Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Sportowa limuzyna Porsche Panamera była podstawą do stworzenia kolejnej  wersji nadwozia. W efekcie powstała Panamera Sport Turismo, która publiczności zostanie zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie (7-19 marca 2017 r.).

Różnice w stosunku do pierwowzoru zauważymy w tylnej części karoserii. Począwszy od słupków B, czyli od początku tylnych drzwi, Panamera Sport Turismo ma własny, wyjątkowy design tylnej partii nadwozia. Biegnąca ponad mocno podkreślonymi błotnikami wydłużona linia szyb i równie długi kontur dachu zapewniają jej zjawiskowy wygląd. Dach opada znacznie łagodniej niż linia okien, tworząc charakterystyczny słupek D, który – niczym w autach coupé – płynnie przechodzi w sekcję błotników.

Płaszczyzna dachu łączy się z adaptacyjnym tylnym spojlerem. Może być on nachylony pod trzema różnymi kątami, zależnie od sytuacji na drodze i wybranych ustawień samochodu, i generować do 50 kg dodatkowej siły docisku tylnej osi.



Do prędkości 170 km/h spojler dachowy, czyli element systemu PAA (Porsche Active Aerodynamics) pozostaje w „schowanej” pozycji, z nachyleniem o wartości -7°. Ogranicza to opór, a tym samym optymalizuje zużycie paliwa.

Odmiana Sport Turismo to pierwsza odmiana modelu Panamera z trzema tylnymi fotelami w układzie 2+1. Dwa zewnętrzne miejsca mają formę indywidualnych siedzeń – zgodnie z założeniem modelu jako samochodu zapewniającego sportowe osiągi i maksymalny komfort podróży. Na życzenie Porsche Panamera Sport Turismo oferowane jest w konfiguracji czteromiejscowej, z dwoma elektrycznie sterowanymi, osobnymi tylnymi fotelami.

Wyżej poprowadzona linia dachu Sport Turismo pozwala na łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie pasażerom drugiego rzędu siedzeń, a przy okazji zapewnia dodatkową przestrzeń nad głowami. Funkcjonalność przestrzeni bagażowej zwiększa szeroka tylna pokrywa (standardowo sterowana elektrycznie) i krawędź załadunkowa położona na wysokości zaledwie 628 mm. Mierzona do górnej krawędzi tylnych siedzeń, pojemność bagażnika Sport Turismo wynosi do 520 l (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 l), czyli o 20 l więcej niż w limuzynie. Przy załadowaniu po dachu i złożonych tylnych fotelach różnica ta rośnie do 50 l. Oparcia trzech tylnych siedzeń można składać razem lub osobno (dzielone w proporcji 40:20:40). Ich odblokowanie odbywa się elektrycznie, z bagażnika. Po złożeniu wszystkich oparć powstaje praktycznie płaska podłoga przestrzeni ładunkowej. Jej objętość wzrasta wówczas do 1390 l (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1295 l).



Samochód mierzy 5049 mm długości, 1428 mm wysokości i 1937 mm szerokości, a jego rozstaw osi wynosi 2950 mm. Sylwetkę charakteryzują też krótkie zwisy oraz duże rozmiary kół, o średnicy do 21 cali.

Technicznie Sport Turismo bazuje na technologii  modelu Panamera, oferowany będzie w pięciu wersjach:  Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid oraz Panamera Turbo.

Na europejskim rynku pojawi się w październiku tego roku. Jej ceny w Niemczech rozpoczynają się od 448 330 PLN za model Panamera 4 Sport Turismo (243 kW/330 KM), 512 930 PLN – Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (340 kW/462 KM mocy systemowej), 558 530 PLN – Panamera 4S Sport Turismo (324 kW/440 KM), 578 450 PLN – Panamera 4S Diesel Sport Turismo (310 kW/422 KM) oraz 774 100 PLN – Panamera Turbo Sport Turismo (404 kW/550 KM). Wszystkie kwoty zawierają podatek VAT.