Przy okazji Salonu Samochodowego w Genewie 2016 Grupa PSA Peugeot Citroën dotrzymuje zobowiązania złożonego swoim klientom w zakresie przejrzystości i publikuje pierwsze wyniki pomiarów zużycia paliwa trzech swoich modeli, uzyskane w rzeczywistej eksploatacji. Jest to pierwsza tego typu inicjatywa w światowym przemyśle motoryzacyjnym.
W listopadzie 2015 r., w okresie gdy zarzuty stawiane przez media podważały zaufanie do branży motoryzacyjnej, Grupa PSA Peugeot Citroën postanowiła zbadać spalanie podczas jazdy w rzeczywistych warunkach. Pomiarów dokonano zgodnie z protokołem testowym, określonym wspólnie z organizacjami pozarządowymi Transport & Environment (T&E) oraz France Nature Environnement (FNE), których audytorem jest Bureau Veritas. Wiarygodny protokół testowy potwierdza faktyczne zużycie paliwa uzyskane przez klientów Grupy PSA w rzeczywistym użytkowaniu samochodów. Uwzględnia on także wyniki pochodzące z niezależnych baz danych, opartych na ankietach konsumenckich.
Pomiary wykonano na drogach publicznych w pobliżu Paryża (25,5 km w warunkach miejskich, 39,7 km w warunkach pozamiejskich oraz 31,1 km na autostradzie), przy normalnym korzystaniu z wyposażenia samochodu (włączona klimatyzacja, uwzględniony ciężar pasażerów i bagażu, nachylenia terenu itd.). Protokół, inspirowany europejskim projektem RDE „Real Driving Emissions", mierzy zużycie paliwa przy użyciu przenośnych urządzeń podłączanych do samochodów (PEMS*). Rolę gwaranta wiarygodności protokołu i jego zastosowania pełni Bureau Veritas, niezależny podmiot uznawany w skali międzynarodowej. Dzięki temu zapewniona jest prawidłowość i uczciwość pomiarów prowadzonych w określonych przez protokół warunkach.
Pierwsze wyniki zanotowane przy użyciu protokołu są porównywalne z wynikami uzyskiwanymi przez klientów Grupy PSA (dane z niezależnych ankiet prowadzonych wśród konsumentów) i odzwierciedlają wiarygodność podejścia naukowego opracowanego wspólnie z organizacją Transport & Environment.
Testowane samochody |
PEUGEOT 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Allure |
CITROËN C4 GRAND PICASSO 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Exclusive |
DS 3 1,6l BlueHDi 120 S&S BVM6 So Chic |
Zużycie paliwa zmierzone w protokole testowym (l/100 km) |
5,0 |
5,6 |
4,9 |
Zużycie paliwa uzyskane przez klientów – wyniki z ankiet konsumenckich (l/100 km) |
5,0 / 5,1 |
5,5 / 5,7 |
5,1 / 5,3 |
Ponadto Grupa PSA Peugeot Citroën, korzystając ze swojej pozycji europejskiego lidera w zakresie ograniczania emisji CO2 i wierząc w słuszność podejmowanych decyzji technologicznych, wychodzi naprzeciw wymaganiom przyszłych norm homologacji samochodów i zabiega o wprowadzenie takiej procedury WLTP (światowe zharmonizowane procedury testowe pojazdów lekkich), która będzie najbardziej reprezentatywna w rzeczywistych warunkach eksploatacji samochodów.