Auto w Pracy

Slideshow Image

e-Crafter – bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 tony. e-Crafter osiągający moc 100 kW (136 KM) będzie pierwszym dużym elektrycznym samochodem użytkowym marki.

e-Crafter został stworzony dla tych firm, które działają w centrach miast, dostarczając towar do końcowego odbiorcy, czyli kurierskich i logistycznych, dla zakładów rzemieślniczych, właścicieli sklepów, dostawców energii czy przedsiębiorstw taksówkarskich i świadczących innego rodzaju usługi przewozowe. Zasięg e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), a jego prędkość maksymalną ograniczono celowo do 90 km/h. Parametry e-Craftera dobrano w wyniku obszernych analiz. Zanim marka Volkswagen Samochody Użytkowe rozpoczęła prace konstrukcyjne przeanalizowała 210.000 realnych przewozów z wykorzystaniem tego rodzaju aut, wykonanych przez ponad 1.500 klientów. Okazało się, że większość kierowców samochodów dostawczych przejeżdża dziennie od 70 do 100 km. I właśnie z myślą o takich odległościach – z uwzględnieniem licznych przystanków po drodze – skonstruowano e-Craftera. W jego wypadku nie chodziło więc o jak największy zasięg, lecz taki, jaki będzie rzeczywiście potrzebny podczas codziennych zastosowań tego auta. Dzięki temu akumulatory e-Craftera nie musiały być zbyt duże, a przez to cena auta jest konkurencyjna. e-Crafter będzie kosztował w Niemczech od 69.500 euro netto. Polskie ceny będą znane za kilka tygodni. Nowy samochód, jak wszystkie Craftery, będzie produkowany w fabryce we Wrześni. Końcowy montaż komponentów elektrycznego układu napędowego będzie się natomiast odbywał w głównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze.

 

Dzięki temu, iż e-Crafter od początku był projektowany jako pojazd elektryczny konstrukcja optymalnie rozmieszczono w niej elementy elektrycznego układu napędowego. Akumulator litowo-jonowy znajduje się w podłodze e-Craftera, co oznacza dużą oszczędność miejsca. Dzięki temu można w pełni wykorzystywać całą przestrzeń ładunkową auta wynoszącą 10,7 m3. Wysokość e-Craftera – furgonu z wysokim dachem – wynosi 2.590 mm; szerokość otworu ładunkowego to 1.380 mm, wysokość przedziału ładunkowego wynosi z kolei 1.861 mm. Zależnie od wersji maksymalna ładowność sięga od 0,975 do 1,72 tony.

W przedniej części e-Craftera znajduje się elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi, jak wspomniano, 100 kW; maksymalny moment obrotowy to 290 Nm. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą 1biegowej przekładni (EQ 290) skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł. Pozostałe elementy techniczne układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem oraz wysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepływem energii między silnikiem elektrycznym a akumulatorem. Prąd stały (DC) zmagazynowany w litowo-jonowym akumulatorze dzięki elektronice jest zamieniany w prąd zmienny (AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napięcie o wartości 12V na potrzeby pokładowej sieci elektrycznej.

Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonej w złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej 35,8 kWh) można zasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności w zaledwie 45 minut. CCS to skrót od podlegającego światowej standaryzacji Combined Charging System – systemu zasilania prądem stałym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie. Jeśli korzysta się ze stacji Wallbox AC dostarczającej prąd zmienny 7,2 kW, akumulator zostanie napełniony w stu procentach w czasie 5 godzin i 20 minut.