Trzy samochody w jednym: za naciśnięciem przycisku nowy smart fortwo cabrio zmienia się z zamkniętego samochodu dwumiejscowego w auto z dużym, odsuwanym płóciennym szyberdachem albo - gdy poszycie zostanie całkowicie opuszczone - w pełnoprawny kabriolet. Dzięki temu przyjemność z jazdy pod gołym niebem można dostosować do warunków pogodowych lub nastroju kierowcy i pasażera.
Miękki, automatycznie sterowany dach odsuwa się całkowicie w ciągu 12 s, nawet podczas jazdy z maksymalną prędkością. Dzięki kluczykowi z trzema przyciskami można go otwierać także zdalnie.
Zdejmowane słupki dachowe pozwalają w pełni cieszyć się przyjemnością z jazdy kabrioletem. Chowa się je w specjalnym schowku w tylnej klapie. Zmieści on również inne drobne przedmioty, na przykład kamizelkę odblaskową, apteczkę czy trójkąt ostrzegawczy.
Miękki dach „tritop” ma powierzchnię 1,8 m kw. - o 4% większą niż w poprzedniku. Zewnętrzne poszycie wykonano z wyjątkowo odpornego na światło poliakrylu, a spód - z mieszanki poliestru i bawełny. Pomiędzy tymi dwiema warstwami znajduje się warstwa gumy. Dach ma grubość 20 mm. Z tyłu znajduje się podgrzewane szklane okno.
Nowy fortwo cabrio (długość/szerokość/wysokość: 2,69/1,66/1,55 m), wyróżnia się niezrównaną zwinnością - jego średnica zawracania wynosi zaledwie 6,95 m między krawężnikami i 7,30 m między ścianami.
Architektura nadwozia nowego smarta fortwo cabrio łączy duży udział ultrawytrzymałej, tłoczonej na gorąco stali ze stalami wielofazowymi o maksymalnej wytrzymałości. Dodatkowo, kabriolet został względem coupé wzmocniony w specyficznych miejscach. Modyfikacje obejmują zastosowanie rozpórek nożycowych oraz dwóch skrętnych przegród (z przodu i z tyłu) pod samochodem, a także wewnętrznych rur w słupkach A. Te ostatnie wykonano z ultrawytrzymałej stali tłoczonej na gorąco.
Koncepcja bezpieczeństwa nowego smarta fortwo opiera się na wydajnym pochłanianiu energii zderzenia przez klatkę bezpieczeństwa (tridion). Model ma nie tylko sprostać normom przewidzianym w międzynarodowych testach zderzeniowych, ale i w wewnętrznych próbach Mercedes-Benz, w których częstokroć obowiązują jeszcze bardziej rygorystyczne wymogi. Jedną z takich prób jest dachowanie, a właściwie „upadek” na dach. Zawieszone pod niewielkim kątem nadwozie spada tu z wysokości 50 cm w taki sposób, że uderza o posadzkę słupkami A.
W dziedzinie aktywnego bezpieczeństwa smart oferuje systemy wspomagające do niedawna zarezerwowane dla pojazdów wyższych klas. Poza najnowszą generacją ESP®, asystentem bocznego wiatru Crosswind Assist (opcja) i wspomaganiem ruszania na wzniesieniu (wyposażenie seryjne) ich lista obejmuje układ ostrzegania przed kolizją (opcja) oraz monitorowania pasa ruchu Lane Keeping Assist (opcja).
Kabriolet jest dostępny z dwoma, 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy 52 kW/71 KM oraz 66 kW/90 KM. Oba współpracują ze zautomatyzowanymi przekładniami dwusprzęgłowymi.
Poza trzema liniami wyposażenia - passion, prime oraz proxy - klienci mają do wyboru szeroki zakres wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, w tym nowości dodane przy okazji ostatniego liftingu, takie jak integracja smartfona z MirrorLink® (standard w autach z zestawem multimedialnym) czy pakiet Urban Style (obejmuje czarne nadkola i obniżone zawieszenie).
Dane techniczne nowego smarta fortwo cabrio w skrócie:
smart fortwo cabrio |
52 kW |
66 kW |
Układ i liczba cylindrów |
R3 |
R3 |
Pojemność skok. (ccm) |
999 |
898 |
Moc maks. (kW/KM) |
52/71 |
66/90 |
przy obr./min |
6000 |
6200 |
Maks. moment obr. (Nm) |
91 |
135 |
przy obr./min |
2850 |
2500 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
4,3 |
4,2 |
Średnia emisja CO2 (g/km) |
99 |
97 |
Klasa efektywności |
B |
B |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
15,5 |
11,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
151 |
155 |
Ceny w Polsce z VAT od (PLN) |
61 200 |
65 700 |
Dane dotyczą wersji z przekładnią twinamic.