Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

BMW iX5 Hydrogen pierwszy Sports Activity Vehicle (SAV) z technologią wodorowych ogniw paliwowych, od wiosny 2023 r. będzie wykorzystywany w wybranych regionach jako demonstracja technologii w zakresie mobilności bez lokalnej emisji CO2.

Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju: — Wodór jako wszechstronny nośnik energii odgrywa kluczową rolę na drodze do neutralności klimatycznej. Jesteśmy przekonani, że bardzo zyska on na znaczeniu także w mobilności indywidualnej, dlatego uważamy, że w dłuższej perspektywie mieszanka napędów elektrycznych zasilanych z akumulatorów i ogniw paliwowych ma sens. Ponadto ogniwo paliwowe nie wymaga żadnych krytycznych surowców, takich jak kobalt, lit czy nikiel, dzięki czemu nasza inwestycja w ten rodzaj napędu wzmacnia również odporność geopolityczną BMW Group. Dzięki naszej flocie testowej BMW iX5 Hydrogen zyskamy nowe i ważne doświadczenia. Dzięki temu będziemy mogli zaoferować naszym klientom atrakcyjną gamę produktów, gdy gospodarka wodorowa upowszechni się. Produkcja BMW iX5 Hydrogen odbywa się w pilotażowym zakładzie BMW Group w Centrum Badań i Innowacji w Monachium.

Pojazdy bazowe modelu wodorowego opracowanego na podstawie BMW X5 pochodzą z amerykańskiej fabryki BMW Group w Spartanburgu. W dziale konstrukcji karoserii zakładu pilotażowego otrzymują one nowy zespół podłogowy, który pozwala zmieścić dwa zbiorniki wodoru w tunelu centralnym i pod tylną kanapą. W dziale montażu oprócz komponentów seryjnych montowana jest specyficzna dla danego modelu 12- i 400-woltowa instalacja elektryczna, wysokowydajny akumulator oraz silnik elektryczny i ogniwo paliwowe. Silnik elektryczny, umieszczony wraz z wysokowydajnym akumulatorem w okolicy tylnej osi, pochodzi z obecnej, piątej generacji technologii BMW eDrive stosowanej również w modelach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Umieszczone pod maską BMW iX5 Hydrogen systemy ogniw paliwowych produkowane są od sierpnia tego roku we własnym Centrum Kompetencji Wodorowych BMW w Garching na północ od Monachium. Liczne komponenty produkowane są wyłącznie do wodorowego SAV-a, między innymi w Kampusie Produkcji Addytywnej – centrum kompetencyjnym BMW Group w zakresie druku 3D, które również wchodzi w skład zakładu pilotażowego. BMW iX5 Hydrogen przechodzi przez wszystkie zwykłe etapy produkcji, od budowy karoserii poprzez lakierowanie i montaż aż po indywidualny odbiór końcowy. Następnie każdy pojazd przechodzi szczegółową kontrolę działania w ośrodku testowym BMW Group w Aschheim.