Auto w Pracy

Slideshow Image

Atrakcyjny design i bezkonkurencyjna cena to poważne atuty które pomogły odnieść sukces. Czy nowy Duster także zostanie tak dobrze przyjęty przez rynek?  Wszystko wskazuje, iż historia może się powtórzyć. Flagowy model marki Dacia prezentuje nowe oblicze. Główne zmiany to:

 

- wyraźnie  zarysowana osłona chłodnicy, która sięga aż do przesuniętych maksymalnie na boki reflektorów co optycznie poszerza nadwozie auta

 

-  nowy charakterystyczny układ świateł, z wbudowanymi i podzielonymi na trzy segmenty światłami LED do jazdy dziennej.

 

-  zmieniono boczną linię nadwozia, poprowadzono ją wyżej, a przednią szybę przesunięto o 100 mm do przodu co zmieniło kąt jej nachylenia.

 

Tył auta z wyraźniej zarysowanymi nadkolami zapowiada stabilność samochodu. Nowy Duster zyskał charakterystyczny układ świateł Dacii z czterema czerwonymi kwadratami. Światła pojazdu zostały skrajnie przesunięte w stronę boków nadwozia. Powiększona przednia i tylna osłona podwozia podkreśla crossoverowy charakter Nowego Dustera.

 

Wnętrze pojazdu również uległo zmianom. Powiększono deskę rozdzielczą, środkowy panel z ekranem MediaNav Evolution zwrócono w stronę kierowcy. Uwagę  przyciągają trzy pokrętła automatycznej klimatyzacji nawiązują do trzech nawiewów umieszczonych w górnej części deski rozdzielczej. Producent zapewnia, że w nowy modelu zadbano o lepszą jakość materiałów w lepiej dopracowanym wnętrzu. Zdecydowanie obniżono poziom hałasu, jednocześnie poprawiając jakość systemu nagłaśniającego.

 

Nowy Duster dysponuje 27,2 litrami schowków rozmieszczonych w całej kabinie, w tym nową szufladą  o pojemności 2,8 l umieszczoną pod fotelem pasażera z przodu. Objętość bagażnika liczona do wysokości tylnej półki wynosi: 445 dm3 VDA (478 l) w wersji 4x2 i 411 dm3 VDA (467 l) w wersji 4x4.  Maksymalna objętość bagażnika po złożeniu tylnej kanapy wynosi 1 478 dm³ VDA (1 623 l).

 

Nowy Duster jest wyposażony w nowe, elektryczne wspomaganie kierownicy. Dzięki temu potrzeba o 35% siły mniej do manewrowania kierownicą, zwłaszcza podczas parkowania z niewielką prędkością. Mniejsze o 6% przełożenie zapewnia lepsze wyczucie drogi oraz większą zwrotność w mieście i przy pokonywaniu krętych dróg z dużą prędkością. Układ kierowniczy jest wyposażony w system, który dostosowuje siłę wspomagania do prędkości jazdy i ułatwia utrzymanie kierunku jazdy na autostradzie. Umożliwia również tłumienie drgań kierownicy podczas jazdy w terenie. 

 

System wspomagania zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control) umożliwia kontrolowanie prędkości podczas zjazdu, steruje pracą układu hamulcowego i zapewnia doskonałą stabilność samochodu. 

 

Wspomaganie ruszania pod górę (Hill Start Assist) i system wspomagania zjazdu ze wzniesienia ułatwiają również jazdę w trudnym terenie. 

 

System Multiview Camera obejmuje cztery kamery: czołową, dwie boczne i tylną i pozwala kierowcy lepiej ocenić to, co dzieje się wokół samochodu. System jest szczególnie przydatny podczas parkowania. Włącza się automatycznie po wrzuceniu wstecznego biegu. Przy włączeniu biegu do jazdy do przodu system zmienia ujęcie na widok z przodu.  Można go również uruchomić ręcznie naciskając na przycisk „MCV”, który znajduje się na panelu przełączników klawiszowych. Prosty w obsłudze ekran nawigacji pokazuje w danym momencie obraz z jednej kamery na raz. System wyłącza się ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku „MCV” lub automatycznie przy prędkości samochodu powyżej 20 km/h. Kamery boczne są wbudowane w lusterka zewnętrzne i pokazują przednie koła, co pozwala precyzyjnie zaparkować samochód. 

 

Z myślą o wielbicielach jazdy terenowej w wersji 4x4 na ekranie pojawia się kompas, który pokazuje różne kąty nachylenia samochodu. 

 

Nowy Duster może być wyposażony w następujące silniki:

 

- silniki benzynowe: SCe 115 (wersje 4x2 i 4x4) oraz TCe 125 (wersje 4x2 i 4x4) współpracujące ze skrzynią mechaniczną. 

 

- silniki wysokoprężne dCi 90 w wersji 4x2 i dCi 110 dla wersji 4x2 i 4x4 również współpracują ze skrzynią mechaniczną. Silnik dCi 110 (do wersji 4X2) może być dodatkowo wyposażony  w automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem EDC. Możliwa jest również adaptacja LPG dla silnika SCe.

 

Podstawowe parametry pojazdu, istotne podczas jazdy w terenie:

 

- długości do 4,34 m, 

 

- szerokości 1,80 m, 

 

- prześwit 210 mm, 

 

 - kąt natarcia 30°, kąt zejścia 33° w wersji 4x4 oraz 34° w wersji 4x2