Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Stojąc przed wyzwaniem jakim było opracowanie lżejszych i bardziej zaawansowanych technologicznie materiałów, zespół Forda nawiązał współpracę z firmą Corning– która w 2007 roku wprowadziła na rynek urządzeń elektronicznych niezwykle wytrzymałe i odporne na zarysowania szkło Gorilla Glass. Inżynierowie Forda zainteresowani byli potencjalnym rodzajem zastosowań tej technologii w przemyśle motoryzacyjnym.

Konwencjonalna, laminowana szyba samochodowa składa się z dwóch warstw hartowanego szkła, które rozdzielone są wewnętrzną warstwą wykonaną ze spoiwa z tworzywa sztucznego. Konstrukcja ta została po raz pierwszy wprowadzona w USA przez Henrego Forda i stosowana jest w przemyśle samochodowym od niemal stu lat.

Nowe, hybrydowe szkło to struktura wielowarstwowa, gdzie warstwę wewnętrzną stanowi tafla wzmocnionego, samochodowego szkła hybrydowego, warstwę środkową spoiwo termoplastyczne o właściwościach dźwiękochłonnych, a warstwę zewnętrzną tafla hartowanego szkła. Taka konstrukcja sprawia, iż szyba czołowa oraz pokrywa silnika mają o 32 procent niższą masę własną w porównaniu z analogicznym rozwiązaniami stosowanym dotychczas.



W porównaniu z konwencjonalną szybą samochodową, nowy hybrydowy laminat Gorilla Glass posiada przekrój mniejszy o około 25 do 50 procent oraz jest równie wytrzymały bądź nawet bardziej odporny na uszkodzenia. Tradycyjne szkło laminowane ma grubość od 4 do 6 milimetrów, natomiast hybrydowa Gorilla Glass zaledwie od 3 do 4 milimetrów. Tak znaczna różnica skutkuje wyraźnym obniżeniem masy własnej powierzchni przeszklonych, a samo szkło jest bardziej odporne dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii zapobiegających zanieczyszczeniu szkła na etapie produkcji, wykorzystaniu procesu chemicznego hartowania, unikalnej technologii obróbki krawędzi szyby oraz innowacyjnej struktury laminatu.

Nowe szkło przeszło serię wyjątkowo rygorystycznych testów, które obejmowały jazdę na wyboistych i bardzo nierównych nawierzchniach, rzucanie w okna rozmaitymi przedmiotami, test zachowania szyb podczas dachowania oraz w tunelu aerodynamicznym.



„Oprócz nowego hybrydowego materiału zewnętrznych powierzchni przeszklonych, w nowym Fordzie GT znajduje również zastosowanie unikalna struktura szklana przegrody między przedziałem pasażerskim a silnikiem.” – dodaje Linden. „Naprawdę cieszy fakt, iż mogliśmy zastosować nowy materiał, idealnie dostosowany do potrzeb modelu GT i przynoszący dodatkową korzyść w postaci redukcji masy własnej samochodu.

Niższa masa własna szyby czołowej, przeszklonej pokrywy silnika oraz przegrody w tylnej części kabiny wpływa na poprawę przyśpieszenia, pozwala ograniczyć zużycie paliwa i zwiększyć wydajność układu hamulcowego. Jednak najbardziej odczuwalną korzyścią wydaje się być poprawa jakości prowadzenia. Za sprawą lżejszej szyby czołowej udało się obniżyć środek ciężkości pojazdu, dzięki czemu nowy Ford GT na drodze jest jeszcze bardziej zwrotny i zwinny.