Auto w Pracy

Slideshow Image

Nowy Volkswagen Amarok został zaprezentowany 7 lipca.  Niestety w polskich salonach pojawi się dopiero w maju przyszłego roku.

Pierwsza generacja tego modelu została sprzedana w ilości 830 000 sztuk. Nowy model jest większy, a jego design ma sugerować, że jest to auto z charakterem. Najlepszą wizytówką nowych rozwiązań stylistycznych jest wyrazisty przód nowego pick-upa, który dostępny będzie w wariantach wyposażenia "Amarok", "Life" i "Style" oraz w topowych wersjach "PanAmericana" (stylizowana na wersję off-road) i "Aventura" (wersja ekskluzywna).

Nowy Amarok dostępny będzie na rynku z czterodrzwiową kabiną podwójną (DoubleCab) i z dwudrzwiową kabiną pojedynczą (SingleCab). W jego sylwetce najbardziej rzucają się w oczy nadkola, które w obu wersjach nadwozia jak dotychczas są półokrągłe. Wyglądające niczym skrzydła przetłoczone nad aż 21-calowymi kołami ze stopów metali lekkich mają potężny wygląd, a krawędzie nadkoli są wykończone wytrzymałym tworzywem sztucznym.

Mając 5350 mm długości, nowy Amarok jest o 96 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wynoszący 3270 mm oznacza wzrost o 173 mm. Zapewnia to więcej miejsca, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń podwójnej kabiny. Rozstaw osi wzrósł więc znacznie bardziej niż długość całkowita. Dzięki temu skróciły się zwisy nadwozia. Efektem są ostrzejsze proporcje i lepsze właściwości terenowe z większym kątem natarcia. Zdolności terenowe Amaroka, który na wielu rynkach będzie standardowo wyposażony w napęd na cztery koła, zostały również zwiększone dzięki znacznie większej głębokości brodzenia. Poprzednio było to 500 mm, teraz jest to 800 mm.

Wnętrze ma plasować model wśród aut premium tego segmentu. Wysokiej jakości materiały i cyfrowa technika dominuje w kabinie. Gama wyświetlaczy obejmuje cyfrowe instrumenty o przekątnej 8,0 cali ("Digital Cockpit", w wersjach od "Style" wzwyż w pełni cyfrowe, o przekątnej 12,0 cali) oraz najnowocześniejszy ekran dotykowy o formacie tabletu (10,0 cali, od wersji "Style" wzwyż standardowo 12,0 cali), z poziomu którego obsługuje się systemy infotainment. Volkswagen Samochody Dostawcze stworzył w Amaroku intuicyjne połączenie funkcji cyfrowych i ergonomicznie zaprojektowanych przycisków lub pokręteł/przycisków. Za pomocą takich fizycznych przycisków steruje się na przykład głośnością systemu infotainment i ustawieniami napędu na wszystkie koła.

W ten zbiór wysokiej jakości detali doskonale wpisują się kolejne elementy, takie jak system nagłośnienia firmy Harman Kardon standardowo montowany w Amaroku PanAmericana i Aventura, a w pozostałych liniach wyposażenia dostępny jako opcja. System ten stosowany jest wyłącznie w Amaroku. W Amaroku PanAmericana i Aventura standardem jest również deska rozdzielcza wykończona skórą z eleganckimi kontrastowymi szwami. Kierowca i pasażer z przodu nowego Amaroka siedzą na ergonomicznie zaprojektowanych fotelach, które w wyższych wersjach wyposażenia mogą być elektrycznie regulowane w wielu płaszczyznach. Fotele w wersji Style mają standardowo obicia ArtVelours, natomiast w Amaroku PanAmericana i Aventura Volkswagen Samochody Dostawcze używa wysokiej jakości skóry.

Ładowność Amaroka wzrosła z 1 tony do 1,16 tony. Skrzynia ładunkowa może być zabezpieczona elektrycznie sterowaną roletą. Roleta jest otwierana i zamykana z samej skrzyni ładunkowej, z wnętrza pojazdu lub zdalnie, za pomocą kluczyka samochodowego.

Dla nowego Amaroka opracowano cztery turbodoładowane silniki wysokoprężne (TDI) i jeden turbodoładowany silnik benzynowy (TSI). Cechami wspólnymi wszystkich pięciu jednostek napędowych są wydajność i wysoki moment obrotowy. Na rynku afrykańskim – dla przykładu – oferowany będzie silnik w podstawowej specyfikacji: czterocylindrowy, 2,0-litrowy TDI o mocy 110 kW (150 KM). Kolejnym silnikiem oferowanym na wielu rynkach świata jest 2,0-litrowy, czterocylindrowy TDI o mocy 125 kW (170 KM). Jako trzeci poziom Volkswagen Samochody Dostawcze będzie oferował czterocylindrową jednostkę TDI o pojemności 2,0 litrów z doładowaniem bi-turbo; rozwija ona - zależnie od rynku - 150 kW (204 KM) lub 154 kW (209 KM). Topową propozycją napędu TDI jest 3,0-litrowy V6. Zapewnia on moc 177 kW (241 KM) lub 184 kW (250 KM) – również w zależności od rynku. Specjalnie dla rynków tradycyjnych silników benzynowych zaprojektowano 2,3-litrowy silnik iskrowy z turbodoładowaniem, o mocy 222 kW (302 KM).

Wszystkie wersje Amaroka od wariantu o mocy 154 kW, będą standardowo wyposażone w nową 10-biegową automatyczną skrzynię biegów obsługiwaną za pomocą elektronicznego przełącznika trybu jazdy (by wire). W wersji o mocy 150 kW ta automatyczna skrzynia biegów będzie dostępna jako opcja. Na wiele rynków Amarok będzie dostarczany z seryjnie montowanym napędem na cztery koła (4MOTION). W zależności od regionu i wersji silnikowej dostępne będą dwa różne systemy 4MOTION: z selektywnym - zależnym od sytuacji - napędem na cztery koła oraz  ze stałym napędem na cztery koła.