403 wyróżniły się w wyścigach samochodowych na całym świecie. W 1950 r. Peugeot 203 wygrał Liège-Rzym-Liège, wyścig o międzynarodowej renomie, określany mianem „maratonu drogowego”. Kolejne sukcesy nadeszły wraz z Coupe des Dames w Rajdzie Monte Carlo w 1951 r.
i Tour Auto 1951 oraz podczas Rajdu Tysiąca Jezior (Finlandia) w 1952 r. W 1955 r. Peugeot 203 zapisał na swoim koncie kolejną wygraną w wyścigu Liège-Rzym-Liège. To jeszcze nie koniec listy zwycięstw.

Sportowa renoma samochodu Peugeot 403 wykracza poza granice Francji. Samochód z lwem na masce zdobył sławę, wygrywając  w 1955 r. Rajd Wikingów (Skandynawia). Następnie odniósł zwycięstwo w Rajdzie Austrii w 1956 r. w swojej kategorii i Hankiralli (Finlandia) w latach 1958, 1959 i 1960. Pamiętać należy również o sukcesach z 1959 r., podczas bardzo długiej próby Algier – Kapsztad (14 000 km) w pucharze marek oraz podczas Rajdu Tysiąca Jezior. Inne światowej sławy trofea, które dopełniają tę imponującą listę, to zwycięstwo w Round Australia Trial czy w Gran Premio Argentyny – protoplaście Rajdu Dakar, który Peugeot 2008 DKR wygrał w 2016 r.*

Zespoły Gilles’a Vidala opracowały barwy rajdowe dwóch kultowych samochodów, które przejechały przez Francję. "Patrząc wstecz, stwierdzamy, że barwy rajdowe Peugeot 203 i 403 na Tour Auto były w tamtych czasach dość ubogie: proste czarne maski z numerami startowymi oraz, ogólnie rzecz biorąc, mało efektowne w przeciwieństwie do kolorystyki dzisiejszych samochodów wyścigowych. Zdecydowaliśmy się więc na znacznie bardziej atrakcyjny styl, nie zrywając jednak z tradycją. Ideą było przedstawienie na nadwoziach miast – etapów rajdu oraz danych technicznych samochodów w celu wzbogacenia tradycyjnej szaty graficznej, którą musieliśmy uszanować”.