Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Kompaktowy samochód sportowy z napędem wyłącznie na przednie koła, specjalnie zestrojonym sportowym układem jezdnym M i blokadą mechanizmu różnicowego Torsen to nowa propozycja BMW skierowana do osób ceniących przyjemność z jazdy. BMW 128ti wyposażone jest w silnik BMW TwinPower Turbo o pojemności 2,0 l i mocy 195 kW (265 KM). Maksymalny moment obrotowy 400 Nm uzyskiwany jest od 1750 do 4500 obr/min. BMW 128ti przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Mimo tak sportowych osiągów jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 6,4 do 6,1 l/100 km

BMW 128ti wyróżnia się ekskluzywnymi detalami na zewnątrz i wewnątrz. Jeszcze bardziej dynamiczne właściwości jezdne umożliwiają montowane na zarezerwowanych dla BMW 128ti 18-calowych obręczach kół ze stopów lekkich Y Spoke 553 M Bicolor sportowe opony Michelin Pilot Sport 4. Z takim wyposażeniem samochód zyskuje niezwykle sportową, zorientowaną na kierowcę dynamikę jazdy i wysoką zwinność.

Nowe BMW 128ti bazuje na modelu M Sport BMW serii 1, ma więc wyrazisty pas przedni ze specjalnie uformowanymi wlotami powietrza oraz pas tylny modelu M Sport w błyszczącym kolorze czarnym. Wyraziste akcenty kolorystyczne podkreślają niezależny charakter BMW 128ti. Charakterystyczne osłony zewnętrznych wlotów powietrza pasa przedniego przejęte z modelu BMW M135i xDrive oraz zwykle utrzymane w błyszczącym kolorze czarnym maskownice zasłon powietrznych i wyloty powietrza z tylnych nadkoli są tu wykończone w sportowej czerwieni. W przypadku lakierów metalizowanych w kolorze Storm Bay, szarym mineralnym, szafirowoczarnym i bieli alpejskiej, czerwonym kolorem wykończone są też poszycia progów oraz napis „ti” przed tylnymi kołami. Przy lakierach metalizowanych w kolorze czerwieni Melbourne lub niebieskim Misano akcenty i napis „ti”, z których można też zrezygnować, są w kolorze czarnym.

Charakterystycznym atrybutem wystroju wnętrza jest czerwień detali. Duże powierzchnie w kolorze czerwieni Race zdobią oparcia oferowanych standardowo foteli sportowych w tapicerce z Sensateku i tkaniny. Na podłokietniku środkowym wyhaftowany jest czerwony skrót „ti”. Czerwone jest też kontrastujące stebnowanie na podłokietniku, boczkach drzwi, desce rozdzielczej i obszyciu dywaników. Również obręcz i osłona poduszki powietrznej na sportowej kierownicy M (wyposażenie standardowe) mają czerwone szwy. Jeśli czerwone kontrasty wydają się zbyt mocne, można z nich zrezygnować. Wyposażenie standardowe BMW 128ti obejmuje również podnóżek M i pedały M z nakładkami ze stali nierdzewnej, listwy progowe M w przednich drzwiach oraz pasy bezpieczeństwa M. W wersji Boston listwy ozdobne są podświetlane; alternatywnie dostępne są też wzory Berlin, Brooklyn i Nicea.

Fotele sportowe dostępne są opcjonalnie w perforowanej skórze Dakota: w kolorze czarnym, czarnym z niebieskimi akcentami (z niebieskimi szwami na desce rozdzielczej) oraz w kolorze czerwonej magmy z szarymi akcentami. W tym przypadku kontrastujące szwy na desce rozdzielczej są również szare, konsola środkowa jest obita skórą w kolorze czerwonej magmy, szwy i haft „ti” są wtedy szare, a dywaniki mają kontrastujące stebnowanie w kolorach BMW M (jak na czarnej skórze Dakota z niebieskimi akcentami). Na życzenie dostępne są fotele sportowe M ze zintegrowanym zagłówkiem i wydłużanym siedziskiem, albo w tapicerce z tkaniny Trigon i Sensateku w kolorze czarnym ze specjalną lamówką BMW M i kontrastującym niebieskim stebnowaniem, albo, jak w przypadku foteli sportowych, w skórze Dakota w kolorze czerwonej magmy lub czarnym.

Bagażnik ma pojemność 380 l, a przy złożonej tylnej kanapie 1200 l. Na życzenie klapa tylna może być obsługiwana elektrycznie.

Nowe BMW 128ti oferuje wiele ulepszonych detali i jest oferowane wyłącznie ze sportowym układem jezdnym M, dostosowanym specjalnie do charakteru pojazdu. Zawieszenie jest obniżone o 10 mm, co daje niższy środek ciężkości i bardziej sportowy wygląd. Wyposażenie obejmuje też sztywniejsze stabilizatory o większym naprężeniu wstępnym z modelu BMW M135i xDrive, a także twardsze sprężyny i dostosowane do nich amortyzatory. Poprawia to jeszcze bardziej dynamikę jazdy, ponieważ sportowy układ jezdny M ogranicza przechyły karoserii. Specjalny układ kierowniczy precyzyjnie dopasowany do mocnego napędu na przednie koła ma mniejszą podatność na zakłócenia z układu napędowego, nie pogarszając przy tym wyczucia nawierzchni. W połączeniu ze zoptymalizowaną elastokinematyką przedniej osi, taka konfiguracja pozwala w pełni wykorzystać potencjał dynamiki jazdy BMW 128ti. Przemawia za tym również niższa o około 80 kg masa pojazdu niż w przypadku BMW M135i xDrive z napędem na wszystkie koła.

BMW 128ti jest podobnie jak BMW M135i xDrive wyposażone seryjnie w blokadę mechanizmu różnicowego Torsen na przedniej osi. Blokada wynosząca 31% w kierunku napędu (BMW M135i xDrive 36%) i 26% w kierunku hamowania jest idealnie dostosowana do mocy silnika i napędu na przednie koła w BMW 128ti. Poza poprawą trakcji, zwinności i stabilności blokada mechanizmu różnicowego poprawia również właściwości jezdne przy dynamicznej jeździe na zakrętach. Kiedy podczas dynamicznego pokonywania zakrętów następuje odciążenie koła po wewnętrznej stronie, a kierowca dodatkowo przyspiesza, blokada mechanizmu różnicowego przenosi większy moment obrotowy na koło o lepszej przyczepności, co zmniejsza uślizg i zwiększa trakcję oraz zwinność. Przy hamowaniu silnikiem, na przykład przy dynamicznej zmianie pasa ruchu, mechanizm różnicowy poprawia stabilność pojazdu i zachowanie na zakrętach, jeśli koło obraca się wolniej lub ma tendencję do zatrzymywania się. Zapewnia to pewne i dynamiczne prowadzenie oraz większą radość z jazdy.

Cechy BMW 128ti są wskrzeszeniem długiej tradycji BMW. Skrót „TI”, później „ti”, oznaczał od lat 60. „Turismo Internazionale” i stosowany był w szczególnie sportowych modelach w ramach danej serii. Historia sukcesu modeli TI rozpoczęła się w 1963 r. od BMW 1800 TI, a prawdziwą gwiazdą było dwudrzwiowe BMW 2002 TI.