Auto w Pracy

Slideshow Image

III Konferencja AV Poland 2022 zorganizowana była w ramach projektu AV PL-ROAD. Projekt jest realizowany przez Ministerstwo Infrastruktury, Instytut Transportu Samochodowego i Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej. Dotyczy przyszłości transportu i to w bardzo konkretnym wymiarze. Tak jak na pierwszej Konferencji w 2017 roku zasadne było pytanie o przyszłość motoryzacji, to teraz pytanie to jest zbędne. Przyszłość została określona, pytanie jest tylko kiedy zostanie wdrożona w życie codzienne.

 

Co nas w takim razie czeka. Pełna autonomizacja transportu, począwszy od samochodów na infrastrukturze drogowej kończąc. Określenie samochód nabierze bardziej dosłownego znaczenia. Samochód nie będzie już potrzebował kierowcy. Wystarczy odpowiednio przygotować drogi w infrastrukturę z której sygnały odczyta samochód. Systemy monitoringu nadzoru i kierowania ruchem pozwolą na samodzielną jazdę pojazdów, które także będą komunikowały się między sobą. Może wydawać się to odległą przyszłością, ale od strony technicznej, jest to już na wyciągnięcie ręki.  Takie samochody już jeżdżą, więc nie jest to już tylko teoria. Największym problemem w całym tym systemie jest człowiek.  Wyzwaniem nie jest technologia, a przekonanie potencjalnych użytkowników do akceptacji autonomizacji transportu. Proces już się rozpoczął i wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy, iż w jego samochodzie już działają takie rozwiązania pod postacią licznych asystentów wspomagających prowadzenie. Kwestią czasu jest, kiedy nasycenie pojazdu systemami wsparcia, doprowadzi kierowców do przekonania, że już pora oddać kierownicę we władanie pojazdu.

 

Kolejnym problemem do rozwiązania jest legalizacja takich pojazdów i kto poniesie odpowiedzialność za zdarzenie w którym taki samochód weźmie udział. Bezpieczeństwo jest na pierwszym planie, ale awarie się zdarzają. Jeżeli tylko te problemy zostaną pokonane, to świat zmieni się diametralnie.

 

Dariusz Pastor