Auto w Pracy

Slideshow Image

 

W hierarchii modeli Volkswagena Arteon plasuje się powyżej oferowanego na całym świecie i w licznych wersjach Passata. O stopień wyżej nad Arteonem ma swoje miejsce Phideon – samochód opracowany specjalnie na rynek chiński.

Arteona opracowano wykorzystując modułową platformę konstrukcyjną MQB. Silnik zamontowano z przodu poprzecznie do osi samochodu – taki rodzaj konstrukcji pozwala zaoszczędzić miejsce. Rozstaw osi Arteona wynosi 2.841 mm, a zwisy nadwozia są krótkie, co nadaje sylwetce szczególnej dynamiki. Długość nadwozia Arteona wynosi 4.862 mm, szerokość – 1.871 mm, wysokość natomiast – 1.427 mm. Do najważniejszych elementów stylistycznych Arteona, należy przednia część nadwozia. Jej wyróżnik to długa pokrywa silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy zajmującej całą szerokość przodu. Seryjne reflektory w technologii LED oraz diodowe światła do jazdy dziennej łączą się tu z chromowanymi listwami oraz z pokrywą silnika. Na wzór modeli sportowych zaprojektowano też duży i wyrazisty tył nadwozia, szerokie błotniki i uwypuklone nadkola Arteona. Wykonane z lekkich stopów obręcze kół mogą mieć rozmiar do 20 cali. Smukłość sylwetki auta została podkreślona talią widoczną z boku – ten stylistyczny zabieg jest również charakterystyczny dla samochodów sportowych.

 

Do awangardowego charakteru Arteona pasują innowacyjne systemy asystujące oraz zwiększające komfort podróżowania. Aktywny tempomat (ACC) nowej generacji uwzględnia teraz dane z komunikatów drogowych i między innymi ograniczenia prędkości dopasowując automatycznie do nich prędkość jazdy samochodu. Nowe dynamiczne reflektory skrętne dzięki danym GPS oraz pochodzącym z nawigacji z wyprzedzeniem „wiedzą” kiedy samochód znajdzie się w zakręcie i uruchamiają funkcję doświetlania jeszcze zanim kierowca wjedzie w łuk drogi. Do zwiększenia bezpieczeństwa przyczynia się również system Emergency Assist drugiej generacji – gdy kierowca, np. z powodu zasłabnięcia, przestanie kontrolować pojazd, system nie tylko spowoduje hamowanie (w zakresie możliwości urządzenia), ale też skieruje samochód na skrajny prawy pas jezdni, jeśli okaże się on w danej chwili wolny.

 

Oprócz bogatej wersji podstawowej nowe Gran Turismo będzie oferowane w dwóch ekskluzywnych wersjach Elegance oraz R-Line. Jak wskazuje nazwa konfigurując linię Elegance szczególny nacisk położono na wytworny wygląd samochodu. W Arteonie R-Line jeszcze bardziej podkreślono z kolei, typowo dla modeli Volkswagena z serii R, sportowy charakter auta.

 

W chwili rozpoczęcia sprzedaży, Arteona będzie można zamówić z jednym z sześciu turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem. Wszystkie są czterocylindrowymi jednostkami napędowymi. Benzynowe (TSI) oraz diesle (TDI) w dwóch niższych wersjach mocy osiągają 110 kW/150 KM* i 140 kW/190 KM. Najmocniejszy silnik TSI rozwija moc 206 kW/280 KM1, a najmocniejszy TDI uzyskuje 176 kW/240 KM2. Całkowicie nową jednostką napędową jest podstawowy silnik benzynowy – 1.5 TSI Evo, który okazuje się wyjątkowo wydajny dzięki m.in. funkcji odłączania cylindrów (ACT).

Każdy silnik Arteona może współpracować z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG (silnik TSI o mocy 110 kW w Niemczech będzie dostępny tylko z mechaniczną skrzynią biegów).

 

Według niemieckich obliczeń Arteon ma charakteryzować się  niskimi kosztami użytkowania.   Np. dla modeli z silnikami 1.5 TSI  oraz 2.0 TDI o mocy 110 kW – pierwszy przegląd serwisowy o rozszerzonym zakresie przypada maksymalnie dopiero po trzech latach lub po przebiegu 60.000 km. Wymiana oleju (zgodnie ze wskazaniami na tablicy rozdzielczej) powinna się odbyć maksymalnie po dwóch latach lub po 30.000 km. Wiele materiałów eksploatacyjnych, np. olej w skrzyni biegów, w ogóle nie podlega wymianie. Nic dziwnego, że prognozowane koszty serwisowe w pierwszych czterech latach użytkowania i przez pierwsze przejechane 60.000 km nie przekraczają łącznie 200 euro.