Auto w Pracy

Slideshow Image

 

W połowie bieżącego roku mija 90. rocznica połączenia przedsiębiorstw Laurin&Klement i ŠKODA.  Było to owalne, emaliowane logo z niebieskim tłem i stylizowanym napisem ŠKODA.

Pierwsze logo przeznaczone wyłącznie dla samochodowej dywizji koncernu ŠKODA. Stosowane od schyłku 1925 roku, do sezonu 1934 wyłącznie w górnej części osłony chodnicy. Było to owalne, emaliowane logo z niebieskim tłem i stylizowanym napisem ŠKODA.  Jednocześnie stylizowana „skrzydlata strzała” w formie figurki wieńczyła zwykle jej korek. Równocześnie do roku 1929 na czoła chłodnic trafiał napis Laurin&Klement o historycznym kroju czcionki. 

W okresie poprzedzającym rejestrację nowych znaków towarowych, koncern ŠKODA Pilzno używał nieskomplikowanych opracowań graficznych – liter Š lub ŠZ (akronim słów Škodovy Závody) wpisanych w okrąg.  

Jeden z dwóch znaków, zarejestrowanych jako firmowe przez ŠKODA Pilzno w dniu 15.12.1923 roku, a więc jeszcze przed połączeniem z firmą L&K (czerwiec 1925). Używany w latach 1924 i 1925, początkowo równolegle z drugim z opracowań, ostatecznie został przez nie wyparty.

Drugi ze znaków, zarejestrowanych przez ŠKODA Pilzno u schyłku 1923 roku, to prawdziwa ikona marki. To właśnie ten projekt ewoluuje do dnia dzisiejszego. Jedyną, pewną okolicznością powstania logo jest konkurs, rozpisany przez zbrojeniowego giganta. Zarówno twórcę, inspirację (głowa Indianina, element trawersu mostu etc.) jak i ostatecznego graficznego projektanta otaczają wyłącznie spekulacje. Na samochody znak trafił u schyłku 1925 roku, by w ich zasadniczych miejscach wytrwać do roku 1995, a na częściach takich jak szyby, czy odlewy – do dnia dzisiejszego.