Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Motosport jest doskonałym poligonem doświadczalnym dla przemysłu motoryzacyjnego. Rozwiązania sprawdzone w ekstremalnych warunkach następnie trafiają do masowej produkcji.

Zarówno w silnikach bolidów F1, jak i jednostkach E-TECH montowanych w seryjnie produkowanych samochodach zastosowano algorytmy zarządzania energią, które umożliwiają optymalną regulację obrotów (zapewniającą jak największą moc silnika spalinowego przy jak najmniejszym zużyciu paliwa). Pozwala to optymalnie wykorzystać wygenerowaną energię do doładowania akumulatora, gdy ilość wytworzonej energii przewyższa zapotrzebowanie.

Podobnie jak w Formule 1 energia kinetyczna jest odzyskiwana podczas wytracania prędkości i hamowania, a następnie jest przetwarzana na energię elektryczną, aby doładować akumulator trakcyjny. Zgodnie z zasadami zarządzania energią w samochodach produkowanych seryjnie, zwłaszcza podczas jazdy po autostradzie, proces ładowania akumulatora rozpoczyna się od wysłania poleceni a do silnika, aby osiągnął optymalne obroty. Nadwyżka energii jest wykorzystywana, aby odciążyć silnik spalinowy podczas mocnego przyśpieszania lub aby przejść na w pełni elektryczny tryb jazdy na odcinku trasy w mieście.

 

 

W seryjnie produkowanych modelach wyposażonych w silniki E-TECH Plug-in tryb SPORT, dostępny w ustawieniach systemu MULTI-SENSE, umożliwia jednoczesne wykorzystanie całej energii silnika spalinowego i elektrycznego, co przekłada się na większą przyjemność z jazdy i skuteczne przyśpieszanie. Podczas gwałtownego przyśpieszania dwa silniki elektryczne wytwarzają wspólnie dodatkową energię, która uzupełnia moc silnika spalinowego. Ten algorytm został przejęty z Formuły 1. Kierowca może wybrać specjalny tryb, aby wykorzystać całą dostępną moc, zwłaszcza podczas rundy kwalifikacyjnej.

Architektura zespołu napędowego Renault E-TECH jest oparta na analogicznych zasadach, jak rozwiązania wykorzystywane w bolidach Renault F1 Team. W skład układu wchodzi silnik spalinowy, dwa silniki elektryczne i centralnie umieszczony akumulator. Układ współpracuje z wielotrybową skrzynią biegów typu Multi-mode ze sprzęgłem kłowym.

Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów bez klasycznego sprzęgła w połączeniu z silnikami elektrycznymi każdy rozruch odbywa się z silnika elektrycznego. Dodatkowo takie rozwiązanie w znacznym stopniu redukuje spadek przyśpieszenia podczas zmiany biegów. To przekłada się na większy komfort jazdy i lepsze osiągi podczas przyśpieszania. W Formule 1 płynna zmiana biegów oznacza mniejszą ilość szarpnięć i większą przyczepność.

Napęd E-TECH w wersji hybrydowej lub hybrydowej Plug-in został opracowany i opatentowany przez dział konstrukcyjny Renault i pochodzi z modelu koncepcyjnego EOLAB, który był pokazywany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 2014 roku. Wykorzystuje doświadczenie marki w dziedzinie napędów elektrycznych i składa się z wielu elementów zaprojektowanych w ramach Aliansu, jak na przykład specjalnie zmodyfikowanego silnika benzynowego 1,6 l nowej generacji. Pozostałe elementy układu to dwa silniki elektryczne, w tym jeden silnik typu HSG (High-Voltage Starter Generator, czyli wysokonapięciowy rozrusznik) oraz innowacyjna, wielotrybowa skrzynia biegów Multi-mode ze sprzęgłem kłowym. Rewolucyjne połączenie silników elektrycznych i skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym zapewnia optymalną, płynną zmianę przełożeń. Ta konstrukcja jest synonimem najwyższej sprawności energetycznej i jest owocem bogatego doświadczenia stajni Renault F1 Team.

W Clio E-TECH akumulator o pojemności 1,2 kWh (230 V) umożliwia znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2, ponieważ nawet do 80% czasu jazdy po mieście odbywa się w trybie w 100% elektrycznym.

Ruszanie z miejsca w trybie 100% elektrycznym: w tej innowacyjnej skrzyni biegów brak klasycznego sprzęgła pozwala na ruszanie z miejsca w trybie w 100% elektrycznym, bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. W związku z tym w samochodach z napędem hybrydowym E-TECH ruszanie z miejsca odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem głównego silnika elektrycznego. Dodatkową zaletą jest natychmiastowa dostępność całego momentu obrotowego, dzięki czemu ruszanie z miejsca jest wyjątkowo dynamiczne.

Nowe Clio zaprezentowano w 2019 roku. Teraz w gamie Clio pojawił się silnik E-TECH w technologii „pełnej hybrydy”, który uzupełnienia ofertę silników spalinowych. Hybrydowa jednostka montowana w nowym Clio E-TECH 140 KM zapewnia maksymalną wydajność, niezrównaną dynamikę jazdy i czas reakcji, co najlepiej ilustruje przyśpieszenie z 80 do 120 km/h w zaledwie 6,9 sekundy.

Odzyskiwanie energii podczas hamowania, duża zdolność samoładowania akumulatora 1,2 kWh (230 V) oraz wysoka sprawność zespołu napędowego E-TECH zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa i energii. Nowy model może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym w cyklu miejskim. I to bez konieczności zmiany przyzwyczajeń użytkowników. W trybie elektrycznym nowe Clio może osiągnąć prędkość 70-75 km/h.

Wszystkie elementy napędu hybrydowego ważą zaledwie 10 kg więcej niż silnik dCi 115. W Clio E-TECH zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi poniżej 4,5 l/100 km, a emisja CO2 mniej niż 100 g/km. Akumulator trakcyjny nie zmniejsza pojemności bagażnika (391 l), a tylną kanapę nadal można składać. Zachowano też miejsce na koło zapasowe.