Auto w Pracy

Slideshow Image

Pierwszy egzemplarz Renault 5 Turbo został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1978 roku. Samochód z silnikiem umieszczonym centralnie z tyłu i z dużymi kołami osłoniętymi wyjątkowo szerokimi tylnymi błotnikami trafił na pierwsze strony gazet. Miał zadziwiający wygląd – małe Renault 5 na sterydach.

Produkowane przez fabrykę Alpine w Dieppe Renault 5 Turbo szybko znalazło nabywców. Klientów fascynowała moc 160 KM przy 6400 obr./min, dostarczana przez 4-cylindrowy silnik Cléon-Fonte o pojemności 1397 cm3, umieszczony centralnie z tyłu, zaraz za przednimi siedzeniami.

Początkowo oferowane z aluminiowymi drzwiami i dachem oraz designerskim wnętrzem, od 1983 roku produkowane było w wersji „Turbo 2” o takiej samej specyfikacji technicznej, ale z wnętrzem inspirowanym Renault 5 Alpine Turbo bez aluminiowych elementów nadwozia w celu utrzymania optymalnej ceny - dach, tylne i boczne drzwi zostały wytłoczone z blachy stalowej. W sumie do 1986 roku, ostatniego roku produkcji tego modelu, z taśmy zjechało 4 857 egzemplarzy.

Renault 5 Turbo, powierzony w profesjonalne ręce takich mistrzów kierownicy jak m.in. Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier oraz Jean Ragnotti odnosił sukcesy w rajdach na całym świecie