Auto w Pracy

Slideshow Image

PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen to seryjny furgon z napędem elektrycznym zasilanym z wodorowego ogniwa paliwowego (hydrogen fuel cell). Ładowność pojazdu określono na 1100kg, pojemność przestrzeni ładunkowej to 6,1 m³. Samochód może ciągnąć przyczepę o masie do 1000kg.

Zastosowanie ogniwa paliwowego umożliwia szybkie uzupełnienie energii do zasilania pojazdu i stwarza warunki do intensywnego bezemisyjnego użytkowania samochodu, dotychczas niemożliwego w innych dostępnych technologiach: potrzeba zaledwie trzech minut do zmagazynowania ilości wodoru wystarczającej do pokonania kilkuset kilometrów w trybie wyłącznie elektrycznym. To poważny atut, który wzbudzi zainteresowanie napędem elektrycznym zupełnie nowych grup użytkowników.

Nowy PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen, zbudowany na bazie modułowej platformy EMP2 (Efficient Modular Platform) możliwej do wykorzystania przy różnych systemach napędu, jest samochodem w 100% elektrycznym, łączącym w sobie dwa pokładowe źródła energii elektrycznej dzięki innowacyjnemu systemowi „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric” firmy STELLANTIS. System łączy akumulator trakcyjny, doładowywany z sieci elektrycznej, z ogniwem paliwowym, zasilanym wodorem zawartym w butlach umieszczonych pod podłogą samochodu. PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen łączy w sobie wszystkie zalety napędu wodorowego, technologii akumulatorów trakcyjnych i silnika elektrycznego.

Wodorowe ogniwa paliwowe dostarcza firma Symbio. Są one produkowane w zakładzie w Vénissieux na przedmieściach Lyonu. Wodorowe ogniwo paliwowe składa się z szeregu modułów generujących prąd. Wspólnie tworzą „ogniwo” paliwowe. W każdym module następuje reakcja chemiczna między dwoma elementami: wodorem (czyli paliwem zgromadzonym w butlach) i tlenem (zwartym w powietrzu). Ogniwo jest połączeniem kilku modułów. Chodzi o to, by uzyskać moc wystarczającą do zasilania silnika elektrycznego i napędzania samochodu .

Technologia wodorowa zapewnia zerową emisję CO2 dzięki reakcji umożliwiającej wytwarzanie prądu elektrycznego, która emituje przy tym wyłącznie wodę. Reakcja chemiczna zachodząca w module przedstawia się następująco:

Wodór + Tlen → Energia elektryczna + Woda + Ciepło = 2 H2 + O2 → 2 H2O.

Ogniwo paliwowe w PEUGEOT e-EXPERCIE Hydrogen jest zasilane ze zbiornika złożonego z trzech butli o pojemności 4,4 kg wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 barów. Zbiornik jest umieszczony pod tylną częścią podłogi i nie powoduje zmniejszenia pojemności przestrzeni ładunkowej samochodu.

Ogniwo paliwowe jest połączone z doładowywanym z sieci akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 10,5 kWh i mocy wyjściowej 90 kW. Jest on umieszczony pod siedzeniami i zasila silnik elektryczny w niektórych fazach jazdy. Jego doładowywanie umożliwia pokładowa ładowarka prądu trójfazowego o mocy 11 kW, umieszczona w komorze silnika.

Obydwa źródła energii są łączone w celu zasilania elektrycznego silnika trakcyjnego z magnesami stałymi o mocy 100 kW i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm. Elektryczny zespół napędowy, zamontowany na przedniej osi, jest podobny do napędu w modelu PEUGEOT e-EXPERT (z akumulatorowym napędem elektrycznym), który wyróżnia się w szczególności zmodyfikowaną przekładnią redukcyjną dostosowaną do obciążeń typowych dla pojazdów dostawczych.