Ostatnio przez media przetoczyła się dyskusja - serwisować w ASO czy nie ?
Dwa skrajne obozy i diametralnie różne opinie. Każdy broni swoich interesów, więc nikogo nie zdziwi taka postawa. Producenci - tylko ASO, niezależne warsztaty odwrotnie - nie warto przepłacać.
Wybór wcale nie jest prosty, każda ze stron ma argumenty na obronę swojego zdania.
ASO - oryginalne części, wiarygodna historia pojazdu, wyższa cena odsprzedaży pojazdu serwisowanego w ASO (średnio 10%)
warsztaty niezależne - niższa cena usług i części (zamienniki)
Jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Tu widać to od razu.
W takim razie zróbmy małą analizę.
Przyjmujemy, że wszystko robimy na rachunek , bez używek niewiadomego pochodzenia. Nowy samochód, do końca gwarancji zazwyczaj serwisowany jest w ASO. Głównie są to tylko przeglądy, naprawy obejmuje gwarancja. Obawa o jej utratę robi swoje.
W takim razie zajmijmy się okresem pogwarancyjnym. Uważa się, że ceny w ASO są wyższe niż w tych bez autoryzacji. To główny argument warsztatów niezależnych. Wg nich koszty eksploatacji przewyższą zysk z premii przy odsprzedaży. Nie do końca jest to prawda.
Jeżeli auto będzie użytkowane jeszcze przez kilka lat, to faktycznie tak się stanie. Cena auta spada wraz z wiekiem (więc procentowa premia od niższej kwoty, też maleje), zwiększają się koszty napraw.
Jeżeli myślimy o szybszej wymianie pojazdu to kilkanaście procent więcej jest istotną sumą.
Trudniej wycenić korzyści niematerialne. Serwisowany pojazd z wiarygodną historią ma większe szanse na szybką sprzedaż, nawet przy wyższej cenie. Historie o nieuczciwych komisach, książkach serwisowych z Allegro czy odrestaurowanych szrotach znają wszyscy. Nie dziwi więc, że pewny pojazd nie czeka długo na klienta. Oczywiście pieczątki z ASO to nie gwarancja, że pojazd jest idealny. O tym decydują ludzie, którzy zajmują się pojazdem. Od właściciela do mechanika i to jest kluczowy punkt układanki. Dobry mechanik to taki do którego mamy zaufanie, wiemy że nie zostaniemy naciągnięci na zbędne koszty, dostaniemy części odpowiedniej jakości, a samochód który odbieramy jest sprawny. Niedbale serwisowane auto to potencjalne awarie, awaria to koszty, a w przypadku gdy auto pracuje na nas, to podwójna strata.
Dobry ASO będzie lepszy od słabego warsztatu, a dobry niezależny warsztat będzie lepszy od słabego ASO. Obojętne jakiego wyboru dokonamy, to trzeba pamiętać, że jakość kosztuję i warto za nią zapłacić.