Auto w Pracy

Slideshow Image

Proponowany obszar STC obejmuje całe centrum miasta (śródmieście) plus sporą część przylegających do śródmieścia dzielnic.

Strefa czystego transportu zaproponowana w Uchwale Rady Miasta Warszawy obejmuje obszar ograniczony:

1) Aleją Prymasa Tysiąclecia od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul.

Czorsztyńskiej – bez tej ulicy granicznej;

2) linią kolejową nr 20;

3) linią kolejową nr 501;

4) linią kolejową nr 9;

5) linią kolejową nr 7;

6) ulicą Wiatraczną – bez tej ulicy granicznej;

7) Aleją Stanów Zjednoczonych – bez tej ulicy granicznej;

8) Mostem Łazienkowskim – bez tego mostu granicznego;

9) Aleją Armii Ludowej – bez tej ulicy granicznej;

10) ulicą Wawelską – bez tej ulicy granicznej;

11) ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” – bez tej ulicy

granicznej;

12) ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” – bez tej ulicy granicznej;

13) Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do al. Prymasa Tysiąclecia –

bez tej ulicy granicznej.

Teraz przyjrzyjmy się co znajduje się w tej strefie

   1.   20 dużych szpitali:

Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc (ul. Płocka 26)

Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej (ul. Nowowiejska 27)

Instytut Głuchoniemych im. J. Falkowskiego (pl. Trzech Krzyży 4 /6)

Instytut Matki i Dziecka (ul. Kasprzaka 17 a)

Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny Filia (ul. Działdowska 1)

Samodzielny Publiczny Kliniczny Szpital Okulistyczny ( ul. Sierakowskiego 13)

Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej "Solec" ( ul. Solec 93 )

SWZPZPOZ Oddział XV Dzienny Psychiatryczny Rehabilitacyjny (ul. Jazdów 5)

SWZPZPOZ Oddział XVIII Terapii Uzależnienia od Alkoholu (ul. Kolska 2 /4)

Szpital Dziecięcy im. J. Bogdanowicza  (ul. Niekłańska 4 /24)

Szpital Ginekologiczno-Położniczy "Inflancka" im. K. Niżyńskiej "Zakurzonej"  ( ul. Inflancka 6)

Szpital Grochowski im. R. Masztaka (ul. ul. Grenadierów 51 /59)

Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezus Centrum Leczenia Obrażeń (ul. Lindleya 4)

Szpital Kliniczny im. A. Mazowieckiej (ul. Karowa 2)

Szpital Praski p.w. Przemienienia Pańskiego  ( al. Solidarności 67)

Szpital Specjalistyczny św. Zofii ( ul. Żelazna 90 )

Szpital Wolski im. A. Gostyńskiej ( ul. Kasprzaka 17 )

Warszawski Szpital dla Dzieci ( ul. Kopernika 43 )

Wojewódzki Szpital Chirurgii Urazowej św. Anny ( ul. Barska 16 /20)

Wojewódzki Szpital Zakaźny ( ul. Wolska 37 )

Do tego ogromna ilość prywatnych klinik, specjalistycznych gabinetów lekarskich i stomatologicznych.

Z tych placówek korzystają nie tylko mieszkańcy strefy, a nie wszystkich będzie stać na samochód spełniający wszystkie normy. Oczywiście ustawodawca łaskawie przewidział, iż w uzasadnionych przypadkach 4 razy w roku, będzie można skorzystać ze specjalnej przepustki na wjazd. Nie wiadomo tylko kto i jak będzie wydawał te przepustki. Czy będzie to automatyczny system działający całą dobę, czy urzędnik do którego trzeba będzie się zwrócić z odpowiednim wyprzedzeniem. Co będzie jeśli system się zawiesi, albo zachorujemy więcej niż cztery razy ?

Na odwiedziny rodziny też bym bardzo nie liczył, bo strach wykorzystać własny limit, przecież każdy może zachorować więc rezerwa na wjazd potrzebna.

   2.   Strefa obejmuje także cmentarz „Stare Powązki”, czyżby odwiedziny zmarłych też tylko dla bogatych?

   3.   Muzea, placówki oświatowe, miejsca kultury i rozrywki też mają swoje lokalizację w strefie, bo gdzie mają być jak nie w centrum, gdzie dojazd był najlepszy. Mówimy tyle o wsparciu dla młodych rodzin, więc teraz będzie trudniej, szczególnie jeśli chcielibyśmy z małymi dziećmi spędzić więcej czasu w takich miejscach.

  4.    Gastronomia. Centrum to ulubione miejsce spotkań, połączone z wizytą w kawiarni czy restauracji. No cóż, znów uderzy to w tych mniej zamożnych, ale na szczęście poza strefą też są takie miejsca. Najwyżej zamiast rodzinnej wyprawy na lody do centrum, będzie spacer koło domu.

Kolejnym dużym utrudnieniem jest duży obszar strefy. Czy ktoś zastanowił się jaki to wpływ będzie miało na cały układ komunikacyjny miasta. Przez strefę przebiega Wisłostrada, czyli arteria północ-południe. Nie wiem czy lepiej jak będzie wyłączona ze strefy czy jak zostanie zamknięta. Oba rozwiązania fatalne. Jeśli zostanie, to będzie truła od środka, jeśli strefa ją obejmie to spowoduje to perturbacje komunikacyjne. Na kłopoty tak czy inaczej musimy się przygotować, bo strefa czystego transportu zamknięta dla ruchu starszych pojazdów, spowoduje, że będą one musiały poruszać się wokół strefy. Wydłuży to znacznie trasę przejazdu, co zwiększy ilość spalanego paliwa właśnie przez te auta o najwyższej emisji. Naturalnie spowoduje to zwiększone stężenie szkodliwych substancji wokół strefy. Akurat strefa jest otoczona drogami na których skupi się teraz rozproszony ruch z centrum. Takie podrzucenie kukułczego jaj mieszkańcom wokół strefy.  Powietrze nie zna granic, więc naturalnie przemieści się także do strefy. Tym sposobem mieszkańcy obrzeży strefy, zamiast poprawy jakości powietrza dostaną znaczne jego pogorszenie.

Nie przedstawiono badań jak wprowadzenie strefy wpłynie na zwiększenie ruchu wokół strefy. Pewnie dlatego, że nie trzeba wielkiej wyobraźni, aby zobaczyć korki jakie to spowoduje. Już w tej chwili przejazd al. Prymasa Tysiąclecia, Wawelską czy trasą Łazienkowską jest drogą przez mękę, a są to właśnie ulice graniczne strefy,  które staną się ulicami tranzytowymi dla tych kierowców którzy teraz korzystają z przejazdu przez centrum miasta.

Oczywiście można powiedzieć, że restrykcje dotkną tylko niewielką liczbę najstarszych aut. Owszem w pierwszym etapie tak ma być, ale kolejne etapy będą obejmować coraz nowsze samochody. Poza tym nie ma żadnej gwarancji, że normy nie zostaną zmienione. Pamiętajmy, że kupując samochód, zwłaszcza nowy w salonie, posiadający homologację państwo gwarantowało, iż jest to auto spełniające wszelkie warunki dopuszczenia do ruchu. Homologacja nie ma terminu ważności. Więc jeśli raz państwo łamie swoje obietnice, może to zrobić kolejny raz w każdej chwili.

Dariusz Pastor