Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Ingolstadt/Reifnitz, 11 maja 2015 r. Szerokie elementy karoserii, potężny tylny spojler i moc 441 kW (600 KM): Audi TT clubsport turbo imponuje siłą
i stylistyką. To techniczne studium, będzie od 13 do 16 maja prezentowane podczas imprezy Wörthersee Tour w austriackiej miejscowości Reifnitz. Twórcy tego koncepcyjnego pojazdu inspirowali się odnoszącym sukcesy Audi 90 IMSA GTO z późnych lat osiemdziesiątych XX w. Pod maską debiutuje zupełnie nowe rozwiązanie techniczne: dwie elektrycznie napędzane sprężarki powietrza sprawiają, że silnik reaguje błyskawicznie, a jazda jest jeszcze bardziej dynamiczna.

Dwie elektrycznie napędzane sprężarki to zupełnie nowy wymiar przyjemności z jazdy. Potęgują możliwości natychmiastowego przyśpieszania, zwiększają moment obrotowy oraz dają dużą moc” - wyjaśnia prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Jesteśmy już blisko gotowości do rozpoczęcia seryjnego montażu tego rozwiązania w silnikach TDI. Tutaj, jako pierwszy na świecie producent samochodów, prezentujemy je w silniku TFSI. Z myślą o miłośnikach naszej marki, którzy pojawią się nad Wörthersee, zamontowaliśmy dwie elektryczne napędzane sprężarki w studyjnym pojeździe o wyjątkowo sportowym charakterze.

Silnik 2.5 TFSI o zwiększonej mocy, w który wyposażono Audi TT clubsport turbo, charakteryzuje się wyjątkowymi osiągami. Pięciocylindrowa jednostka napędowa
z pojemności skokowej 2480 cm3 wydobywa 441 kW (600 KM) mocy oraz 650 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 3000 do 7000 obr./min. Przekłada się to na 176 kW (240 KM) mocy i 260 Nm momentu obrotowego z litra pojemności. Moc silnika przenoszona jest na koła za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów.

Dzięki konsekwentnie stosowanej koncepcji lekkiej budowy, masa własna studyjnego Audi TT clubsport turbo to tylko 1396 kilogramów. Standardowy sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 3,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 310 km/h. Swoje zalety, model TT clubsport turbo ukazuje w pełni już na pierwszych metrach sprintu do setki. Jego elektrycznie napędzane sprężarki (EAV), w zaledwie
2,5 sekundy, pozwalają mu pokonać pierwszych szesnaście metrów - o sześć więcej (około półtorej długości pojazdu), niż porównywalne auto bez tej innowacji.

Zalety elektrycznie napędzanych sprężarek: szybko i bez odczuwalnych opóźnień rozkręca się do maksymalnych obrotów i zwiększa ciśnienie doładowania nawet wtedy, gdy w konwencjonalnej turbosprężarce jest do dyspozycji zbyt mało energii napędowej spalin. W oparciu o tę zasadę, tradycyjna sprężarka może być przystosowana do wysokich ciśnień doładowania i w związku z tym do wysokich mocy silnika. Doładowanie e-turbo przez cały czas zapewnia spontaniczną reakcję silnika i dynamiczne przyspieszenie, nawet na niskich obrotach.

 

Dźwięku pięciocylindrowej jednostki napędowej nie da się pomylić z jakikolwiek innym. Układ wydechowy zaprojektowano tak, by wytwarzało się w nim minimalne przeciwciśnienie. Zaraz za wyścigowym tłumikiem zamontowano dodatkową rurę odprowadzającą spaliny.  Jednostka 2.5 TFSI chłodzona jest przy pomocy chłodnicy wywodzącej się
z wyścigowych samochodów. Przy niskiej prędkości obrotowej silnika, elektrycznie napędzane sprężarki zwiększają moment obrotowy nawet o 200 Nm. Elektryczna instalacja pokładowa o mocy 48V - kolejne, ważne, przyszłościowe rozwiązanie opracowane przez Audi – zaopatruje sprężarki w energię elektryczną. Kompaktowy akumulator litowo-jonowy umieszczony w bagażniku, gromadzi energię pozyskiwaną w procesie rekuperacji. Przetwornik prądu stałego daje połączenie z instalacją elektryczną 12V.

Moc Audi TT clubsport turbo pewnie przenoszona jest na drogę za pomocą stałego napędu na cztery koła quattro.

Dzięki rozstawowi kół: 1736 milimetrów z przodu i 1729 milimetrów z tyłu, to kompaktowe auto sportowe solidnie trzyma się drogi. Długość samochodu
to 4,33 m, a jego szerokość: 1,97 m. Łącznie z lusterkami bocznymi, pojazd jest
o 14 centymetrów szerszy niż seryny model TT. Kanciaste błotniki wyglądają niczym dodatkowe, osadzone po bokach auta bryły. W ten sposób, w nieco ekstremalnej formie, podkreślają charakterystyczną stylistykę modeli Audi TT i akcentują napęd
na cztery koła quattro. Zarówno przednie, jak i tylne błotniki polakierowanego
w kolorze Ferrotitanium samochodu są otwarte. Przepływające przez nie podczas jazdy powietrze, chłodzi hamulce. Osłona chłodnicy Singleframe i duże wloty powietrza, których pionowe użebrowanie kontynuuje sygnaturę świateł reflektorów Matrix LED, są również zoptymalizowane w kierunku maksymalnie efektywnego przepływu powietrza.

Więcej o Audi