Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Historia Audi A3 rozpoczęła się w 1996 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie.  Konstrukcja oparta była na platformie Golfa IV, co ograniczało gabaryty auta. Już na początku A3 była  propozycją dla osób które nie chcą dużego samochodu, lecz chcą w małym aucie mieć rozwiązania techniczne i wyposażenie z wyższej klasy. Audi A3 było taką ofertą.  Stąd model ten może uchodzić  za założyciela segmentu samochodów kompaktowych klasy premium.

Na początku, Audi A3 było dostępne wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback w trzech wariantach wyposażenia i z czterema różnymi silnikami - benzynowymi  i  wysokoprężnymi. We wrześniu roku 1998, Audi wyposażyło A3 w stały napęd na cztery koła quattro.  W marcu roku 1999, rodzina A3 powiększyła się  o wariant pięciodrzwiowy.

W 1999  roku, zaprezentowano sportową wersję - Audi S3. Rzędowy, czterocylindrowy silnik
o pojemności 1,8 litra, z turbosprężarką i pięcioma zaworami na cylinder, generował moc 154 kW (210 KM).

 

W 2005 roku , podzieloną na dwie części osłonę chłodnicy Audi A3 drugiej generacji, zastąpiła  pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, stając się od tego momentu jednym z najbardziej charakterystycznych elementów samochodów z Ingolstadt.

Trzecia, aktualnie produkowana generacja Audi A3, po raz pierwszy dostępna jest także jako limuzyna. Audi A3 Limousine miało premierę w 2012 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. W 2016, cała seria A3 została technicznie odmłodzona.

Audi RS 3 Sportback to jej sportowa awangarda. Pierwsze jej wcielenie pojawiło się na drogach w roku 2011. Samochód wyposażony był wtedy w potężny silnik o mocy 250 kW (340 KM). Kolejna odsłona sportowej wersji z jednostką napędową o mocy 270 kW (367 KM), wyjechała na drogi w roku 2015.

Na tegorocznej Wystawie Samochodowej w Paryżu, cztery pierścienie zaprezentowały Audi RS 3 Limousine – pierwsze kompaktowe Audi z emblematem RS w wersji sedan. Napędza je motor 2.5 TFSI o mocy 294 kW (400 KM) – najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik pięciocylindrowy.

W ciągu 20 lat kiedy sprzedano 4 miliony A3 zaszło w tym modelu szereg istotnych zmian.

Kierowcy  zauważą całkowitą zmianę budowy kokpitu, Pierwsza i druga generacja Audi A3 wyposażone były w analogowy obrotomierz i analogowy prędkościomierz. Najnowsze wcielenie A3, na życzenie może być wyposażone w kokpit cyfrowy - Audi Virtual Cockpit. Mając na pokładzie takie rozwiązanie, wszystkie najważniejsze, związane z jazdą informacje, obserwować można na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala. Przy pomocy przycisku  „View” na wielofunkcyjnej kierownicy, prowadzący auto może przełączać pomiędzy dwoma widokami. W widoku klasycznym widzimy obraz dużych, wyglądających niczym analogowe, zegarów. W widoku progresywnym dominuje natomiast centralne okno, w którym najwięcej miejsca zajmuje mapa nawigacji lub łatwe do odczytania listy telefonu, radia oraz sprzętu audio. Obrotomierz i prędkościomierz przedstawiane są wtedy jako małe, okrągłe zegary, umieszczone po bokach ekranu.

Jazda w nocy uzmysłowi postęp w technice oświetlenia.  Pierwsze Audi A3 miało reflektory halogenowe. Dzisiaj, standardowo wyposażane jest w reflektory ksenonowe. Na życzenie, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu drogowego, światłem łudząco podobnym do światła dziennego, drogę oświetlić mogą reflektory diodowe Matrix.

Światło drogowe reflektorów diodowych Matrix wytwarzane jest przez 15 diod umieszczonych w każdej jednostce. Do emisji wiązki świetlnej używają one trzech reflektorów. Kamera umieszczona we wstecznym lusterku dostarcza informacji do układu sterującego, który w zależności od potrzeb pojedynczo włącza i wyłącza poszczególne diody, a także dodatkowo przyciemnia je na 64 sposoby. W ten sposób reflektory diodowe Matrix mogą emitować światło na kilka milionów sposobów. Dodatkowo oświetlają też znaki drogowe z mocą mniejszą nawet o 30 procent,  aby światło, które się od znaków odbija, nie oślepiało kierowcy.

Warto zauważyć, że Audi A3 drugiej generacji było pierwszym samochodem produkcji seryjnej wyposażonym w inspirowaną wyścigami elektrohydrauliczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów. Skrzynia ta błyskawicznie zmieniała biegi, bez uszczerbku w sile ciągu, dając tym samym możliwość prawdziwie sportowej jazdy. Dziś, automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia S tronic ma ugruntowaną pozycję i jest dostępna prawie we wszystkich rodzinach modelowych Audi.

Kolejnym etapem rozwoju motoryzacji będzie wyeliminowanie kierowcy, jak na razie kierowca ma do dyspozycji kolejne systemy wsparcia, ale pomału będą one przejmować  kontrolę nad autem . W  najnowszym  A3 montowany jest  opcjonalny asystent jazdy w korkach. System ten utrzymuje samochód w stałej odległości od jadącego przed nim pojazdu. Gdy klient zestawi asystenta jazdy w korkach z automatyczną skrzynią biegów S tronic, to jego Audi A3 po krótkim przystanku spowodowanym zatrzymaniem korka, automatycznie ponownie rozpocznie jazdę. W powolnym ruchu z prędkością do 65 km/h, asystent jazdy w korku może na krótko przejąć też funkcję kierowania samochodem, o ile jednak poruszamy się po autostradach lub innych drogach wysokiej jakości.