Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Na naszych oczach otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która ma od teraz stać się odrębnym producentem aut elektrycznych o zapierających dech osiągach. Podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju zaprezentowano bardzo odważny projekt. To nie był prototyp, lecz samochód produkcyjny. Będzie go można zamówić, a następnie korzystać z niego w ramach kompleksowego abonamentu. Właśnie zadebiutował Polestar 1.

 

Jego produkcja ruszy w połowie 2019 roku. Ta hybryda o wyczynowych osiągach potrafi pokonać do 150 km wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Silniki te mogą też wspierać zwykły silnik spalinowy osiągając razem moc 600 KM i generując moment obrotowy na poziomie 1000 Nm. Za bazę posłużyła czterocylindrowa jednostka Drive-E. To dwudrzwiowe, dynamiczne coupe ma układ siedzeń 2+2. Nowe coupe bazuje na płycie podłogowej SPA, ale została ona zmieniona mniej więcej w połowie przez inżynierów marki Polestar. Dwudrziowa hybryda mierzy jedynie 4,5 m długości, czyli jest krótsza o 65 cm w porównaniu do najdłuższej odmiany Volvo S90, która bazuje na tej samej platformie. Aby uzyskać sportowe proporcje nadwozia modelu Polestar, zmniejszono rozstaw osi o 32 cm i skrócono tył o 20 cm.

 

W samochodzie zastosowano aż dwa silniki elektryczne napędzające każde z tylnych kół, połączone przekładnią planetarną. Generują one moc 218 KM, którą dodatkowo zwiększa zintegrowany moduł spełniający rolę rozrusznika i odzyskiwania mocy. Konstrukcja auta umożliwia używanie go wyłącznie jako samochodu elektrycznego, z czego skorzysta znaczna część klientów.

 

Dla tych, którzy oczekują od samochodu większego zasięgu lub bardzo dobrych osiągów, przewidziano tryb performance. W tym trybie silnik spalinowy napędza koła przednie, a tylne koła są napędzane przez dwa silniki elektryczne. Łączna moc takiego zestawu to 600 KM, a moment obrotowy – 1000 Nm. Należy pamiętać, że te wartości nie są prostym efektem dodawania. Jednostka spalinowa to zmodyfikowany czterocylindrowy silnik Drive-E.

 

W budowie zawieszenia inżynierowie Polestar zastosowali zawieszenie Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). To pierwszy taki pojazd  na świecie. Konstruktorzy zapewniają, że już pierwszy pokonany tym samochodem zakręt będzie okazją do zaprezentowania jego możliwości.

 

Każdy amortyzator pojazdu wyposażony jest w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni, czy styl jazdy kierowcy. Czas jego reakcji wynosi jedynie 2 ms. W ułamku sekundy zmieniona zostaje charakterystyka pracy zawieszenia w zależności od bieżących potrzeb. Kierowca może też dokonywać własnych ustawień, w zależności od preferencji.

 

Układ hamulcowy dostarczyła firma Akebono. Sześciotłoczkowe zaciski osadzono na ogromnych tarczach hamulcowych o średnicy 400 mm. Jeśli dodamy do tego rozkład mas (przód/tył) wynoszący 48:52 okaże się, że nowy Polestar 1 powstał z myślą o bardzo wymagających odbiorcach.

 

Zastosowanie dwóch odrębnych silników elektrycznych połączonych przekładnią planetarną, które napędzają każde z tylnych kół sprawia, że w zakrętach korygowanie prędkości obrotowej tylnych kół może obywać się nie za pomocą układu hamulcowego, lecz właśnie za pośrednictwem tych silników.

 

Polestar 1 jest także pierwszym samochodem w grupie, którego nadwozie w większości wykonane jest z włókna węglowego. Materiał ten, który jest typowy dla supersportowych samochodów pozwala na redukcję wagi o 230kg. Drugą bardzo ważną cechą jest zwiększenie sztywności nadwozia o 45% w stosunku do tradycyjnych materiałów z 22 Nmm-2 do 32 Nmm-2 . Po trzecie, dzięki zastosowaniu włókna węglowego maksymalnie obniżono środek ciężkości co przekłada się na niespotykany do tej pory sposób prowadzenia i zachowania auta na drodze.

 

Marka Polestar będzie rozwijała technologie napędów elektrycznych, które będą wykorzystywane przez Volvo Cars. Ta wymiana technologii działa także i w drugą stronę. Ta synergia niesie ze sobą korzyści ekonomiczne, efekt skali, przyspiesza proces projektowania i wdrażania modeli do produkcji.

 

Wszystkie następne modele Polestara prezentowane w przyszłości będą w pełni elektryczne. Produkcja modelu Polestar 2 rozpocznie się w drugiej połowie 2019 roku. Będzie to pierwszy model w grupie Volvo Car, który będzie w pełni elektryczny. Polestar 2 będzie średniej wielkości autem, który będzie konkurował z Teslą Model 3.

 

Polestar 2 znajduje się teraz w fazie badań, a jego produkcja ruszy pod koniec 2019 roku. Polestar 2 będzie autem produkowanym na znacznie większą skalę niż Polestar 1. Polestar 3 jest w ostatnim etapie projektowania. Model ten będzie elektrycznym autem segmentu SUV.

 

Ten samochód będzie dostępny wyłącznie w abonamencie, który w ramach miesięcznej opłaty zawiera takie elementy jak ubezpieczenie, serwis, usługi Consierge, car sharing, czy wypożyczanie innych modeli aut.

 

Eksperci Polestara dostrzegają potrzeby klientów, których sami klienci czasem nie są wstanie przewidzieć. Z tego powodu Polestar uruchomi usługi on-demand. W prosty sposób będzie można je zamówić on-line lub poprzez specjalną aplikację. Opłaty za takie usugi zostaną automatycznie doliczone do miesięcznej opłaty za samochód. Przykładowo, klient wybiera się na wakacje i na krótki okres potrzebuje box dachowy. W czasie i miejscu wskazanym przez klienta Polestar dostarczy i zamontuje box.

 

Szeroki wachlarz usług concierge będzie również dostępny i satysfakcjonujący nawet dla najbardziej wymagających klientów. Usługi będą obejmowały możliwość wypożyczenia dużego modelu Volvo, obsługi myjni door-to-door w dogodnym dla klienta terminie.

 

Dodatkową dostępną usługą będzie możliwość współdzielenia pojazdu z rodziną lub najbliższymi za pomocą aplikacji w telefonie.

 

Okres użytkowania samochodu będzie możliwy od dwóch do trzech lat. Na zakończenie kontraktu klient zwróci auto, które zostanie w gruntowny sposób sprawdzone i będzie mogło być nabyte przez kolejnego klienta.

 

Samochody Polestar będą produkowane w Chinach. W tym celu Volvo Cars stworzyło spółkę joint venture z Zhejiang Geely Holding. Spólka ta ma kapitał w wyskości 640 milionów Euro w celu rozwoju marki Polestar.