Auto w Pracy

Slideshow Image

Nissan Ariya to elektryczny crossover, który został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Tokio. 

Ariya Concept charakteryzuje się przestronną, ekskluzywnie wykończoną kabiną z nowoczesnym wyposażeniem oraz nadwoziem w minimalistycznym i wyrazistym stylu typowym dla samochodów elektrycznych. Jest to przykład zastosowania wizji Nissan Intelligent Mobility w indywidualnym transporcie. Zgodnie z jej założeniami elektryfikacja oraz inteligentne systemy w pojazdach mają usprawnić podróżowanie, zapewnić wrażenia dostosowane do oczekiwań użytkowników oraz wyeliminować wypadki i emisję szkodliwych związków.

W Nissanie Ariya zastosowano nowy język stylistyczny w takich elementach jak szerokie przednie błotniki, bardzo wąskie reflektory LED, a także przedni pas (w miejscu, w którym w samochodach z silnikami spalinowymi znajduje się zwykle krata wlotu powietrza) ozdobiony specjalnie zaprojektowanym, podświetlanym emblematem Nissana. Na przodzie umieszczono także subtelny, geometryczny wzór, który ujawnia się z chwilą podświetlenia „zelektryfikowanego” motywu litery V.

Tradycyjny grill to czujnik radarowy oraz inne systemy, dzięki którym Ariya może odczytywać drogę i wizualizować rzeczy, których kierowca sam nie jest w stanie zobaczyć”.

Z profilu wzrok przyciągają pięcioramienne, 21 calowe aluminiowe obręcze kół ze specjalnie zaprojektowanymi oponami. Niska, smukła linia dachu pomaga efektywnie przecinać powietrze. Z tyłu Ariya Concept również zrywa z tradycyjną stylistyką SUV ów. Pochylony i mocno zakrzywiony słupek C płynnie przechodzi w muskularny tylny błotnik. Jednoelementowy pas świateł z zaciemnionymi kloszami biegnie przez całą szerokość samochodu. Przetłoczenia na tylnych błotnikach i spojler dachowy już na pierwszy rzut oka sugerują imponującą moc.

Na dachu i obręczach kół koncepcyjnego modelu Ariya znalazł się też nowy kolor, który będzie symbolem przyszłych elektrycznych Nissanów: miedziany odcień nawiązuje do wschodzącego słońca, które u progu nowego dnia przełamuje ciemność nocy. Symbolizuje początek nowej ery w motoryzacji, stanowiąc jednocześnie ukłon w stronę japońskiej rzemieślniczej tradycji wykonywania przedmiotów sztuki użytkowej z miedzi.

Harmonii minimalistycznej deski rozdzielczej nie burzą przyciski i przełączniki znane z konwencjonalnych samochodów. Po włączeniu zasilania na desce rozdzielczej modelu Ariya uaktywniają się dotykowe elementy sterowania, co jest sygnalizowane ich podświetleniem. Gdy samochód nie jest używany, nic nie zdradza ich obecności. Jedyne fizyczne przełączniki to przycisk uruchamiania silnika, pojedyncze pokrętło do obsługi 12,3 calowego monitora oraz panel sterowania klimatyzacją elegancko zintegrowany z wykonaną z prawdziwego drewna dolną częścią deski rozdzielczej. Sama deska rozdzielcza płynnie przechodzi w wykończenie drzwi i inne elementy wnętrza w taki sposób, że na postoju praktycznie trudno rozpoznać, gdzie się ona zaczyna i kończy.

Nissan zaprojektował model Ariya z pełnym uwzględnieniem trzech filarów koncepcji Nissan Intelligent Mobility: inteligentnej jazdy, inteligentnej energii i inteligentnej integracji.

ProPILOT 2.0 pozwala także na jazdę autonomiczną jednym pasem ruchu. ,  Kiedy samochód zbliża się do rozwidlenia drogi lub kierowca przygotowuje się do wyprzedzania innego pojazdu, system oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub manewr wyprzedzania, wykorzystując informacje z systemu nawigacji i czujników monitorujących otoczenie w promieniu 360 stopni. Kierowca otrzymuje intuicyjne wskazówki akustyczne i wizualne oraz musi położyć obie ręce na kierownicy i potwierdzić rozpoczęcie manewru specjalnym przełącznikiem. W czasie jazdy z włączonym systemem ProPILOT 2.0 oświetlenie wnętrza zmienia kolor, sygnalizując jazdę w trybie autonomicznym i jednocześnie tworząc relaksującą atmosferę.

100 procentowo elektryczny układ napędowy o dużej mocy natychmiast przekazuje cały moment obrotowy na koła. Układ dwóch silników – po jednym z przodu i z tyłu – pozwala dostarczyć jednakową i przewidywalną moc na wszystkie cztery koła, zapewniając osiągi co najmniej porównywalne z wieloma samochodami sportowymi klasy premium.

Ariya Concept charakteryzuje się doskonałymi właściwościami jezdnymi w zakrętach oraz przyczepnością na śliskiej nawierzchni, w tym na śniegu lub szutrze, nie wymagając od kierowcy zmiany stylu jazdy ani sposobu operowania kierownicą czy pedałem przyspieszenia. Jest to możliwe dzięki układowi napędu na wszystkie koła z dwoma silnikami wysokiej mocy. Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w zakresie rozwoju systemów sterowania napędem – takich jak system rozdziału momentu obrotowego ATTESA E-TS w Nissanie GT R czy inteligentny napęd 4x4 w Nissanie Patrolu – inżynierowie zaprojektowali nowy system zarządzania automatycznym przekazywaniem mocy i hamowaniem w samochodzie elektrycznym, który charakteryzuje się płynną pracą przy minimalnym poślizgu opon. Kierowca nie musi zmieniać wygodnej pozycji w fotelu, a system napędu wykonuje za niego całą pracę.