Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

 

Pierwszym pojazdem Mazdy była trójkołowa ciężarówka, która bramy fabryki opuściła w 1931 roku.  Na pierwszy samochód osobowy trzeba było poczekać 29 lat. W 1960 roku Mazda przedstawiła R360 coupe.

Wraz z rozwojem firmy zmieniał się znak firmowy.

 

Proste, ale skuteczne logo firmy bazowało na czerwonym okręgu z małymi, poziomymi, również czerwonymi liniami. Znak ten, według Matsudy odzwierciedlał pragnienie Toyo Kogyo, by przyczyniać się do rozwoju świata poprzez inżynierię i determinację w ciągłym dążeniu do przodu.

 

Nazwa Mazda pojawiła się po raz pierwszy w 1934 r., kiedy to rozpoczęto produkcję trójkołowych samochodów ciężarowych, a firma potrzebowała nazwy marki, aby odróżnić się od producenta narzędzi i ciężkich maszyn. Nazwa Mazda została wybrana od Ahura Mazda, boga harmonii, inteligencji i mądrości. Za tym wyborem przemawiał również fakt, że nazwisko rodowe założyciela firmy - Matsuda brzmiało podobnie do nazwy "Mazda". Logo to było prostą, stylizowaną wersją nazwy Mazda i zdobiło zbiorniki paliwa Mazdy Go oraz pojawiało się na kolejnych modelach z gamy trójkołowych samochodów ciężarowych Mazdy aż do 1954 r.

 

Od 1936 r. Mazda posiadała również nowe logo, które inspirowane było godłem miasta Hiroszima. Godło rodzinnego dla Mazdy miasta przedstawia trzy faliste białe linie na zielonym tle, które reprezentują trzy strumienie delty rzeki Ota przepływającej przez Hiroszimę. W znaku graficznym Mazdy wyprostowano linie i wstawiono spłaszczony kształt litery M w centrum każdej z nich. Te trzy "M" stały się symbolem Mazda Motor Corporation, podczas gdy przedłużenia po bokach symbolizowały skrzydła – znak zwinności, szybkości i możliwości wzniesienia się na nowe wyżyny. Ten inspirowany lotnictwem symbol można zobaczyć na przedniej części wielu późniejszych wersji Mazdy Go i używany był także w okresie powojennym, aż do 1959 r.

Równocześnie z wprowadzeniem symboliki skrzydeł, Mazda potrzebowała znaku firmowego, ponieważ od 1949 r. zaczęła eksportować swoje samochody trójkołowe do innych krajów. Powyższe uproszczone logo zostało po raz pierwszy zarejestrowane na Tajwanie w 1954 r., zastępując poprzedni, bardziej kaligraficzny podpis Mazdy wprowadzony w 1934 r., a w 1959 r. było już znakiem towarowym w 21 krajach na całym świecie.

 

Pierwszy samochód osobowy Mazdy zasługiwał na nowe logo. Na znaku firmowym Mazdy R360 znajdowało się proste chromowane koło z także chromowaną literą M w środku, a jej zewnętrzne krawędzie wydłużone zostały w górę i w dół, aby stykały się z obwodem koła.

Gdy w 1964 r. Mazda zaprezentowała światu prototyp Cosmo, pojawiła się na nim ta sama charakterystyczna litera M, osadzona w Trójkącie Reuleaux, odzwierciedlającym kształt tłoka w unikatowym silniku Wankla, napędzającym ten samochód. Polakierowana na kolor głębokiej czerwieni, która kontrastowała z lekko metaliczną zielenią lakieru modelu koncepcyjnego, sprawiała, że nie było wątpliwości, kto jest twórcą tego oszałamiającego prototypu samochodu sportowego. Kiedy w 1967 r.

Cosmo Sport trafiła do seryjnej produkcję, nosiła ten sam znaczek, ale tym razem w zestawieniu niebieskiego tła i srebrnych detali wyróżniała się na tle śnieżnobiałego nadwozia Cosmo.

Zgodnie z trendem panującym w latach 70. i 80. ubiegłego wieku, Mazda odeszła od stylizowanego znaku graficznego zwanego sygnetem i przez okres, w którym pojawiły się przełomowe samochody, takie jak RX-7, 323 i 626, marka wykorzystywała bardzo prosty znak z centralnie zaznaczoną literą Z. Ten logotyp był oznakowaniem dla samochodów osobowych, ciężarowych i dostawczych w okresie intensywnego rozwoju Mazdy. Używany do 1997 r., nadal jest od razu rozpoznawalny i wygląda bardzo podobnie do znaku marki Mazda używanego do dziś.

 

W 1991 r. Mazda nastąpiła kolejna zmiana znaku graficznego. Mazda wprowadziła diamentowy kształt zamknięty w kole, który miał naśladować wizerunek skrzydeł i słońca w kole światła. Jednak już rok później logotyp zmienił się wraz z wygładzeniem krawędzi diamentów, aby odróżnić go od podobnie stylizowanego logotypu Renault i to właśnie to logo będzie znane wielu właścicielom Mazdy.

 

Wprowadzony w latach 70. XX napis Mazda w 1997r. zmienił barwę na niebieską – nowy kolor korporacyjny marki, a nowy znak graficzny przedstawia skrzydła w kształcie litery V, które oznaczają „wzrost” i „doskonalenie”, zastępując diamentowy kształt poprzedniego znaku. Wyrażenie pary skrzydeł w kształcie litery M miało odzwierciedlać dążenie Mazdy do doskonalenia i ciągłego rozwoju przy zachowaniu elastyczności myślenia, kreatywności i wytrwałości.

 

Zaktualizowaną srebrną wersję znaku z niebieskimi obwódkami oraz głębszą srebrną wersję sygnetu poznaliśmy w 2015 roku.