Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Lexus LX (czyli Luxury Crossover) trafił na rynek w roku 1996. Między Japonią a USA trwała od pewnego czasu „wojna celna” i Amerykanie grozili obłożeniem japońskich samochodów luksusowych cłem w wysokości 100 procent. Zapowiedź ta nie dotyczyła jednak pojazdów terenowych, co Lexus postanowił wykorzystać i w rekordowo krótkim czasie przygotował nowy model.

 

 

 

Flagowy SUV powstał na bazie sprawdzonej konstrukcji macierzystego koncernu – legendarnej Toyoty Land Cruiser. Zewnętrznie model LX 450 różnił się od Land Cruisera J80 właściwie tylko grillem chłodnicy, dekoracją drzwi i felgami. Dla zapewnienia większego komfortu zastosowano bardziej miękkie zawieszenie i skuteczniejsze wygłuszenie nadwozia. Luksusowe wnętrze zaopatrzono w trzy rzędy skórzanych foteli mieszczące siedem osób, system audio ze zmieniaczem na sześć CD i elektryczny szyberdach. Napęd zapewniał sześciocylindrowy, rzędowy silnik 4,5 l 160 kW, którego moc przekazywana była na obie sztywne osie z elektronicznie blokowanymi mechanizmami różnicowymi.

 

Lexus LX 450 spotkał się ze znakomitym przyjęciem i w pierwszym roku sprzedaży znalazł ponad pięć tysięcy nabywców, – o 20 procent więcej, niż przewidywano – a w roku kolejnym sprzedaż przekroczyła dziewięć tysięcy sztuk.

 

Dwa lata po premierze modelu na rynek trafiła jego druga generacja, LX 470. Samochód, w którego konstrukcji wykorzystano płytę podłogową i wiele elementów Land Cruisera J100, napędzał mocniejszy silnik V8 o pojemności skokowej 4,7 l. Przednie koła wyposażono w zawieszenie niezależne, zastosowano także zaawansowane systemy AHC (Adjustable Height Control) i AVS (Adaptive Variable Suspension). Pierwszy z nich pozwala dostosować wysokość zawieszenia do warunków oraz umożliwia opuszczenie samochodu dla ułatwienia wsiadania i wysiadania, a drugi odpowiada za automatyczną regulację charakterystyki amortyzatorów, niezależnie dla każdego z kół.  

 

Usprawnienia wprowadzane w kolejnych latach obejmowały m.in. zwiększenie mocy silnika z 230 do 235 KM, a następnie do 268 KM, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji niepożądanych substancji. Czterobiegową przekładnię automatyczną zastąpiła pięciostopniowa. Zabezpieczenia przednich foteli wzbogacono o boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Wyposażenie opcjonalne uzupełniono o 11-głośnikowy system audio klasy premium, system DVD dla pasażerów tylnych siedzeń, łącze Bluetooth oraz kamerę cofania. W roku 2002 sensacją stało się wyposażenie Lexusa LX w pierwszy w świecie samochodowy aktywny system noktowizyjny, wyświetlający na przedniej szybie obraz z kamery działającej w podczerwieni.

 

Rok 2007 przyniósł premierę modelu LX 570. Trzecia generacja flagowego SUV-a Lexusa została zaprojektowana od podstaw i nie miała pierwowzoru w rodzinie Land Cruisera – odpowiednik, J200, pojawił się później. Nowy silnik V8 o pojemności 5,7 l rozwijał moc 383 KM i maksymalny moment obrotowy 583 Nm. W układzie przeniesienia napędu zastosowano sześciostopniową sekwencyjną skrzynię biegów oraz centralny mechanizm różnicowy typu Torsen.

 

 

 

Na liście wyposażenia pojawiły się liczne zaawansowane rozwiązania ułatwiające jazdę, poprawiające bezpieczeństwo i zwiększające komfort, w tym systemy Crawl Control, Hill-start Assist Control, „terenowy” ABS poprawiający skuteczność hamowania na nawierzchniach takich jak piasek czy szuter, asystent parkowania, a także funkcje bezpieczeństwa czynnego – automatyczne hamowanie awaryjne, automatyczne światła przednie i aktywny tempomat radarowy – oraz audiofilski system Mark Levinson z 19-głośnikami.

 

LX 570 przechodził face-liftingi w latach 2010, 2012 i 2015. Modernizowaniu systemów pojazdu towarzyszyły wyraźne zmiany wyglądu zewnętrznego, odzwierciedlające ewolucję stylistyki Lexusa – LX zyskał przede wszystkim grill w charakterystycznym kształcie klepsydry. W roku 2015 przedstawiono wersję LX 450d z 4,5-litrowym dieslem o mocy 268 KM,  przeznaczoną na rynki Rosji, Ukrainy, Nowej Zelandii, RPA, Azerbejdżanu oraz Indii.