Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Nowe Porsche Panamera to połączenie luksusowej limuzyny z osiągami  rasowego samochodu sportowego. Technicznie jest to możliwe już od dawna, większą sztuką jest zachowanie wyglądu sportowego samochodu. Smukłe, dynamiczne proporcje, mocno podkreślone tylne błotniki, atletycznie wyrzeźbiony profil i niezwykle płynnie opadająca linia dachu, z tyłu obniżona o 20 mm. Ta znamienna dla samochodów Porsche cecha (tzw. flyline) stanowi nawiązanie do niepowtarzalnej sylwetki ikony designu – modelu 911.

Wnętrze nowego Porsche Panamera zostało zinterpretowane na nowo.  Czarne panele i interaktywne wyświetlacze łączą przejrzysty, intuicyjny interfejs użytkownika, podobny do rozwiązań znanych ze smartfonów i tabletów, z praktycznymi wymogami, jakie stawia obsługa samochodu. Liczba klasycznych przycisków oraz konwencjonalnych instrumentów sterowania została znacznie ograniczona. Ich miejsce zajęły panele dotykowe i indywidualnie konfigurowane ekrany, odgrywające główną rolę w nowym Porsche Advanced Cockpit – z niespotykanymi korzyściami dla kierowcy oraz podróżujących w obu rzędach siedzeń.

Druga generacja Gran Turismo awansuje do roli ikony osiągów w swoim segmencie. W ramach tej transformacji Porsche kompleksowo udoskonaliło koncepcję modelu – jako czterodrzwiowego samochodu, który został przeprojektowany aż do ostatniego szczegółu. Przekonstruowano silniki i skrzynie biegów, udoskonalono podwozie, a koncepcję obsługi i prezentacji informacji zdefiniowano na nowo, z myślą o przyszłości. Równocześnie nowe Porsche Panamera znosi granice pomiędzy światem ambitnych aut sportowych i komfortowych limuzyn dzięki elementom takim jak skrętna tylna oś, aktywna kompensacja przechyłów czy trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne.


Wszystkie silniki drugiej generacji modelu Panamera zostały przekonstruowane. Są mocniejsze, a przy tym znacznie oszczędniejsze. W chwili debiutu dostępne będą trzy nowe jednostki biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oferowane w wersjach: Panamera Turbo, Panamera 4S oraz Panamera 4S Diesel. Każda z nich – w tym, po raz pierwszy, wysokoprężna – jest wyposażona w stały napęd na obie osie oraz nową, 8-stopniową przekładnię dwusprzęgłową Porsche (PDK). Panamera Turbo z benzynowym silnikiem V8 osiąga moc 404 kW (550 KM)  przy 5750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 770 Nm w zakresie od 1960 do 5750 obr./min. To, odpowiednio, o 30 KM i o 70 Nm więcej niż w przypadku poprzednika. Panamera Turbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,8 s, a z pakietem Sport Chrono – w zaledwie 3,6 s. Jej prędkość maksymalna wynosi 306 km/h.

Panamera 4S z benzynową jednostką V6 – 324 kW (440 KM), a wysokoprężny motor V8 w modelu Panamera 4S Diesel generuje moc 310 kW (422 KM) i potężny maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm.

Wśród licznych systemów wspomagania kierowcy, debiutuje m.in. asystent jazdy nocnej, który za pomocą kamery termowizyjnej wykrywa ludzi oraz duże zwierzęta niewidoczne lub słabo widoczne po zmroku i pokazuje kolorowe ostrzeżenia na panelu wskaźników. Jeśli nabywca zamówi nowe, opcjonalne matrycowe reflektory LED z 84 punktami świetlnymi, osoby przebywające poza wizualnym zasięgiem wiązki światła również są na krótko podświetlane, o ile tylko znajdują się w wyliczonym „korytarzu” jazdy. Pozwala to kierowcy reagować jeszcze szybciej i unikać sytuacji krytycznych. Jeszcze bardziej w przód wybiega nowy system Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem. Bazując na informacjach z nawigacji, sygnałów z radaru oraz sensorów wideo, wylicza on optymalny stopień przyspieszenia lub opóźnienia, dobiera właściwe przełożenie i fazy toczenia się dla najbliższych 3 km. W ten sposób elektroniczny pilot automatycznie uwzględnia też zakręty, wzniesienia oraz obowiązujące po drodze ograniczenia prędkości.


Pierwsze samochody pojawią się u dealerów 5 listopada br. Ceny w Polsce startują od 523 620 PLN z VAT za model Panamera 4S. Panamera 4S Diesel kosztuje od 543 540 PLN, a Panamera Turbo – od 746 190 PLN.