Auto w Pracy

Slideshow Image

Metoda projektowania Kodo – Dusza Ruchu, wprowadzona przez Mazdę w roku 2010, a po raz pierwszy zastosowana w modelu produkcyjnym w roku 2012 wraz z debiutem modeli CX-5 i Mazda6. Obecnie Mazda wkracza ze stylistyką Kodo w nową fazę. Przedstawia ją jako metodę o jeszcze większym dopracowaniu i głębi, która podnosi projektowanie samochodów na poziom sztuki. Nowa Mazda3 jest pierwszym modelem produkcyjnym, w którym zastosowano tę rozwiniętą postać projektowania Kodo. O ile jej ogólne formy są proste i tworzą wrażenie „pojedynczego ruchu”, to zmienny, migotliwy, wręcz ruchliwy rozkład świateł i cieni na karoserii daje silne doznanie witalności i dynamiki. Wykracza ono poza wszystkie efekty, jakie osiągał język projektowania Kodo w dotychczasowej postaci.

Koncepcja designu wersji hatchback skupia się na stworzeniu silnej formy, koncepcje wersji sedan podsumować można słowami „smukła i elegancka”.  Jednym z najważniejszych elementów w ewolucji stylu projektowania Kodo jest nowy projekt tylnych lamp. W duchu estetyki „mniej daje więcej” zostały one pozbawione wszystkiego, co nie jest niezbędne.

Wersja hatchback dostępna będzie w nowym, zastrzeżonym dla niej kolorze, nazwanym Polymetal Grey. Specjalnie opracowany lakier łączy wygląd metalu z charakterystyczną dla niego twardością i lśniącą gładkość specyficzną dla tworzywa sztucznego.

Wnętrze Mazdy 3 ma wzmocnić poczucie łączności pomiędzy samochodem i kierowcą. Wszystkie formy kokpitu zaprojektowano w doskonałej poziomej symetrii, której osią jest kierowca. Jednocześnie, wszystkie elementy rozmieszczono tak, by ukierunkować je na kierowcę i w ten sposób podkreślać ześrodkowaną na nim oś, biegnącą przez wnętrze od przodu ku tyłowi.

Nowa Mazda3 napędzana jest silnikami Skyactiv, w tym nową jednostką napędową Mazdy nazwaną Skyactiv-X.

Gama silników benzynowych napędzających nową Mazdę 3 w Europie obejmuje dwie wersje najnowszego silnika Skyactiv-G o pojemnościach 1,5 i 2,0 litrów. Obydwa te silniki mają udoskonalone porty dolotowe i zmieniony kształt tłoków, dzielony system wtrysku paliwa oraz zawory sterujące obiegiem chłodziwa. Efektem tych modyfikacji są osiągi dynamiczne na wyższym poziomie, a jednocześnie oszczędność paliwa i przyjazność dla środowiska.

W ofercie znajduje się też silnik Diesla Skyactiv-D 1.8. Wykorzystanie wielopunktowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych o ultraszybkiej reakcji zapewnia tej jednostce napędowej precyzyjnie sterowany, wielofazowy proces wtrysku wysokociśnieniowego. Efektem tych modyfikacji jest lepsza równowaga pomiędzy oszczędnością paliwa, niskim poziomem hałasu i niskim poziomem emisji wydechowych, przy jednoczesnym zapewnieniu gładkiej pracy i stale wyczuwalnej mocy.

Nowa Mazda3 jako pierwszy model produkcyjny wyposażona zostaje w silnik korzystający z opracowanej przez Mazdę nowatorskiej technologii Skyactiv-X SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition, czyli zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową). Do jego zalet należą szybsza pierwsza reakcja na dodanie gazu, potężny moment obrotowy, liniowa odpowiedź na otwarcie przepustnicy wiernie odpowiadająca impulsom kierowcy oraz swobodne wchodzenie na obroty. Silnik ten wspomagany jest nowym, inteligentnym systemem Mazdy nazwanym M Hybrid, który sprzyja dalszemu zwiększeniu oszczędności paliwa i umożliwia odczucie przyjemności prowadzenia na jeszcze wyższym poziomie w połączeniu z przyjaznością dla środowiska. Nowy system M Hybrid dostępny jest również w silnikach Skyactiv-G.

Nowa Mazda3 jako pierwszy model produkcyjny wyposażona zostaje w silnik korzystający z opracowanej przez Mazdę nowatorskiej technologii Skyactiv-X SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition, czyli zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową). Do jego zalet należą szybsza pierwsza reakcja na dodanie gazu, potężny moment obrotowy, liniowa odpowiedź na otwarcie przepustnicy wiernie odpowiadająca impulsom kierowcy oraz swobodne wchodzenie na obroty. Silnik ten wspomagany jest nowym, inteligentnym systemem Mazdy nazwanym M Hybrid, który sprzyja dalszemu zwiększeniu oszczędności paliwa i umożliwia odczucie przyjemności prowadzenia na jeszcze wyższym poziomie w połączeniu z przyjaznością dla środowiska. Nowy system M Hybrid dostępny jest również w silnikach Skyactiv-G.