Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Na 69. Targach Samochodów Użytkowych IAA (20-27 września) Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje pięć bezemisyjnych samochodów.

ABT e-Caddy i ABT e-Transporter. ABT e-Caddy pojawi się na rynku w połowie przyszłego roku. Volkswagen Samochody Użytkowe przedstawia ABT e-Caddy także jako taksówkę. Nie bez przyczyny: samochód ten bazuje na przedłużonym Caddy Maxi, ma więc dużo miejsca dla pasażerów i na bagaż. Z zasięgiem 220 km (wartość prognozowana wg NEFZ) ten bezemisyjny pojazd doskonale nadaje się do użytku w europejskich miastach, w których wyznaczono strefy ekologiczne. Pod karoserią ABT e-Caddy pracuje silnik elektryczny o mocy 82 kW zasilany energią elektryczną z litowo-jonowego akumulatora o pojemności 37,3 kWh. ABT e-Caddy rozwija prędkość maksymalną 120 km/h, a dzięki przedziałowi ładunkowemu wynoszącemu 4,2 m3 należy do najpojemniejszych pojazdów elektrycznych w swojej klasie.  W podstawowej konfiguracji Transporter jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej 37,3 kWh; druga wersje auta ma akumulator o pojemności 74,6 kWh. Zasięg poszczególnych odmian modelu wynosi – odpowiednio – 208 km i 400 km.

I.D. BUZZ CARGO – pierwszy samochód dostawczy skonstruowany na bazie modelu z rodziny I.D., do którego konstrukcji wykorzystano modułową platformę do budowy samochodów elektrycznych (MEB). Model ten wyróżnia się nowoczesną stylistyką, niezwykle przestronnym wnętrzem, wyposażeniem, w którego skład wchodzą m.in. automatyczny tryb jazdy (I.D. Pilot) oraz cyfrowy system Cargo, a także dużym zasięgiem. Dzięki zastosowaniu platformy MEB – zależnie od wielkości akumulatora i modelu auta – zasięg może wynosić od około 330 km do ponad 550 km (wg WLTP).

Crafter HyMotion. Na nowy teren Volkswagen Samochody Użytkowe wkracza także prezentując jako światową premierę Craftera HyMotion. Jest to pojazd transportowy wyposażony w ogniwo paliwowe, a więc zasilany wodorem. Craftera HyMotion skonstruowano głównie z myślą o pokonywaniu dużych odległości. Im większy dystans samochód przejeżdża każdego dnia, tym bardziej uzasadnione staje się wyposażenie tak dużego dostawczego auta w ogniwo paliwowe jako źródło napędu. Zbiorniki Craftera HyMotion zmieszczą 7,5 kg wodoru, dzięki temu 4,25-tonowy transporter może przejechać ponad 500 km. Tankowanie auta trwa mniej więcej tyle samo czasu, co tankowanie Craftera z tradycyjnym napędem. Właśnie dzięki temu nowy bezemisyjny model może okazać się szczególnie atrakcyjny do komercyjnych zastosowań. Mimo dużego zasięgu, Crafter HyMotion ma większe maksymalne obciążenie niż e-Crafter. Na razie Crafter HyMotion jest pojazdem studyjnym, gdy jednak pojawi się odpowiednia infrastruktura mógłby wejść do seryjnej produkcji.

Piątym prezentowanym na IAA 2018  pojazdem jest pierwszy elektryczny rower marki: Cargo e-Bike, czyli najnowocześniejszy rower do transportu towarów. Doskonale nadaje się on jako pojazd dostawczy docierający bezpośrednio do ostatecznego klienta. W sprzedaży trzykołowy pojazd pojawi się już w 2019 roku. Cargo e-Bike jest wyposażony w pedały, osiąga prędkość 25 km/h, a swojego użytkownika wspiera energią z elektrycznego silnika o mocy 250 wat (48V). Zaletą tego wehikułu jest to, że można wykorzystywać go wszędzie, nawet w obszarach ruchu pieszego. Elektryczny silnik jest zasilany energią z akumulatora litowo-jonowego. Zarówno układ napędowy, jak i sama konstrukcja trzykołowca zostały dostosowane do obciążenia wynoszącego 210 kg (łącznie z kierowcą). Najmniejszy w historii pojazd dostawczy marki Volkswagen Samochody Użytkowe ma z przodu dwa koła, między którymi znajduje się platforma ładunkowa.

Mocuje się na niej skrzynię transportową o pojemności 0,5 m3. Specjalna konstrukcja przedniej osi sprawia, że skrzynia umocowana na platformie nie pochyla się w zakręcie razem z pojazdem, lecz stale jest utrzymywana w poziomie, zapewniając stabilność. Jest to zupełnie nowe rozwiązanie. Cargo e-Bike ma być produkowany w fabryce Volkswagena Samochody Użytkowe w Hanowerze.