Auto w Pracy

Slideshow Image

Jednostka napędowa 3.0 V6 TDI montowana w nowym Audi SQ5 TDI łączy zalety stałego dostępu do dużej mocy z wysoką wydajnością. 255 kW (347 KM) i 700 Nm – olbrzymi moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie od 2500 do 3100 obr./min. Wysokoprężny silnik V6 rozpędza sportowego SUV’a do prędkości autostradowej w 5,1 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Według założeń cyklu testowego NEDC, auto spala od 6,6 do 6,8 litrów oleju napędowego na 100 km.

Audi systematycznie doskonalą koncepcję napędu. 48-voltowy centralny system elektryczny składa się z elektrycznie napędzanej sprężarki (EAV) oraz układu mild hybrid. Energia gromadzona jest w litowo-jonowym akumulatorze o pojemności 10 Ah, który umieszczono pod podłogą bagażnika. Konwerter prądu stałego w prąd zmienny łączy całość z systemem 12-voltowym. Elektrycznie napędzana sprężarka to świetne uzupełnienie turbosprężarki. Wspomaga ona układ wtedy, gdy gazy spalinowe nie mają wystarczającej energii do poruszania klasycznej turbosprężarki, np. podczas startu i podczas przyspieszania w niskim zakresie obrotów – do 1650 obr./min. Dzięki niej natychmiast, gdy tylko kierowca będzie go potrzebował, dostępny jest wysoki moment obrotowy bez efektu tzw. „turbodziury”. Rozwiązanie to sprawdza się najbardziej podczas startu, wyprzedzania, czy wychodzenia z zakrętu. W codziennych, normalnych sytuacjach drogowych, wczesny i szybki rozwój momentu obrotowego wpływa na utrzymywanie niskich obrotów silnika, a co za tym idzie niskiego spalania.

Elektrycznie napędzana sprężarka umieszczona jest blisko silnika, na ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Sprężarka EAV wchodzi do gry, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc (sygnał płynący z pedału gazu), a turbosprężarka wciąż ma zbyt mały ładunek. Niewielki, kompaktowy silniczek elektryczny o mocy wyjściowej 7 kW, w zaledwie 300 milisekund rozpędza koło kompresji do prędkości 65 000 obr./min., w wyniku czego sprężarka wytwarza ciśnienie doładowujące o wartości 1,4 bara.

System MHEV (mild hybrid electric vehicle) w nowym Audi SQ5 TDI jest w stanie zredukować zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km. Jego sercem jest alternator-rozrusznik (RSG) połączony z wałem korbowym. Podczas zwalniania pojazdu, dzięki RSG auto może rekuperować nawet 12 kW energii. Zaoszczędzona energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym, a następnie dystrybuowana do różnych odbiorników systemu elektrycznego.

Jeżeli kierowca przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, nowe Audi SQ5 TDI w zależności od ustawień systemu Audi drive select może rekuperować energię, jechać na luzie z rozłączonym sprzęgłem lub żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. RSG ponownie uruchamia jednostkę napędową, gdy tylko kierowca znów dotknie pedału gazu, a następuje to szybciej i łagodniej niż w przypadku konwencjonalnego startera. MHEV sprawia, że system start/stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. Jeśli samochód wyposażony jest w adaptacyjny tempomat ACC, silnik uruchamia się ponownie gdy tylko auto przed naszym SQ5 TDI ruszy, nawet pomimo tego, że pedał hamulca naszego pojazdu jest cały czas wciśnięty.

Za przekazywanie mocy silnika odpowiedzialna jest ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia tiptronic.

Podobnie jak wszystkie modele Audi typu S, nowe SQ5 TDI standardowo wyposażone jest w stały napęd na cztery koła quattro. W normalnych warunkach drogowych samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy między kołami przedniej i tylnej osi w stosunku 40:60. Gdy czujniki systemu wykryją poślizg, większa część momentu przekierowywana jest na oś z lepszą trakcją. W zależności od sytuacji drogowej, na oś przednią może zostać przekierowane 70 procent momentu, a na oś tylną nawet 85 procent momentu.

Do sportowego charakteru Audi SQ5 TDI nawiązuje szereg zewnętrznych detali. Podkreślone stylistycznie zderzaki mają mocno zarysowane kontury bocznych wlotów powietrza z przodu oraz grill dyfuzora z tyłu z oczkami w kształcie plastra miodu. Grill osłony chłodnicy Singleframe ma podwójne aluminiowe listwy poprzeczne i kontrastowe wypełnienia u dołu w matowym kolorze szarym – twilight gray. Logo S na tle czerwonego rombu pojawia się w kilku miejscach, dodając stylistyce zewnętrznej smaku. Reflektory przednie i światła tylne Audi SQ5 TDI standardowo są światłami diodowymi. Dodatkowo, funkcja dynamicznej sygnalizacji skrętu nadaje autu niepowtarzalnego charakteru. Obudowy lusterek zewnętrznych i klamry sportowego dyfuzora lśnią kolorem aluminium. Listwy progowe w kolorze nadwozia podkreślają sportową naturę auta. Ekskluzywny kolor nadwozia, czarny – panther black, zarezerwowany jest wyłącznie dla modelu Audi SQ5 TDI.

Ciemne wnętrze pojazdu wita kierowcę i pasażerów podświetlanymi progami z logo S. Kontrastowe przeszycia na skórzanej kierownicy i na sportowych fotelach podkreślają atmosferę elegancji i dynamiki. Sportowe fotele S ze skóry i Alcantary mogą być opcjonalnie zamienione na całkowicie skórzane fotele ze skóry Finenappa z romboidalnymi wzorami na siedziskach i na oparciach oraz z funkcją pneumatycznego masażu. Standardem są wstawki ozdobne ze szczotkowanego aluminium, a opcjonalnie w ich miejscu mogą znaleźć się wstawki z eleganckiego drewna lub z ekskluzywnego karbonu. Manetki zmiany biegów przy kierownicy mają kolor aluminium, a pedały i podparcie lewej nogi wykończone są aplikacjami z nierdzewnej stali.