Auto w Pracy

Slideshow Image

 


Nowy Opel ADAM S produkowany w Eisenach (Niemcy) będzie kolejną gwiazdą kontynuującą sukcesy tego modelu. Docelową grupę nabywców wersji „S” stanowią klienci, którzy od zwrotnego małego samochodu o długości zaledwie 3,71 metra oczekują sportowego zacięcia, a ponadto lubią wyprawy poza miejską dżunglę krętymi górskimi drogami.
ADAM S bez wątpienia świetnie się do tego nadaje. Dynamiczną i uroczą „małą rakietę” wyposażono w nowy, bardzo elastyczny silnik 1.4 Turbo ECOTEC o mocy 110 kW/150 KM, specjalnie zestrojone sportowe zawieszenie, bezpośredni układ kierowniczy o sportowej charakterystyce, niezwykle skuteczne hamulce OPC oraz elektroniczny program stabilizacji (ESP) z możliwością wyłączenia.

W silniku 1.4 Turbo ECOTEC rozwijającym moc 110 kW/150 KM i maksymalny moment obrotowy 220 Nm na jeden litr pojemności przypada ponad 100 KM. Nowy turbodoładowany silnik imponuje więc zrywnością na drugim i trzecim biegu, a płasko układająca się krzywa momentu obrotowego idealnie pasuje do dynamicznego stylu jazdy. Samochód wyposażony jest ponadto w 6‑biegową skrzynię o krótkich przełożeniach. Przyspieszenia są typowe dla małego sportowego auta — 100 km/h pojawia się na liczniku po 8,5 sekundy, ale największe wrażenie ADAM S robi elastycznością: zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje mu tylko 7,9 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 210 km/h.

Silnik ADAMa S spełnia wymogi rygorystycznej normy emisji spalin Euro 6, a system Start/Stop należy do wyposażenia standardowego tego samochodu. Samochód zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 5,9 litra benzyny na 100 kilometrów (emisja CO2 wynosi 139 g/km).



Projektanci ADAMa w wersji „S” zadbali, aby nie zabrakło charakterystycznych dla marki Opel akcentów stylistycznych, takich jak przetłoczenie w dolnej części drzwi i motyw „fali uderzeniowej” wokół klamek. Sportowy wizerunek wersji „S” podkreślono przednim spojlerem, spojlerami progowymi, poszerzonym tylnym zderzakiem z wycięciem na widoczną końcówkę wydechu oraz charakterystycznym tylnym spojlerem dachowym. Jasne diodowe światła do jazdy dziennej z przodu mają kształt skrzydła. Ten sam motyw pojawia się w ostro zarysowanych czerwonych modułach tylnych lamp zespolonych, w których źródłem światła również są diody.



Aby ułatwić personalizację ADAMa S, przygotowano 10 kolorów nadwozia — od białego „Saturday White Fever” poprzez bardziej ekstrawagancki żółty „James Blond” po czarny „I’ll be Black”. Można je łączyć z pięcioma kolorami dachu, w tym zarezerwowaną dla ADAMa S jaskrawą czerwienią „Red ‘n’ Roll”. Klienci, którzy chcieliby, aby ich samochód robił jeszcze większe wrażenie, mogą zindywidualizować dach i nadwozie za pomocą specjalnej grafiki „S”.

Elegancka, wykończona wysokiej jakości materiałami kabina ADAMa S daje wyraz sportowym genom samochodu. Wnętrze inspirowane klimatem pojazdów klasy premium jest wyjątkowo przestronne, zwłaszcza dla osób zasiadających na przednich fotelach. Podobnie jak pozostali przedstawiciele rodziny modelu ADAM wersja „S” cieszy wzrok harmonijnie wyrzeźbionymi płaszczyznami, które przedzielają łagodnie poprowadzone krawędzie. Opcjonalny system multimedialny IntelliLink z 7‑calowym ekranem dotykowym został ulokowany w konsoli centralnej między kierowcą a pasażerem. Nagradzany system firmy Opel oferuje wszelkie niezbędne opcje łączności. Jest on kompatybilny z urządzeniami firmy Apple oraz wyposażonymi w system Android, co czyni ADAMa najlepiej skomunikowanym samochodem w jego segmencie. Kierowca może korzystać z takich aplikacji jak nawigacja BringGo orazStitcher i TuneIn umożliwiających odbiór transmisji radia internetowego. Po podłączeniu do IntelliLink urządzenia z systemem operacyjnym Apple iOS można sterować wybranymi funkcjami poprzez polecenia głosowe Siri Eyes Free. Opcjonalnie dostępny jest również tuner DAB/DAB+.


ADAM S może być wyposażony w zaawansowanego asystenta parkowania, który ułatwia manewry w mieście. Przy prędkości do 30 km/h system rozpoznaje wolne miejsce i automatycznie parkuje pojazd. Kierowca nie musi nawet dotykać kierownicy. System wyposażony w czujniki ultradźwiękowe mierzy równoległe lub prostopadłe miejsca parkingowe, oblicza tor ruchu pojazdu i automatycznie wprowadza ADAMa S na stanowisko. Kierowca steruje jedynie przyspieszeniem i hamulcami oraz zmienia biegi.

Zaawansowanemu asystentowi parkowania zawsze towarzyszy system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu, który został nagrodzony przez Euro NCAP w kategorii zaawansowanych technologii zwiększających bezpieczeństwo. System wykorzystuje ultradźwiękowe czujniki, aby ostrzegać kierowcę o zagrożeniu kolizją podczas zmiany pasa ruchu. Kiedy elektroniczny strażnik wykryje obiekt na kursie kolizyjnym, w odpowiednim zewnętrznym lusterku bocznym zapali się dioda ostrzegawcza. System ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu działa przy prędkości od 11 do 140 km/h.

Więcej o Opel