Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w koreańskim Busan Kia Motors zaprezentowała elektryczną odmianę crossovera Niro. Dzięki zasięgowi wynoszącemu 450 kilometrów elektryczne Niro EV łączy zalety wszechstronnego crossovera i samochodu z układem napędowym o zerowej emisji.

 

Wygląd zewnętrzny Niro EV opiera się na koncepcji „Clean and High-tech”. Z przodu, w osłonie w kształcie tygrysiego nosa, zintegrowano port ładowania, z wytłoczonym logo Niro. Przeprojektowane wloty powietrza i nowe światła do jazdy dziennej z diodami LED łączą się z dodatkami w kolorze jasnoniebieskim, które dzięki temu wyróżniają się jeszcze bardziej.

 

Smukła linia nadwozia i zwężane tylne szyby podkreślają elegancki profil samochodu, w którym uwypuklono muskularne nadkola. Niro EV ma nowe, pięcioramienne, 17-calowe obręcze kół ze stopów aluminium z dwubarwnym wykończeniem, za którymi znajduje się układ hamulcowy wyposażony w system rekuperacji.

 

Zmodyfikowane tylne zderzaki mają jasnoniebieskie elementy podobne do tych, które znajdują się z przodu. Nowe tylne światła LED nadają Niro EV indywidualny wygląd również po zmroku.

 

Kabina Niro EV łączy nowoczesny design z dużą przestrzenią i oferuje systemy, którymi wyróżniają się samochody z układem napędowym o zerowej emisji. Zaprezentowane po raz pierwszy wnętrze elektrycznego Niro EV różni się od wnętrza innych wersji Niro wieloma nowymi funkcjami i detalami stylistycznymi. Deska rozdzielcza ma nowe wykończenie w kolorze jasnoniebieskim, tunel środkowy jest jeszcze bardziej uproszczony. Znajduje się na nim pokrętło do wyboru trybu pracy przekładni – pierwsze tego typu rozwiązanie w samochodach marki Kia.

 

Niro EV jest wyposażone w nowy rodzaj oświetlenia kabiny, z subtelnym podświetleniem konsoli środkowej i pokrętła do zmiany trybów pracy przekładni. Do wyboru jest sześć kolorów podświetlenia – biały, szary, brązowy, czerwony, zielony i niebieski. Nowe, lakierowane na wysoki połysk elementy w kolorze czarnym i niebieskim znajdują się również na drzwiach, co dodatkowo podkreśla wykończenie w stylu „high-tech”.

 

7-calowy ekran dotykowy znajduje się w centrum deski rozdzielczej, ale zawartość menu zaktualizowano o funkcje związane z elektrycznym napędem. Dzięki temu użytkownicy Niro EV mają możliwość zlokalizowania punktów ładowania oraz monitorowania poziomu naładowania akumulatora i zasięgu auta. Zestaw wskaźników, czyli 7-calowy kolorowy wyświetlacz LCD również jest nowy i oferowany jedynie w Niro EV. Zapewnia on kierowcy intuicyjny dostęp do wszystkich funkcji i łatwą kontrolę podstawowych parametrów jazdy. Przeprojektowany tunel środkowy zapewnia więcej miejsca na przechowywanie, w tym również półkę z bezprzewodową ładowarką do smartfona. W górnej części deski rozdzielczej znajduje się wyświetlacz, który informuje o stanie naładowania akumulatora i jest widoczny z zewnątrz.

 

Rozstaw osi Niro EV wynosi 2700 mm. Przestronne wnętrze wszystkim pasażerom oferuje sporo miejsca na nogi, nie brakuje również przestrzeni nad głową i na wysokości ramion. Nadwozie ma szerokość 1805 mm i wysokość 1560 mm. Przy długości wynoszącej 4375 mm Niro EV oferuje większy bagażnik (451 litrów wg VDA) niż wiele innych aut hybrydowych typu plug-in i elektrycznych.

 

W Europie Niro zostanie wyposażone w akumulator litowo-polimerowy o wysokiej pojemności, wynoszącej 64 kWh, zapewniający zasięg ponad 450 kilometrów na jednym ładowaniu. Po podłączeniu do szybkiej ładowarki o mocy 100 kW potrzeba tylko 54 minut, aby naładować akumulator do 80%. Niro EV będzie dostępne także z mniejszym akumulatorem o pojemności 39,2 kWh. Wówczas zasięg na jednym ładowaniu będzie wynosił do 300 kilometrów.

 

Maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm jest przenoszony na przednie koła przez silnik o mocy 150 kW (204 KM). Niro EV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy. Ponieważ akumulator umieszczono pod podłogą bagażnika, środek ciężkości Niro EV jest położony nisko, co przekłada się na bardzo dobre wrażenia podczas jazdy i gwarantuje dużą stabilność nadwozia.