Auto w Pracy

Slideshow Image

Toyota Sports 800, w Japonii potocznie nazywana Yotahachi, była pierwszym seryjnym samochodem sportowym Toyoty. Jej twórcą był Tatsuo Hasegawa, inżynier lotniczy, którego Toyota zatrudniła po wojnie. Hasegawa ma w swoim dorobku także takie kluczowe dla Toyoty modele jak Publica, Corolla, Celica czy Carina.

 

To właśnie młodemu projektantowi samolotów wojskowych Toyota Sports 800 zawdzięcza fantastyczną aerodynamikę, wypracowaną w eksperymentalnym tunelu powietrznym, którego zastosowanie przy opracowaniu samochodu było w tamtym czasie rewolucją. Inną przełomową dla japońskiej motoryzacji decyzją było zastosowanie aluminium w konstrukcji karoserii, dzięki czemu samochód ważył tylko 580 kg. Silnik nie miał dużej mocy, ale niska masa i doskonała aerodynamika sprawiły, że 45-konne auto mogło się rozpędzić do 155 km/h, co było najlepszym wynikiem w klasie.

 

Samochód zadebiutował w 1965 roku, a już rok później zmienił krajobraz w sportach motorowych w Japonii. Shihomi Hosoya za kierownicą maleńkiej Yotahachi z zaledwie 0,8-litrowym silnikiem pokonał w pierwszym wyścigu Suzuka 500 km takich rywali jak Lotus Racing Elan, Fairlady 1600 czy Prince Skyline GT o dwa razy większych silnikach. 

 

Przed startem nikt nie dawał Yotahachi żadnych szans w starciu z potężnymi maszynami zaciekle walczącymi o zwycięstwo w tej prestiżowej imprezie. Jednak w drugiej połowie 500-kilometrowego wyścigu stało się jasne, że większe samochody nie mogą się mierzyć z superlekkim myśliwcem na kołach. Kiedy pozostałe auta jeden po drugim zatrzymywały się w pit stopach po zapas paliwa, Sports 800 gnało dalej przed siebie. Po przekroczeniu mety Shihomi Hosoya spotkał się z niedowierzaniem sędziów – podejrzewano go o oszustwo. Kiedy jednak otwarto zbiornik paliwa, wszystko się wyjaśniło – w baku było jeszcze 30% paliwa zatankowanego przed startem. Najwyraźniej w Toyocie pamięć tego sukcesu przetrwała kolejne dekady, bowiem wypracowanie jak najbardziej opływowego nadwozia było priorytetem twórców drugiej, trzeciej i czwartej generacji Toyoty Prius.

 

 

 

Produkcja Sports 800 trwała 4 lata, w tym czasie powstało 3131 egzemplarzy, które sprzedawano wyłącznie w Japonii. Po model ten sięgała przede wszystkim dobrze sytuowana młodzież oraz żołnierze stacjonujący w amerykańskich bazach wojskowych, głównie na Okinawie – specjalnie dla nich powstało około 300 Yotahachi z kierownicą po lewej stronie, które później wraz ze swoimi właścicielami trafiły do USA.

 

Wyścigowa Toyota Sports 800 została odnaleziona przez japońską grupę inżynierów Toyota Gazoo Racing. Stała zbutwiała w garażu i nie wyglądała okazale. Została jednak rozpoznana po numerze nadwozia UP 15-10007 – okazało się, że jest to jeden z dwóch Yotahachi (nr 7), które wygrały pierwszy wyścig Suzuka 500, zajmując 1. i 2. miejsce, a później jeszcze wielokrotnie startowały w wyścigach długodystansowych. Auto znacznie różniło się od seryjnych egzemplarzy – w swoim czasie zostało profesjonalnie przygotowane do wyścigów.

 

Odbudowa i tuning zostały wykonane z myślą o tym, aby samochód nadawał się do sportowej jazdy, ale zachował charakter auta z epoki. Ponad połowa nadwozia została pieczołowicie zbudowana od nowa. Gazoo Racing dodał trochę od siebie w miejscach niewidocznych z zewnątrz. Zawieszenie zostało w większości odtworzone – fachowcy Gazoo Racing poddali tuningowi tylko amortyzatory.