Auto w Pracy

Slideshow Image

 

PEUGEOT INSTINCT CONCEPT samochód który ma spełnić marzenie o wolności. Niestety wygląda że słowo wolność we Francji ma bardzo ograniczony zasięg.  Wolność to wolność wyboru trybu jazdy i przeżyć, wolności poruszania się, wolność wymiany informacji pomiędzy urządzeniami. Koncepcja ta odpowiada pragnieniom i potrzebom użytkownika.  Użytkownika czy niewolnika? Czy ma to jeszcze coś wspólnego z wolnością,  zwłaszcza w kontekście dalszych informacji o inowacyjnych udogodnieniach dla kierowcy.  Ten autonomiczny pojazd będzie miał zainstalowaną  platformę Samsung ARTIK Cloud, która łączy pojazd z chmurą użytkownika. PEUGEOT INSTINCT CONCEPT działa w symbiozie ze wszystkimi urządzeniami mobilnymi, umożliwiając przeżywanie jazdy w całkowicie nowy sposób. Samochód korzysta z danych, którymi kierowca chce się z nim podzielić: danych ze smartfona, smartwatcha czy automatyki domowej.

"Tworząc PEUGEOT INSTINCT CONCEPT inspirowaliśmy się naturą, a w szczególności człowiekiem. Ten ostatni zyskuje większą niezależność dzięki poznawaniu swojego otoczenia. W ten sam sposób PEUGEOT INSTINCT CONCEPT korzysta z metody deep learning, czyli uczenia się dla zrozumienia profilu użytkownika. W tym celu platforma I.o.T (Internet of Things) zarządzana przez Samsung ARTIK Cloud, łączy się z urządzeniami jego codziennego życia i przetwarza dane. Pochodzą one ze smartwatchy, smartfonów czy też z portali społecznościowych. Dom również się to tego przyczynia poprzez systemy automatyki domowej – telewizor z dostępem do Internetu, streaming audio, Home Assistant, komputer, itd. Także samochód jest nieocenionym źródłem informacji. Towarzyszy nam w naszym codziennym życiu: typowe przejazdy, ulubione miejsca, nawyki prowadzenia samochodu...

PEUGEOT i Sentiance, przedsiębiorstwo z branży Data Science, przetwarzają i analizują dane w celu zdefiniowania profilu użytkownika. Analiza jest przeprowadzana dynamicznie, a dane są zbierane w sposób ciągły. Pozwala to modelowi PEUGEOT INSTINCT CONCEPT na skonfigurowanie i dostosowanie swoich parametrów dla całkowitego zaspokojenia potrzeb i pragnień użytkownika."

Czytając te słowa przedstawiciela Peugeot można zastanowić się czy to opis samochodu, czy doskonałego narzędzia szpiegującego?

A jak wyglądałoby to w praktyce?

"Poniedziałek, godz. 07:45

Wyjeżdżasz na spotkanie o 08:30, piętnaście minut wcześniej niż zwykle. Biorąc pod uwagę natężenie ruchu i pogodę, nawigacja samochodowa i kalendarz porozumiały się ze sobą. Zaproponowały, żebyś przyspieszył wyjazd o piętnaście minut, aby zdążyć na czas. Po zajęciu miejsca za kierownicą, system Hi-Fi FOCAL zaczyna odtwarzać muzykę, której przed chwilą słuchałeś w salonie. Natomiast uruchomienie silnika powoduje zamknięcie drzwi domu.

Wtorek, godz. 21:00

Po treningu jesteś bardzo zmęczony. Poinformowany przez smartwatcha, Twój PEUGEOT INSTINCT CONCEPT samoczynnie przechodzi w tryb Autonomous Soft. Tak więc możesz zacząć regenerować się już podczas jazdy powrotnej do domu. Kiedy pojazd zbliża się do domu, włącza się oświetlenie zewnętrzne, żeby oświetlić Twoje miejsce parkingowe.

Czwartek, godz. 08:00

Ponieważ poprzedniego dnia miałeś za mało wysiłku fizycznego, samochód proponuje Ci spacer, parkując się w odległości dziesięciu minut od biura.

Piątek, godz. 14:00

Jedziesz na spotkanie. Trasa prowadzi autostradą i krętą droga lokalną. Pierwsza część jazdy odbywa się w trybie Autonomous Sharp. Następnie, wiedząc, że lubisz dynamiczną jazdę, samochód przechodzi w tryb Drive Boost, jak tylko wjedzie na krętą drogę lokalną."

 

Można pójść krok dalej i wyobrazić sobie, iż samochód nie tylko zawiezie nas do pracy, ale również tę pracę wykona.  Odbierze wynagrodzenie, zatankuje, odwiedzi serwis i wróci do ciepłego garażu. Czy oby tylko nas zawiezie, czy nie uzna że jesteśmy zbędnym balastem?

No cóż, nie ma co się martwić na zapas, przecież za totalną inwigilacje otrzymujemy garść wspaniałych gadżetów. Na przykład  PEUGEOT Responsive i-Cockpit zmienia wnętrze w zależności od sposobu użytkowania, wynikającego z jazdy w trybie autonomicznym. Interfejsy zmieniają konfigurację przed, podczas i po zakończeniu jazdy w zależności od wybranego trybu jazdy i profilu użytkownika.

Otoczenie kierowcy przeobraża się podczas przejścia pomiędzy trybami Drive i Autonomous. Kompaktowa kierownica i konsola z przełącznikami chowają się w desce rozdzielczej. Jednocześnie pedał przyspieszenia znika w przegrodzie czołowej.

Bez względu na to, który tryb został włączony, kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Jak długo, czy jedna dyrektywa wystarczy aby kierownica zniknęła z pola widzenia ? Technicznie nie powinno być z tym problemu.

No cóż, jeśli tak ma wyglądać wolność to wolę pozostać niewolnikiem własnych upodobań, słabości i jeżdzić gdzie i jak chcę.

Red. Dariusz Pastor