Auto w Pracy

Slideshow Image

Renault 5 Turbo 3E to odrodzona wersja legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80. Były to pierwsze francuskie modele wyposażone w silnik benzynowy z turbodoładowaniem – technologię, którą Renault wcześniej z sukcesem zastosowało w bolidach Formuły 1. Ich osiągnięcia w rajdach i na torze potwierdzają, że już wtedy były prawdziwymi wyścigowymi bestiami.

Ale Renault 5 Turbo 3E to coś więcej niż „restomod” kultowego modelu. Unowocześniony i zelektryfikowany model, pełny niespotykanych dotąd technologii, o jeszcze bardziej żywiołowym designie i większej mocy od swoich poprzedników, jest prekursorem nowej kategorii pojazdów – „mini supersamochodów”. Podobnie jak jego starsi bracia dysponuje imponującymi parametrami technicznymi (moc 540 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km w mniej niż 3,5 sekundy, konstrukcja nadwozia z włókna węglowego), a jednocześnie może być personalizowany zgodnie z życzeniami klienta. Ponadto stosunek długości nadwozia do jego szerokości jest minimalny i wynosi 2,01, dzięki czemu model zachowuje kompaktowe rozmiary „hot hatcha”, choć osiągami dorównuje supersamochodom.

Aby wiernie odtworzyć parametry oryginalnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2, na potrzeby Renault 5 Turbo 3E skonstruowano jedyną w swoim rodzaju platformę sparametryzowaną pod kątem napędu na tylne koła. Różnice w porównaniu z Renault 5 E Tech electric (długość 3,92 m i rozstaw osi 2,54 m) obejmują cofniętą szybę przednią i szerszy rozstaw osi (2,57 m), który pozwolił uzyskać spektakularne wymiary: długość 4,08 m, szerokość 2,03 m i wysokość 1,38 m. Jednocześnie poskutkowało to pewnym złagodzeniem linii nadwozia, na przykład przedniego słupka, który wydaje się płynnie opadać w kierunku przednich kół. Renault 5 Turbo 3E nie różni się długością od samochodów miejskich, jednak jego szerokość jest już typowa dla supersamochodów. Te wymiary w połączeniu z wysokimi osiągami modelu umożliwiają zaliczenie go do zupełnie nowej kategorii „mini supersamochodów”.

Dwudrzwiowe i dwuosobowe nadwozie Renault 5 Turbo 3E pod szerokimi nadkolami kryje koła o średnicy 20 cali z silnikiem elektrycznym w piaście każdego z nich. Pomiędzy kołami znajdują się wszystkie układy energoelektroniczne, a pod podłogą umieszczono akumulator trakcyjny. Taki układ umożliwia uwolnienie dużej przestrzeni do przewożenia rzeczy w bagażniku – co jest rzeczą niespotykaną w samochodach sportowych tego typu – a jednocześnie obniżenie środka ciężkości.

Renault 5 Turbo 3E zostanie wprowadzone na kilka kluczowych rynków, takich jak Europa, Bliski Wschód, Japonia czy Australia, w liczbie 1980 sztuk, będącej hołdem dla roku, w którym do sprzedaży trafiło Renault 5 Turbo. Wszystkie egzemplarze będą numerowane. Klienci będą mogli opcjonalnie wybrać numer egzemplarza przy składaniu zamówienia. Przyjmowanie rezerwacji rozpocznie się już w najbliższych tygodniach, a pierwsze dostawy będą miały miejsce do końca 2027 roku.