Auto w Pracy

Slideshow Image

Szkło pojawiło się w autach na początku XX wieku, a pierwsze szyby były zupełnie proste. Bezpieczne szkło laminowane zaczęto stosować w latach 30-tych XX wieku, a zaokrąglone szyby w latach 50- tych. Innowacje te przyjęły się bardzo szybko: podczas gdy przednia szyba Škody 1200 z 1952 r. była wykonana z dwóch płaskich tafli, Škoda 440 Spartak z 1955 r. miała już zaokrąglone przednią i tylną szybę.

Obecnie w samochodach stosowane są zasadniczo dwa podstawowe rodzaje szkła: jednowarstwowe hartowane i laminowane. Pierwsze z nich jest stosowane głównie w szybach bocznych czy w otwieranych częściach szyberdachów. Rozpada się ono na niewielkie odłamki, które stanowią znacznie mniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów niż duże, ostre fragmenty klasycznego szkła. Drugi rodzaj - szkło laminowane - składa się zasadniczo z trzech części: dwóch warstw szkła oraz cienkiej folii pomiędzy nimi. Ten rodzaj nie rozsypuje się na kawałki podczas stłuczenia, jest więc stosowany bez wyjątku w szybach przednich. Szkło laminowane może być również stosowane na szybach bocznych i tylnych, zazwyczaj w celu poprawy izolacji akustycznej.

Szyby mogą mieć bardzo złożone kształty, ale im bardziej są skomplikowane - tym wyższa ich cena. Jednocześnie, im większe zakrzywienie, tym bardziej zniekształcony widok. Według przepisów szyby przednia i boczne z przodu muszą mieć co najmniej 70% przejrzystości. a. Przednia szyba musi zapewniać dobrą widoczność nie tylko dla kierowcy, ale także dla wszelkich kamer i czujników pod nią zamontowanych. Jest też ważną powierzchnią „projekcyjną” dla nowoczesnych wyświetlaczy head-up. W szybach przednich znajduje się specjalna folia, która kompensuje podwojenie obrazu, znane również jako „ghosting”.

Przyciemniane szyby mają zapewnić pasażerom komfort. Zbyt ciemne okna mogą jednak skutkować półmrokiem wewnątrz auta. Eksperci Škody musieli mieć to na uwadze m.in. w przypadku projektowania pakietu Sunset. Przyciemniania dokonuje się na dwa sposoby: poprzez dodanie kolorowego pigmentu bezpośrednio do stopionego szkła lub poprzez użycie kolorowej folii, która tworzy wewnętrzną warstwę laminowanego szkła.

Jednym z obszarów, w którym nie obowiązują ścisłe przepisy dotyczące przezroczystości są szyberdachy. Panoramiczne okno dachowe powinno sprawiać, że wnętrze jest przewiewne, ale jednocześnie musi w jak największym stopniu chronić przed nadmiernym nagrzewaniem. Rolety są tylko częściowym rozwiązaniem w tym zakresie, dlatego wiele aut nie posiada ich już w wyposażeniu. Nowoczesny, panoramiczny szyberdach, dostępny w serii modelowej Enyaq, zapewnia ochronę termiczną wnętrza dzięki cienkiej, metalowej warstwie wewnątrz laminowanej struktury. Powłoka ta odbija promienie słoneczne i lepiej chroni wnętrze przed przegrzaniem. Dodatkowo, na wewnętrzną stronę szyby nałożono specjalną warstwę antyrefleksyjną.

Najnowsze osiągnięcia to okna, które można przyciemnić lub rozjaśnić w zależności od aktualnej sytuacji i życzeń pasażerów.